آیا مارکت کپ همان ورودی پول به بازار است؟

مارکت کپ ارز دیجیتال یکی از عواملی است که قبل از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید. Market Capitalization یا به عبارت بهتر همان شاخص بازار به کاربر میزان وسعت یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. با کمک این شاخص می‌توان قسمتی از ریسک‌های سرمایه گذاری را شناسایی کرد. برای شناخت بهتر مارکت کپ با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

Market Capitalization چیست؟ چرا مهم است؟

مارکت کپ ارزهای دیجیتال راهی برای سنجش اندازه و محبوبیت ارزهای دیجیتال است. مارکت کپ به ما ارزش فعلی ارزهای دیجیتال در بازار نشان می‌دهند. ارزش بازار مارکت کپ در گردش یک ارز دیجیتال با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

ارزش بازار در گردش = قیمت فعلی x عرضه در گردش

برای درک بهتر فرمول مارکت کپ از ارز دیجیتال بیت کوین استفاده می‌کنیم:

برای یافتن ارزش مارکت کپ بیت کوین، باید قیمت فعلی آن را در تعداد کوین‌های در گردش ضرب کنیم. از آنجایی که ارزش یک بیت کوین در زمان نگارش این مقاله ۱۶۷۹۱۹۰ دلار است و عرضه در گردش آن ۱۹۲۳۷۸۵۰ است. مارکت کپ بیت کوین به این شکل خواهد بود.

۳۲۳۰۴۰۰۵۳۴۱۵۰۰ = ۱۶۷۹۱۹۰ × ۱۹۲۳۷۸۵۰

این عدد فقط ارزش بازار را نشان می‌دهد. برای درک کاربردهای مارکت کپ ارزهای دیجیتال و تأثیر آن بر سرمایه‌گذاران، باید کمی عمیق‌تر به ماجرا نگاه کنیم.

آیا مارکت کپ همان میزان نقدینگی بازار ارز دیجیتال است؟

خیر این طور نیست. گرچه Market Capitalization در مورد دارایی مختلف، ارزش دارایی مورد نظر را نشان می‌دهد. اما در مورد ارزهای دیجیتال مارکت کپ همان ورودی پول به بازار نیست. درحالی‌که ارزش بازار می‌تواند ارزش یک پروژه، یک شرکت یا یک رمزارز را نشان دهد، مهم است که بدانید این همان ورودی پول به بازار نیست. یعنی لزوماً این مقدار پول در بازار رمزارز در حال گردش نیست. چرا که ازیک‌طرف ممکن است کوین‌های مرده یا گم شده وجود داشته باشد و از طرف دیگر، این ارزش خیلی به قیمت ارز بستگی دارد. پس یک تغییر کوچک در بازار، می‌تواند تا حد زیادی روی مارکت کپ اثر بگذارد.

چگونه و چرا از مارکت کپ استفاده کنیم؟

بسیاری فکر می‌کنند که تنها قیمت یک ارز دیجیتال میزان سرمایه گذاری در آن را تعیین می‌کند. اما در واقع مارکت کپ است که تصویر کاملی را برای سرمایه گذاری ترسیم می‌کند و ارزش واقعی ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. مارکت کپ ارز دیجیتال یک معیار مهم است که می‌تواند میزان رشد یک ارز دیجیتال را نشان دهد. همچنین سرمایه گذاران و تریدرها با مقایسه مارکت کپ ارزهای دیجیتال مختلف مقایسه دقیق‌تری برای سرمایه گذاری خواهند داشت. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

دو ارز دیجیتال A و B وجود دارد. ارز دیجیتال A دارای عرضه در گردش ۵۰۰۰۰۰ کوین است و قیمت هر کوین ۲ دلار است. اگر از فرمول ذکر شده در بالا استفاده کنیم، خواهیم داشت:

مارکت کپ ارز دیجیتال A برابر است با ۲x ۵۰۰۰۰۰ مساوی است با ۱ میلیون دلار

اکنون، فرض کنید ارز دیجیتال B دارای ۱۵۰۰۰۰ کوین در گردش است، اما ارزش هر کوین ۵ دلار است. قیمت کوین B دقیقاً ۳ دلار بیشتر از قیمت یک کوین رمزنگاری A است. محاسبه مارکت کپ ارز دیجیتال B به شکل زیر خواهد بود.

مارکت کپ ارز دیجیتال B برابر است با ۵x ۱۵۰۰۰۰ مساوی است با ۷۵۰۰۰۰ دلار

همانطور که می‌بینید، ممکن است قیمت کوین B بیشتر از قیمت کوین A باشد، اما مارکت کپ B بسیار کمتر از مارکت کپ A است.

در نتیجه، فرمول محاسبه Market Capitalization برای یافتن ارزش جهانی یک ارز دیجیتال بسیار مفید است. اما در نظر گرفتن نوسانات شدید ارز های دیجیتال برای یک تریدر یا یک سرمایه گذار ضروری است. در نظر گرفتن عوامل موثر در نوسان قیمت‌ها در کنار مارکت کپ می‌تواند تحلیل بی‌نقصی برای سرمایه گذاری ارائه کند.

مارکت کپ چگونه تغییر می‌کند؟

مارکت کپ ارزهای دیجیتال به طور کلی تحت تاثیر عرضه و قیمت ارز دیجیتال ست. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

عرضه

تعداد کوین‌هایی که یک ارز دیجیتال در گردش جهانی دارد می‌تواند بر قیمت بازار آن تاثیر بگذارد. همچنین سقف تعیین شده استخراج نیز بر مارکت کپ کلی آن نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، بیت کوین سقفی ۲۱ میلیون کوینی برای استخراج کوین‌های خود مشخص کرده است. ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز آن، کدی را در پروتکل بیت کوین ایجاد کرده که وقتی تعداد کل کوین‌های موجود در گردش جهانی به ۲۱ میلیون رسید، دیگر بیت کوین استخراج نمی‌شود.

این موضوع مقدار بیت کوین موجود را محدود کرده و آن را بسیار ارزشمند می‌کند. حتی دارایی‌هایی مانند طلا نیز مقدار ثابتی ندارند. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند چقدر طلا در زمین وجود دارد و چقدر برای استخراج آن در دسترس است. اما بیت کوین یک مقدار مشخص و ثابت است. عرضه آن کمیاب بوده و این کمبود ارزش آن را بالا می‌برد.

قیمت

همانطور که در بالا دیدیم، قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند تا حد زیادی مارکت کپ آن را تعیین کند. حتی اگر تعداد کمی کوین در گردش جهانی برای یک ارز دیجیتال مشخص وجود داشته باشد، در صورت بالا بودن قیمت هر کوین، ارزش بازار آن افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال، اگر ارز دیجیتال X دارای ۱۰۰۰۰۰ کوین در گردش جهانی باشد و ارزش هر کوین ۱۰۰۰۰ دلار باشد، ارزش کل بازار ۱ میلیارد دلار خواهد بود. عرضه در گردش ممکن است در ابتدا کم به نظر برسد، اما قیمت بالای کریپتو منجر به افزایش مارکت کپ ارز دیجیتال مورد نظر می‌شود.

برعکس، اگر یک ارز دیجیتال دارای مقدار زیادی کوین در گردش جهانی باشد اما ارزش هر کوین پایین باشد، ممکن است ارزش بازار زیادی نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر ارز دیجیتال Y دارای ۵۰۰ کوین در گردش باشد و ارزش هر کوین فقط ۰/۰۰۰۰۵ دلار باشد، ارزش کل بازار آن ۲۵۰۰۰ دلار خواهد بود.

میم کوین‌هایی مانند Dogecoin و Shiba Inu به دلیل عرضه انبوه قیمت‌های بسیار پایینی دارند. اما ارز دیجیتال دیگری مانند بیت کوین به دلیل عرضه محدود قیمت واحد بالاتری دارند.

منبع:

worldcoin.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.