کامل ترین نقد و بررسی گوشی vivo X90 بعد از یک ماه استفاده!

گوشی vivo X90 که در نوامبر سال گذشته در چین رونمایی شد، امسال با مدل vivo X90 Pro به بازار جهانی عرضه شد. ما قبلاً مروری بر مدل X90 Pro داشته‌ایم و آن را یک گوشی هوشمند پرچمدار با توانایی‌های تصویربرداری موثر تشخیص دادیم، اما اکنون فرصتی برای استفاده از مدل ارزان‌تر vivo X90 به دست آورده‌ایم.

تیم gsmarena مدل vivo X90 را به مدت یک ماه استفاده کرده و در ادامه نتایج زیر را بدست آورده اند. ما این بررسی عملی را در این مقاله از چیکاو به شما ارائه می دهیم.

بسته بندی

گوشی vivo X90 در یک جعبه خرده‌فروشی با رنگ آبی قرار دارد که مشابه جعبه X90 Pro است و دارای محتویات مشابهی است. در این جعبه شما یک کیف محافظ، ابزار برداشتن سیم کارت، یک کابل USB-C، یک شارژر 120W و مدارک معمولی دریافت می‌کنید. اما این بسته شامل هدفون باسیم USB-C یا یک آداپتور جک هدفون 3.5 میلیمتری نمی‌شود.

طراحی

گوشی vivo X90 دارای صفحه نمایش منحنی AMOLED با سایز 6.78 اینچ و وضوح FullHD+ است که با شیشه SCHOTT Xensation α محافظت می شود. این پنل دارای نرخ تازه‌سازی صفحه 120 هرتز و درخشندگی قدرتمند تا 1300 نیت است. همچنین در وسط صفحه نمایش یک دوربین سلفی با رزولوشن 32 مگاپیکسل قرار دارد.

علاوه بر این، در زیر صفحه نمایش یک اسکنر اثر انگشت برای تأیید هویت بیومتری وجود دارد. حسگر اثر انگشت UD نسبتاً نزدیک به لبه پایینی قرار دارد که باعث می‌شود دسترسی به آن دشوار شود. این مورد نیز در مورد vivo X90 Pro صدق می‌کند. قرار دادن حسگر اثر انگشت به اندازه‌ای بالاتر، مانند vivo X80 Pro، می‌توانست راحت‌تر و تجربه باز کردن قفل بهتری ارائه دهد.

وقتی گوشی vivo X90 را برگردانید، صفحه پنل شیشه‌ای Fluorite AG را خواهید دید که شامل ماژول دوربینی است که ویووو آن را “Big Eye” می‌نامد و سه دوربین را در بر می‌گیرد (دایره چهارم برای سنسور فوکوس لیزری است). در سمت راست آن، چراغ فلش LED همراه با برخی از مشخصات دوربین و نشان تجاری ZEISS قرار دارد و پایین آن نواری با عبارت “Xtreme Imagination” وجود دارد، مشابه X90 Pro. با این حال، این قسمت از پلاستیک است و احساس لوکس نمی‌کند.

لازم به ذکر است که ویووو از یک “لنز شیشه‌ای قویتر و مقاومتر با تراکم نور بالاتر” برای ماژول دوربین استفاده کرده است که از شیشه گوریلا گلس 6 کورنینگ ساخته شده است، در حالی که دوربین‌ها دارای پوشش T* از ZEISS هستند.

گوشی vivo X90 در رنگ‌های Asteroid Black، Breeze Blue و Red ارائه می‌شود که در دسترسی به آن‌ها در بازارها تفاوت وجود دارد. پشت با لبه‌های منحنی آن الگویی کم‌نما و جزئیات درخشانی دارد و با پوشش مات، از برجستگی اثر انگشت جلوگیری می‌کند اما باعث لغزندگی گوشی می‌شود، مشابه vivo X80 Pro. با این حال، این نسخه احساس خوبی را در دست ایجاد می‌کند، هرچند به دلیل دوربین‌های پشتی برجسته، روی سطوح صاف وزوز می‌کند و کیف محافظ ارائه شده تا حد زیادی این مشکل را حل نمی‌کند.

گوشی X90، مانند برخی از گوشی‌های هوشمند ویووو ارزان قیمت دیگر، قاب‌های صاف ندارد که ممکن است به تفضیلات شما بستگی داشته باشد که این امر خوب است یا نه.

قاب‌ها خودشان از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده‌اند و خطوط آنتن روی چهار سمت وجود دارند. در قاب سمت راست گوشی، دکمه تنظیم صدا و دکمه روشن/خاموش با بازخورد خوب قرار دارند و در پایین پورت USB-C قرار گرفته است که به همراه شیار کارت SIM، میکروفن اصلی و گریل بلندگو در کنار آن قرار دارند.

در بالا، میکروفون ثانویه قرار دارد که توسط یک بلستر IR به آن می‌پیوندد. شما همچنین متن «عکاسی حرفه‌ای» را در بالا دارید، مانند نوع Pro، و یک بلندگوی ثانویه در بالای دوربین سلفی نزدیک قاب برای یک تجربه صوتی فراگیر.

ما از طراحی کلی گوشی vivo X90 راضی هستیم. احساس لوکسی مانند X90 Pro را ندارد، اما هنگام نگهداشتن آن، به هیچ وجه احساس ارزانی نمی‌کنید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش AMOLED منحنی 6.78 اینچی گوشی vivo X90 دارای روشنایی بیشینه 1,300 نیت، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و چگالی پیکسلی 452 پیکسل در اینچ است. این صفحه نمایش از 1.07 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند و گواهی‌نامه‌های HDR10+، HDR10 و HLG را دارا است. همچنین گواهی Widevine L1 نیز دارد که به شما امکان پخش ویدئوهای 1080p در برنامه‌های پشتیبانی شده را می‌دهد.

صفحه نمایش vivo X90 دارای بازخورد لمسی خوبی است که توسط موتور خطی X-Axis ارائه شده است. و هنگامی که با نمایه باریک گوشی جفت شد، تایپ کردن را سرگرم کننده کرد. این پنل همچنین بسیار روشن است و ما در خواندن محتوای متنی زیر نور مستقیم خورشید با حداکثر روشنایی مشکلی نداشتیم.

همانند vivo X90 Pro، گوشی vivo X90 نیز با چیپ vivo V2 عرضه می‌شود تا قابلیت‌های عکاسی و نمایش گوشی را بهبود بخشد. با استفاده از این چیپ، نرخ تزئین چارچوب بازی 120 هرتزی را ارائه می‌دهد که اجازه می‌دهد با مصرف کمتری از قدرت، با نرخ فریم بالاتری بازی کنید. با این حال، هم اکنون تنها تعداد محدودی از بازی‌ها از تزئین چارچوب بازی پشتیبانی می‌کنند.

گوشی vivo X90 دارای گزینه‌های Smart Switch، نرخ تازه‌سازی 60 هرتز و 120 هرتز است و صفحه نمایش سه نرخ تازه‌سازی 60 هرتز، 90 هرتز و 120 هرتز را پشتیبانی می‌کند. وقتی گزینه 120 هرتز را انتخاب می‌کنید، تنظیم “برنامه‌ها با نرخ تازه‌سازی بالا در حال اجرا” اضافی را دریافت می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید برنامه‌ها/بازی‌هایی که در نرخ 120 هرتز قابل اجرا هستند را انتخاب کنید. ما آن را برای همه برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده روی گوشی خود فعال کردیم.

با حالت Smart Switch، نرخ تازه‌سازی از 60 هرتز به 120 هرتز برای بیشتر منوها و برنامه‌های سیستمی در هنگام تعامل با صفحه نمایش افزایش می‌یابد، به استثنای تعدادی از برنامه‌ها از جمله یوتیوب، گوگل کروم، گوگل فتو، GSMArena و کوئورا که در 60 هرتز باقی می‌مانند. برای فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، نمایشگر در هنگام تعامل با صفحه نمایش با نرخ 120 هرتز تازه‌سازی می‌شود و در هنگام تماشای تصویر یا پخش ویدئو به 60 هرتز کاهش می‌یابد.

در حالت 60 هرتز، همانطور که انتظار می‌رفت، نرخ تازه‌سازی در همه جا 60 هرتز باقی می‌ماند، به گونه‌ای که شما با صفحه نمایش تعامل داشته باشید یا فقط به آن نگاه کنید. حالت 120 هرتز در واقع حالت Smart Switch است، اما با این تفاوت که همه برنامه‌ها در هنگام تعامل با صفحه نمایش به 120 هرتز می‌رسند به جای محدود شدن در 60 هرتز.

تست بازی

ما با گوشی vivo X90 بازی‌های Call of Duty Mobile، Dead Trigger 2، Real Racing 3 و Sky Force Reloaded را امتحان کردیم. در حالت Smart Switch، تنها بازی Dead Trigger 2 در هنگام تعامل با صفحه نمایش به 120 فریم در ثانیه می‌رسید و در هنگام نگاه کردن به آن به 60 فریم در ثانیه باقی می‌ماند، در حالی که در حالت 120 هرتز، هم Dead Trigger 2 و هم Sky Force Reloaded در هنگام تعامل با صفحه نمایش به 120 فریم در ثانیه می‌رسیدند.

اگر میخواهید تجربه‌ای پیوسته و صاف داشته باشید، حالت 120 هرتز بهترین گزینه برای شماست، به شرطی که تمایل داشته باشید از تنظیم “برنامه‌هایی که با نرخ تازه‌سازی بالا اجرا می‌شوند” استفاده کنید و به صورت جداگانه آن را برای برنامه‌ها/بازی‌ها فعال کنید.

با وجود مواد مطبوعاتی که ادعا می‌کند حالت نرخ تازه‌سازی 90 هرتز وجود دارد، در هیچ لحظه آن را فعال ندیدیم. اما از سوی دیگر، با گوشی vivo X90 هیچ مشکلی از نظر لمس نادرست صفحه نمایش برخوردار نشدیم به دلیل داشتن صفحه نمایش منحنی.

نرم افزار و عملکرد

گوشی vivo X90 دارای چیپ Dimensity 9200 SoC است. همان چیپی که در گوشی گران قیمت‌تر vivo X90 Pro استفاده می‌شود. این گوشی دارای حافظه RAM LPDDR5 تا 12 گیگابایت و حافظه داخلی UFS 4.0 تا 256 گیگابایت می‌باشد. نمونه ما دارای 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بود. با وجود تنظیمات حافظه مختلف، این گوشی با سیستم عامل اندروید 13 مبتنی بر Funtouch OS 13 عرضه می‌شود، زیرا Origin OS هنوز تنها برای واحدهای چینی محدود استفاده می‌شود.

واحد ما در حال حاضر تا سطح پچ امنیتی مربوط به 1 مه 2023 به‌روز شده است. ویوو سه نسل از به‌روزرسانی‌های اندروید و سه سال “به‌روزرسانی‌های مرتب امنیتی” را قول داده است. اینکه vivo چقدر موفق به ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی مرتب است، چیزی است که فقط زمان می‌تواند نشان دهد.

گوشی vivo X90 با برنامه‌های شخص ثالث پیش فرض ارائه می شود، اما خوشبختانه بیشتر آنها قابل حذف هستند. همچنین لازم به  ذکر است که گوشی vivo X90 دارای برنامه‌های Hot Apps و Hot Games  غیرقابل حذف است، که در vivo X90 Pro وجود ندارد. مشخص نیست که آیا این تدبیر صرفه‌جویی در هزینه است یا به این دلیل است که vivo X90 ارزان‌تر از مدل پرمیوم X90 Pro است.

جمع بندی

با این حال، هر چند تجربه نرم‌افزاری گوشی vivo X90 بدون نقص نبود، اما عملکرد کلی این گوشی با پردازنده Dimensity 9200 سریع و پرجنب و جوش بود. در طول استفاده روزمره، هیچ تکانه‌ای احساس نشد و گوشی به خوبی بازی‌های مختلف را مدیریت کرد. با این حال، گوشی vivo X90 به‌طور مکرر گرم‌تر از حد معمول می شود، حتی در هنگام مرور وب که کمتر انتظار می‌رود، زیرا در تجربه ما، مدل‌های هندی بسیاری از گوشی‌های vivo و iQOO در گذشته با مشکلات بیش‌ازحد گرم شدن مواجه شده‌اند. همچنین، در برخی موارد، گوشی X90 بسیار گرم می‌شد، حتی در هنگام عدم استفاده و قرار گرفتن روی میز. این کمپانی باید بهینه‌سازی‌های مناسبی را برای رفع این مشکلات ارائه دهد.
امتیاز دهید
منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.