تامین‌کننده‌ی آیفون، باتری‌های جدیدی را برای همگام شدن با هوش مصنوعی عرضه می‌کند

شرکت TDK، تامین‌کننده‌ی اصلی باتری برای آیفون، قصد دارد با عرضه‌ی نسل جدید باتری‌های پیشرفته‌ی خود، نیاز روزافزون دستگاه‌های موبایل به انرژی برای پردازش هوش مصنوعی را برطرف کند. این شرکت مستقر در توکیو، تولید انبوه باتری‌های سیلیکون-آند نسل سوم خود را از اواخر تابستان آغاز خواهد کرد.

گزارش می شود که، باتری‌های سیلیکونی، با وجود پیچیدگی بیشتر در تولید، انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های رایج دارند و پیش از این، مورد استقبال بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های چینی قرار گرفته‌اند. نوبورو سایتو، مدیرعامل TDK، معتقد است این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

سایتو با بیش از سه دهه سابقه‌ی حضور در این شرکت، تاکید کرد که سرمایه‌گذاری مداوم در تحقیق و توسعه، از نقاط قوت اصلی TDK است و این روند با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

شرکت تابعه‌ی TDK در هنگ‌کنگ، Amperex Technology Ltd. (ATL)، که یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان باتری موبایل در جهان است، پس از سال‌ها تحقیق، در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار باتری‌های لیتیوم-یون با آند سیلیکونی را معرفی کرد.

این باتری‌ها در ابتدا ۵ درصد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های گرافیت-آند داشتند و این میزان در نسخه‌ی ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال، گوشی Vivo X200 Pro با وجود ابعاد و وزن مشابه گوشی‌های دارای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، از یک باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

رقبای TDK، یعنی LG Energy Solution و Samsung SDI نیز به پتانسیل باتری‌های سیلیکونی پی برده‌اند و در حال توسعه‌ی این فناوری برای خودروهای الکتریکی هستند. Group14 Technologies، تامین‌کننده‌ی آند سیلیکونی برای TDK و ATL، شرکت پورشه را به عنوان یک سرمایه‌گذار استراتژیک در کنار خود دارد و خودروهای برقی را عرصه‌ی بعدی توسعه‌ی این فناوری پس از گوشی‌های هوشمند می‌داند.

ریک لوب، مدیرعامل Group14، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که تقریباً تمامی خودروسازان به دلیل سرعت شارژ بسیار بالای باتری‌های سیلیکونی به این فناوری علاقه‌مندند. او افزود که باتری‌های سیلیکونی خودرو می‌توانند در ۵ تا ۷ دقیقه شارژ شوند، در حالی که باتری‌های گرافیت-محور فعلی به ۴۰ دقیقه یا بیشتر زمان نیاز دارند.

سایتو اعلام کرد که TDK علاوه بر تحقیق و توسعه، در افزایش ظرفیت تولید نیز سرمایه‌گذاری می‌کند و مزیت رقابتی خود را در سرعت تولید انبوه و تخصص ATL در تجمیع اجزای مختلف می‌بیند. به گفته‌ی هیدکی یاسودا، تحلیلگر Toyo Securities، TDK در حال حاضر تنها شرکتی است که توانایی تولید انبوه باتری‌های سیلیکونی را دارد که ناشی از پیچیدگی تولید آن‌ها در مقیاس بزرگ است. این موضوع اگرچه یک مزیت بزرگ برای TDK محسوب می‌شود، اما می‌تواند برای مشتریان آن نگران‌کننده باشد.

یاسودا هشدار داد که انحصار تولید یک قطعه توسط یک شرکت، نگرانی‌هایی را در مورد کمبود احتمالی آن در بین مشتریان ایجاد می‌کند و می‌تواند مانع از پذیرش گسترده‌ی آن فناوری شود.

سایتو با وجود کوچک بودن بخش آند سیلیکونی در تجارت TDK، اطمینان دارد که مشتریان ارزش این فناوری را درک خواهند کرد و رشد آن به صورت پیوسته ادامه خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.