فروشگاه اپلیکیشن پنهان در One UI تلویزیون‌های سامسونگ تجربه‌ای متفاوت ارائه می دهد

به‌روزرسانی اخیر سامسونگ برای تلویزیون‌های هوشمند منتخب با Tizen 8 و One UI شگفت‌انگیز است. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم سامسونگ چنین جسورانه و نوآورانه عمل کند، اما این به‌روزرسانی در One UI تلویزیون‌ها، نظرم را کاملاً تغییر داد.

چرا این را می‌گویم؟ One UI برای تلویزیون‌ها، رابط کاربری اولیه فروشگاه اپلیکیشن را تغییر داده و شیوه جدیدی برای دسترسی و دانلود اپلیکیشن‌ها ارائه کرده است. این یک حوزه تازه است و تلویزیون‌های سامسونگ اکنون بدون هیچ محدودیتی در آن قدم می‌گذارند.

تفکر جدید درباره فروشگاه‌های اپلیکیشن

قبل از این به‌روزرسانی، سیستم عامل Tizen دارای یک فروشگاه اپلیکیشن سنتی بود که کاربران از طریق یک میانبر خاص به آن دسترسی داشتند — مشابه فروشگاه گلکسی در موبایل. صفحه اصلی فروشگاه شامل دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها و یک کادر جستجو بود. همه چیز به‌صورت سنتی و آشنا بود.

البته، فروشگاه اپلیکیشن Tizen برای تلویزیون از نظر محتوا به اندازه سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن گلکسی که ممکن است در گوشی هوشمند یا تبلت خود استفاده کنید، غنی نبود، اما اصول اولیه مشابهی را دنبال می‌کرد.

اکنون اوضاع تغییر کرده است — حداقل در ظاهر. اگر به دنبال آیکون فروشگاه اپلیکیشن در One UI برای Tizen 8 روی تلویزیون سامسونگ خود بگردید، آن را پیدا نخواهید کرد.

فروشگاه Tizen هنوز وجود دارد، اما رابط کاربری اولیه فروشگاه — صفحه اصلی فروشگاه اپلیکیشن — دیگر به همان شکل قبل نیست.

در عوض، صفحه اصلی جدید Tizen به دو بخش “Discover” و “Apps” تقسیم شده که به این صورت عمل می‌کنند:

  • Discover صفحه اصلی اولیه با ظاهری جدید و چند گزینه اضافی است. در اینجا، اپلیکیشن‌های مورد علاقه تلویزیون، پنجره “اخیراً استفاده‌شده” و میانبرهایی برای ادامه تماشا را خواهید یافت.
  • Apps نیمه دیگر صفحه اصلی جدید One UI در Tizen است. این بخش تقریباً شبیه یک فروشگاه اپلیکیشن است، اما نه به‌طور کامل. اینجا، فهرست‌هایی از اپلیکیشن‌های توصیه‌شده، “انتخاب سردبیر” و اپلیکیشن‌های محبوب توسط سامسونگ ارائه می‌شود، به‌همراه اپلیکیشن‌هایی که قبلاً در حافظه تلویزیون شما دانلود شده‌اند.

همچنین می‌توانید از طریق این رابط کاربری به فهرست‌های بزرگی از دسته‌بندی‌های اپلیکیشن در فروشگاه پنهان دسترسی پیدا کنید، اما در اینجا پارادایم تغییر می‌کند: هیچ راهی برای مرتب‌سازی فهرست‌های ازپیش‌تعریف‌شده فروشگاه بر اساس نام، تاریخ یا پارامترهای دیگر وجود ندارد. همچنین، قابلیت جستجو در صفحه اصلی “Apps” یا فروشگاه اپلیکیشن وجود ندارد.

این تجربه برای کاربران گوشی‌ها و دستگاه‌های اندرویدی گلکسی ناآشنا است. پایگاه داده فروشگاه اپلیکیشن همچنان وجود دارد، اما صفحه اصلی جدید Apps تقریباً هیچ دسترسی مستقیمی به آن ارائه نمی‌دهد.

حالا، این فروشگاه پنهان چطور بدون قابلیت‌های مرتب‌سازی و جستجوی مناسب کار می‌کند؟

چطور می‌توانید اپلیکیشنی را که می‌خواهید دانلود کنید پیدا کنید، اگر این اپلیکیشن به‌صورت تصادفی و بر اساس الگوریتم در صفحه اصلی “Apps” نمایش داده نشود؟

این‌جاست که موتور جستجوی جهانی جدید وارد عمل می‌شود

همراه با صفحه اصلی جدید دو بخشی در One UI Tizen، یک موتور جستجوی جهانی قدرتمند نیز اضافه شده است. این موتور در صفحه “Apps” یافت نمی‌شود، اما می‌توانید از طریق نوار کناری سمت چپ رابط کاربری تلویزیون به آن دسترسی داشته باشید.

این موتور جستجوی جهانی، جایگزین نیاز به رابط کاربری اولیه فروشگاه اپلیکیشن سنتی شده است — یا حداقل، سامسونگ این‌طور تصور می‌کند.

می‌توانید از این موتور جستجوی قدرتمند برای جستجوی تقریباً هر چیزی، آنلاین و آفلاین، در یک مکان استفاده کنید. نتایج جستجو شامل صحنه‌های Ambient، ویدیوهای YouTube، “محتوای ویدیویی از سراسر جهان” و حتی اپلیکیشن‌هایی از فروشگاه پنهان Tizen می‌شود. این موتور جستجوی جدید، کلید شما برای فروشگاه اپلیکیشن تلویزیون سامسونگ است، اگر صفحه اصلی “Apps” کفایت نکند.

تصویری از موتور جستجوی جهانی جدید در One UI Tizen

نحوه کارکرد آن جالب است و اگر به روش سنتی فروشگاه اپلیکیشن عادت داشته باشید، ممکن است خیلی شهودی به‌نظر نرسد. چند لحظه طول کشید تا متوجه شوم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و با این طراحی جدید تطبیق پیدا کنم.

در نهایت، سامسونگ در تلاش است تا تجربه‌های موبایل و لوازم خانگی را تحت چتر One UI متحد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.