رشد 8.5 درصدی بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه اول 2025!

بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقاتی Canalys، بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ با رشد سالانه ۸.۵ درصدی مواجه شده است. با این حال، دلایل این رشد در بازارهای مختلف، متفاوت بوده است.

در دوران همه‌گیری کرونا، فروش تبلت‌ها به شدت افزایش یافت چرا که بسیاری از مردم برای کار و تحصیل از خانه به این دستگاه‌ها روی آوردند. اکنون پس از گذشت ۴ تا ۵ سال از آن زمان، کاربران در آمریکا در حال تعویض تبلت‌های قدیمی خود هستند که این موضوع باعث افزایش فروش در سه‌ماهه اول امسال شده است.

تأثیر تعرفه‌ها و تغییر اولویت‌ها

اگرچه دولت ترامپ تعرفه‌های گسترده‌ای را اعلام کرد، اما خیلی زود تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و تراشه‌ها را از آن معاف کرد. بنابراین، این تعرفه‌ها تأثیر قابل توجهی بر بازار نداشتند. با این حال، Canalys پیش‌بینی می‌کند که افزایش قیمت سایر کالاها می‌تواند چرخه تعویض تبلت‌ها را طولانی‌تر کند، زیرا تبلت‌ها در مقایسه با کالاهای دیگر اولویت کمتری برای ارتقا دارند.

رشد چشمگیر در چین به لطف یارانه‌های دولتی

در چین، رشد بازار تبلت دو رقمی بوده است. این رشد با اعطای یارانه‌های دولتی به مصرف‌کنندگان و همزمانی آن با تخفیف‌های سنتی سال نو قمری تقویت شد. برخلاف بازار گوشی‌های هوشمند، اپل همچنان پیشتاز بازار تبلت در چین باقی مانده است، اما برندهای هوآوی و شیائومی نیز به لطف اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند خود در حال رشد هستند. همچنین برند آنر نیز در بخش اقتصادی بازار عملکرد موفقی داشته است.

وضعیت جهانی برندها در بازار تبلت

در سطح جهانی، اپل با اختلاف زیاد پیشتاز بازار تبلت است و با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۳.۷ میلیون دستگاه در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ به فروش رسانده است. سامسونگ با کاهش ۵.۲ درصدی، همچنان در جایگاه دوم قرار دارد. از سوی دیگر، شیائومی با رشد چشمگیر ۵۶.۱ درصدی به سومین فروشنده بزرگ تبلت تبدیل شده و با فروش ۳ میلیون دستگاه، از لنوو پیشی گرفته است. هوآوی نیز هنوز در جمع پنج برند برتر قرار دارد، اما با وجود عملکرد خوب در چین، در بازار جهانی با افت ۱۲.۵ درصدی محبوبیت روبرو شده است.

جدول آمار فروش جهانی تبلت در Q1 2025 (به هزار دستگاه)

برند فروش Q1 2025 سهم بازار Q1 2025 فروش Q1 2024 سهم بازار Q1 2024 رشد سالانه
Apple 13,746 37.3% 12,062 35.5% 14.0%
Samsung 6,633 18.0% 7,000 20.6% -5.2%
Xiaomi 3,072 8.3% 1,969 5.8% 56.1%
Lenovo 2,537 6.9% 2,135 6.3% 18.8%
Huawei 2,394 6.5% 2,735 8.1% -12.5%
سایر برندها 8,453 22.9% 8,046 23.7% 5.1%
مجموع 36,834 100% 33,947 100% 8.5%

این آمار نشان می‌دهد بازار تبلت‌ها دوباره در حال جان گرفتن است، اما رشد آن بیشتر وابسته به نوسازی دستگاه‌های قدیمی و حمایت‌های دولتی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.