گوشت اضافه یا برچسب‌های پوستی مقعد چیست؟

برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعدی یک مشکل شایع و خوش خیم پوست است. آنها ممکن است مانند برآمدگی های کوچک یا مناطق برجسته روی مقعد احساس شوند. داشتن چندین برچسب پوستی به طور همزمان هم اتفاق می‌افتد. ما بیشتر در مورد اینکه چرا گوشت اضافه مقعدی تشکیل می‌شود، نحوه تشخیص علت و اینکه چه انتظاری از درمان را بررسی می کنیم:

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

علائم گوشت اضافه مقعدی

گوشت اضافه مقعدی به عنوان یک تکه بافت اضافی در اطراف مقعد یا در نواحی اطراف ظاهر می‌شود. این نباید منجر به درد یا خونریزی شود، اما برچسب پوستی مقعدی به دلیل وجود بافت اضافی پوست می‌تواند آزاردهنده، خارش‌دار و ناراحت‌کننده شود.

گوشت اضافه مقعدی در ابتدا معمولا کوچک است، اما ممکن است در طول زمان رشد کنند. سیاهرگ‌هایی که بواسیر بر آنها تأثیر می‌گذارد، بخشی طبیعی از آناتومی انسان است. با این حال، وقتی اینها بزرگ می‌شوند، خطر افتادگی دارند، به این معنی که از مقعد بیرون زده اند.

به دلیل موقعیت مکانی و شباهت شکل ظاهری، به راحتی می‌توان آنها را با گوشت اضافه مقعدی اشتباه گرفت. البته تفاوت‌هایی هم بین این دو وجود دارد که به افراد کمک می‌کند آنها را از هم جدا کنند:

گوشت اضافه مقعد یا برچسب‌های پوستی به طور کلی بدون درد هستند. از سوی دیگر، هموروئید می‌تواند بسیار دردناک باشد (اگرچه همیشه اینطور نیست)

نکته دیگر اینکه معمولا بواسیر حتی بعد از تماس خفیف هم خونریزی می‌کند، اما گوشت اضافه مقعد معمولاً خونریزی نمی‌کند.

همچنین زائده‌های هموروئیدی معمولا قرمز یا بنفش هستند اما برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعد معمولاً همرنگ پوست شما هستند.

تفاوت گوشت اضافه مقعد و زگیل‌های مقعدی

ممکن است زائده‌های زگیل روی مقعد ایجاد شود که اغلب به دلیل عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. در اینجا نحوه تمایز آنها از گوشت اضافه مقعدی آمده است:

اندازه: گوشت اضافه مقعد در بزرگ ترین اندازه خود به چند سانتی متر می‌رسند. در حالیکه زگیل ها می‌توانند در طول زمان بزرگتر از این مقدار شوند و کل ناحیه اطراف مقعد را بپوشانند. آنها همچنین می‌توانند به اندام تناسلی سرایت کنند.

سوزش: برچسب های پوستی مقعد ممکن است به دلیل بافت اضافی پوست باعث ناراحتی و خارش شوند. اما زگیل مقعدی اغلب باعث خارش و سوزش می‌شود و ممکن است پس از تماس با پوست خونریزی کند.

سطح: زگیل‌های بزرگتر دارای سطحی ناهموار شبیه به گل کلم هستند. اما گوشت اضافه مقعد بافت و رنگی مشابه پوست شما دارند، اگرچه ممکن است کمی چروکیده باشند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا برجستگی‌های روی مقعد ناشی از برچسب‌های پوستی است یا بیماری دیگری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل گوشت اضافه مقعد چیست؟

پوست اطراف مقعد اغلب شل تر از پوست سایر قسمت های بدن است. این به این دلیل است که پوست این ناحیه باید در طول اجابت مزاج منبسط شود تا مدفوع بتواند دفع شود.

اگر رگ خونی نزدیک مقعد متورم یا بزرگ شود، می‌تواند منجر به هموروئید شود. پوست اضافی که بواسیر تولید می کند به یک زائده پوستی تبدیل می‌شود. پوست اضافی ممکن است حتی پس از کاهش تورم باقی بماند. برآمدگی یا متورم شدن رگ‌های خونی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • زور زدن به دلیل یبوست
  • اسهال
  • بلند کردن سنگین
  • ورزش شدید
  • بارداری
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف مقعد
  • تحریک یا اصطکاک بیش از حد در ناحیه

اگر هموروئید یا سایر بیماری‌های عروق خونی را در ناحیه مقعد خود داشته‌اید، به احتمال زیاد گوشت اضافه مقعدی هم وجود خواهد داشت.

اگر به بیماری کرون یا بیماری التهابی دیگری مبتلا هستید، برچسب پوستی یا گوشت اضافه مقعد ممکن است به دلیل التهاب ایجاد شوند. در یک مطالعه در سال 2020 روی 103 بیمار بیمارستانی مبتلا به بیماری کرون، حدود 29 درصد منبع مورد اعتماد شرکت‌کنندگان دارای برچسب‌های پوستی مقعد بودند.

تشخیص

اگرچه گوشت‌های اضافه مقعدی خوش خیم هستند، اما همچنان می‌توانند دلیلی برای نگرانی باشند. به همین دلیل، ایده خوبی است که از پزشک خود بخواهید تأیید کند که برآمدگی که احساس می‌کنید نتیجه یک گوشت اضافه یا بیماری مقعدی است و نه چیز دیگری، مانند تومور یا لخته خون.

برای تشخیص، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در طول این معاینه، ممکن است از شما خواسته شود که لباس زیر خود را درآورید و به پهلو دراز بکشید. در ابتدا پزشک یک معاینه بصری انجام می‌دهد و مقعد را بررسی می‌کند. آنها همچنین ممکن است معاینه رکتوم را انجام دهند و انگشت خود را وارد راست روده کنند تا تود‌ها یا برآمدگی‌ها را احساس کنند.

اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری برای تشخیص نیاز داشته باشد، ممکن است یکی از دو روش زیر را برای بررسی داخل دهانه مقعد و راست روده نیز استفاده کند. دو روش آنوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی می‌توانند به رد هرگونه بیماری یا نگرانی زمینه ای رکتوم مانند سرطان کمک کنند.

پس از تشخیص، پزشک می‌تواند درباره گزینه‌های درمانی شما صحبت کند. برخی از پزشکان برداشتن برچسب پوستی مقعد را توصیه می‌کنند، اما ممکن است نیازی نباشد گوشت اضافه مقعدی را درمان کنید.

درمان

طبق گفته سایت درمان کلینیک طبیعتا روش درمان گوشت اضافه در مقعد با توجه به علت بوجود آمدن آن می‌تواند متفاوت باشد. اما در نظر داشته باشید که برای از بین بردن این زائده و بازگشت مقعد به شکل نرمال، راهی به جز جراحی و لیزر وجود ندارد.

درمان خانگی

معمولا اقدام به درمان دارویی و خانگی اولین راهی است که بیماران برای رهایی از عارضه ای که به آن دچار می شوند در پی می گیرند.

قبل تر هم اشاره کردیم که از بین بردن این زائده مقعدی با استفاده از روش های خانگی ممکن نیست و حتی ممکن است درمان را با مشکل مواجه کند.

لیزر

یکی از جدیدترین و سریع‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای درمان این عارضه و سایر بیماری‌های نشیمنگاهی انتخاب کنید، لیزر است. درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر که در مطب قابل انجام است، یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد و بیمار کمترین میزان درد و ناراحتی را تجربه می‌کند.

عمل جراحی

دومین روش جراحی گوشت اضافه مقعد است که برای از بین بردن این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. البته با توجه به حساسیت بالای ناحیه مقعد و رکتوم استفاده از روش های جراحی سنتی کمتر پیشنهاد می شود. زیرا ممکن است باعث آسیب در بافت اطراف مقعد و بروز عوارض غیر قابل جبران برای بیمار شود.

https://www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.