آشنایی با انواع وبسایت
اگر قصد دارید برای کسب و کار خود، طراحی سایت انجام دهید یا میخواهید در این حوزه فعالیت کنید، لازم است به حد کافی آشنایی با انواع وبسایت داشته باشید. طراحی وب سایت شما تا حد زیادی به نوع وب سایتی که می خواهید بسازید و اهداف شما برای آن بستگی دارد. طراحی سایت کارآمد میتواند سبب رشد کسبوکار شود و در عین حال یک سایت نامناسب میتواند حتی اثرات مخرب داشته باشد. کسب آگاهی کافی در دیدگاه و تصمیمگیری شما میتواند موثر باشد. در ادامه به پرکاربردترین و متداولترین انواع وبسایت میپردازیم.
وبسایت خبری (وبلاگی)
در این نوع سایت، تمرکز بر انتشار مقالات و اخبار است. امکان بارگذاری مطلب و تنظیمات آن، انتشار، پشتیبانی از انواع محتوا، اشتراکگذاری، درج کامنت، ساختار سئویی مناسب برای این نوع بسیار مهم است. اکثر سایتهای خبری از طریق شیوههای تبلیغاتی مانند بنر، رپورتاژ، بکلینک، معرفی و… درآمد کسب میکنند. معمولا در این سایتها مقالات به صورت منظم منتشر میشوند.
وبسایت شخصی
طراحی سایت شخصی برای معرفی کاربرد دارد و میتواند به صورت یک رزومه آنلاین عمل کند. سایت شخصی معمولا نمونه کارها، مهارتها، سوابق، تحصیلات و … را به مخاطبان نمایش میدهد. سایتهای شخصی بیشتر برای افرادی که رزومه میخواهند یا خدماتی را به صورت شخصی ارائه میدهند، میتواند مناسب باشد. به طور مثال اگر شخصی طراحی لوگو یا نوشتن مقاله انجام میدهد میتواند با ایجاد یک سایت شخصی خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کند و کسب درآمد داشته باشد. در حالت دیگر رزومه آنلاین میتواند در پروسه استخدام تاثیر بسزایی داشته باشد.
طراحی سایت شرکتی
هدف این نوع وبسایت، معرفی برند، سازمان و کسب و کار است و اصطلاحا طراحی سایت معرفی نیز گفته میشود. در طراحی سایت شرکتی، هدف معرفی کسبوکار، محصولات، خدمات، پروژهها، نمونهکارها، افتخارات و… میباشد. معمولا سایتهای شرکتی فرایند پرداختی ندارند ولی در صورت نیاز امکان پرداخت نیز میتوانند داشته باشند. برخی ویژگیها مانند تیکت، چت آنلاین، امکان رزرو وقت، فرمهای اختصاصی، چند زبانگی و… نیز امکان پیادهسازی دارند. در این نوع شما میتوانید بخشی برای وبلاگ یا مقالات نیز داشته باشید. وب سایت شرکتی به ارتقای خدمات و جذب مشتری کمک می کند. یک وب سایت شرکتی، حضور دیجیتالی یک کسبوکار است. بسیار مهم است که طراحی سایت شرکتی یکپارچه با برند و رنگ سازمانی شما باشد. همچنین سایت پزشکی، سایت وکلا، سایت مشاوره و … نیز میتوانند در این گروه قرار بگیرند.
طراحی وبسایت فروشگاهی
هدف و تمرکز در این نوع سایت فروش محصولات و کسب درآمد میباشد. به این سایت ها فروشگاهی (Shop) یا تجارت الکترونیک (eCommerce) گفته میشود. از مهم ترین امکانات این وبسایتها میتوان به امکان درج محصول، گالری، امتیازدهی، سبدخرید، پروسه سفارش، تعیین شیوه ارسال، اتصال به درگاه پرداخت، پرداخت آنلاین، پیگیری سفارش اشاره نمود. ویژگیهایی مانند اتصال به API پست و پیک برای رهگیری مرسوله، تیکت پشتیبانی، محصولات متغیر، محصولات مجازی، خرید اشتراک، فاکتور، سفارش خدمت، پیش سفارش و… از ویژگیهای پیشرفتهتر این نوع محسوب میشوند. امکان درج مقاله و بخش وبلاگ نیز میتوانند داشته باشند. داشتن نماد اعتماد برای اعتمادسازی کاربران بسیار مهم است. با گسترش اینترنت و مزایای خرید اینترنتی از جمله خرید در هر زمان، عدم وجود محدودیت ترافیکی و جغرافیایی وصرفه جویی در زمان، خرید آنلاین بسیار محبوبیت یافته است. با طراحی سایت فروشگاهی و سئو میتوانید به راحتی و با هزینه کمتر، بازدید و فروش خود را افزایش دهید.
وبسایت چند فروشندگی (مارکت پلیس)
به سایت چند فروشندگی، مارکت پلیس (Marketplace) یا چند فروشگاهی نیز گفته میشود. این نوع سایت مانند یک پاساژ است که در آن فروشندگان و مغازههای مختلفی حضور دارند. در سایت فروشگاهی یک فروشنده وجود دارد که صاحب سایت است اما در این نوع، فروشندگان مختلف با زمینههای کاری متفاوت میتوانند حضور داشته باشند. بازار آنلاین (مارکت پلیس)، یک سایت تجارت الکترونیکی است که فروشندگان را با خریداران مرتبط می کند. آمازون یک نمونه خارجی و دیجیکالا یک نمونه داخلی از این نوع وبسایت میباشند.
طراحی سایت چند فروشندگی، به نسبت سایر وبسایتها پیچیدگی بیشتری از نظر توسعه و پیادهسازی دارد. این نوع میتواند همه ویژگیهای سایت فروشگاهی را داشته باشد ولی به صورت کلی از جمله اساسیترین ویژگیهای این نوع میتوان به امکان ثبت نام فروشندگان، پروفایل فروشنده، درج محصول، سبد خرید و پروسه پرداخت اشاره کرد. در این مدل سایت، فروش خدمت و کالا ممکن است. برخی ویژگیها مانند وریفای کردن کاربران و فروشندگان، کیف پول، تعیین پورسانت در شیوههای مختلف، پنل اختصاصی، گزارشات ویژه و… میتوانند به صورت آپشنال به سیستم اضافه شوند.
طراحی اتوماسیون
اتوماسیونهای اداری می توانند در بستر وب یا شبکه پیاده سازی شوند. امکان پیاده سازی اتوماسیون به صورت اپلیکیشن نیز ممکن است. طراحی اتوماسیون اداری متناسب با نیاز سازمان میتواند در افزایش سرعت فرایندها، کارایی بالاتر و اثر بخشی بیشتر سازمان نقش مهمی ایفا کند. با ایجاد یک اتوماسیون کاربردی، سازمان میتواند در مدیریت منابع و صرفهجویی در هزینه و زمان بهتر عمل کند. اتوماسیون های اداری می توانند در بخشهای مدیریت گردش کار، وظایف، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتریان، منابع انسانی، حسابداری و مالی، فروش، انبارداری و … یا ترکیبی از این موارد ایجاد شوند و فرآیندهای سازمان در هر بخش را بهینه کنند. اتوماسیون اداری میتواند برای فرایندهای خارجی مانند ارتباط با بازاریابان و نمایندگیها نیز باشد. با طراحی اتوماسیون میتوانید ویژگیهای اختصاصی سازمان خود را داشته باشید.
بسیار مهم است که اتوماسیون کاربری ساده داشته باشد و همه افراد سازمان بتوانند به راحتی کارهای خود را در آن انجام دهند. اتوماسیون ها امکان دسترسی بیشتری برای مدیر سازمان جهت کنترل و مدیریت منابع ایجاد میکنند و با امکان گزارشگیری در لحظه فرایند تصمیمگیری را بهبود میدهند.
طراحی سایت آموزشی
این مدل، برای افرادی که قصد فروش دورههای آموزشی دارند بسیار مناسب است. در این نوع سایت، امکان فروش دوره به صورت ویدیو، پادکست، فایلهای متنی امکانپذیر است. همچنین در صورت نیاز امکان برگزاری کلاسهای آنلاین وجود دارد. یک استاد یا آموزشگاه با سایت آموزشی میتواند شاگردان بیشتری داشته باشد و با هزینه کمتر درآمد بیشتری کسب کند. سایتهای آموزشی امکان فرایند خرید و پروسه سفارش را دارند. همچنین امکان درج مقالات و وبلاگ برای جذب مخاطبان میسر است. کاربران یا شاگردان نیز میتوانند در پنل کاربری خود دورههای خریداری شده را مشاهده نمایند. در صورت نیاز امکان تست و آزمون آنلاین برای بهبود فرایند آموزش وجود دارد.
پس از همهگیری ویروس کرونا و آشنایی بیشتر جامعه با آموزش آنلاین، شیوه آموزش آنلاین بسیار محبوب شده است. افراد به راحتی میتوانند در منزل در دورهها شرکت کنند. در صورت نیاز وبینار به صورت رایگان و پولی میتواند پیاده سازی شود. برای بخش آموزش آنلاین میتوان از پلتفرمهای واسط مانند اسکای روم استفاده کرد یا سیستمی یکپارچه داخل سایت پیاده سازی شود. بهرهمندی از اپلیکیشن یکپارچه با سایت نیز میتواند در راحتی مخاطبان و بهبود کیفیت آموزش موثر باشد.
سایت گالری
هدف سایت گالری، معرفی و نمایش نمونهکارهاست. سایت گالری میتواند در زمینههای مختلفی مانند نقاشی و طراحی، معماری، خطاطی، مجسمهسازی و اغلب زمینههای هنری کاربرد داشته باشد. طراحی سایت این نوع باید شیک و زیبا باشد تا بتواند زیبایی نمونهکارها را به درستی جلوه دهد. بیشتر محتواهای این نوع سایت، عکس و تصاویر هستند اما امکان درج ویدیو و محتوای متنی نیز میتواند وجود داشته باشد.
سایت رزرواسیون
فروش بلیط هواپیما و قطار، اجاره اقامتگاه، رزرو هتل، رزرو وقت ویزیت کلینیک و… نیازمند سامانه رزرواسیون جهت مدیریت بهتر زمانها، پرداختها و پیگیری کاربران هستند. در سامانهها و سایتهای رزرواسیون، افراد میتوانند به راحتی مشخصات خود را وارد نموده، زمانهای خالی را مشاهده و انتخاب نمایند و در صورت نیاز پرداخت انجام دهند. این نوع سامانه در مدیریت فرایندها بسیار موثر است و پروسه رزرو را بسیار ساده میکند.
سایت آگهی محور
معروفترین سایتهای آگهی داخلی دیوار و شیپور هستند. این نوع سایتها میتوانند زیر مجموعه مارکت پلیسها نیز قرار بگیرند. کاربران مختلف میتوانند آگهی خود را در زمینههای مختلف ایجاد کنند و کاربران دیگر از شیوههایی مانند چت و تماس با آنها ارتباط بگیرند. سایت استخدام نیز تا حدی میتواند در این زمره قرار بگیرد ولی به دلیل امکاناتی مانند ساخت رزومه در دسته بعدی قرار گرفته است. سایتهای آگهی میتوانند به صورت تخصصی در یک زمینه یا در زمینههای عمومی فعالیت داشته باشند. امکاناتی مانند فیلدهای اختصاصی درج آگهی، خرید ارتقا آگهی، خرید اشتراک، گزارشگیری از بازدید آگهی و… از جمله مهمترین امکانات این نوع هستند.
سایر پلتفرمهای تحت وب
در موارد فوق به پرکاربردترین انواع وبسایت اشاره شد. اما قطعا برخی موارد در دستههای فوق قرار نگرفتهاند مانند پلتفرمهای فریلنسینگ، استخدام، سفارش خدمت مانند آچاره، تخفیف گروهی، طراحی آنلاین و… . این موارد به دلیل تقاضای کمتر در دسته پلتفرمهای اختصاصی قرار میگیرند. این نوع پلتفرمها معمولا ویژگیهای اختصاصی ویژه دارند و گسترش پذیری کدها در پیاده سازی این گروه بسیار مهم است.
جمع بندی
در کنار تمامی سایتهای فوق، میتوان امکان وبلاگ را نیز ایجاد نمود. سایتهای سادهتر مانند خبری، شرکتی، فروشگاهی، آموزشی، مارکت پلیس ساده میتوانند به صورت برنامه نویسی یا با استفاده از بستر وردپرس پیاده سازی شوند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست و هزینه و زمان ایجاد سایت در این بستر به نسبت برنامه نویسی بسیار کمتر است. اما برخی محدودیتها سبب میشود که نتوان از آن برای همه انواع وبسایت استفاده نمود.
برای سایتهای با پیچیدگی بیشتر از جمله پلتفرمهای خاص، اتوماسیون و مارکت پلیسهای پیشرفته بهتر است از شیوه برنامه نویسی برای تولید سایت استفاده نمود. برنامه نویسی اختصاصی محدودیت ندارد و امکان گسترش پذیری کامل دارد. اگر سایتهای معمولی میخواهید ولی میخواهید یک طراحی ویژه یا یک فرایند خاص نیز داشته باشید باز هم گزینه برنامه نویسی برای شما میتواند بیشتر مناسب باشد.
بهتر است قبل از ثبت سفارش برای وبسایت، تحقیقات کافی انجام دهید، لیست نیازمندی و ویژگیهای مدنظر خود را تهیه کنید و سپس از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.