انواع ثبت شرکت همراه با ثبت ونک

آشنایی با انواع ثبت شرکت ها و انتخاب متناسب ترین نوع شرکت با موضوع فعالیتی مورد نظر مهم ترین اقدامی است که پیش از ثبت شرکت ها باید به آن توجه نمود .
شرکت به معنای شراکت در انجام امری است اما با استناد به موارد قانونی ، شرکت به قراردادی جهت انجام فعالیت و تقسیم سود میان شرکت ها تلقی می شود .

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تفاوت ثبت شرکت تجاری و مدنی 

به طور کلی در یک دسته بندی ، شرکت ها به دو قسمت مدنی و تجاری تقسیم می شوند که شرکت های تجاری جهت انجام فعالیت تجاری و کسب سود به وجود می آید ، در حالی که هدف از تشکیل شرکت های مدنی ، فعالیت تجاری نیست .

بنابر ماده 571 قانون مدنی که تعریف شرکت های مدنی را عنوان کرده است ، شرکت یعنی اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد به نحوه اشاعه .

ثبت شرکت مدنی ممکن است اختیاری باشد یعنی با عقد قرارداد میان چند نفر تشکیل گردد و یا به صورت قهری شکل گرفته باشد .
به این صورت که چند نفر مالک یک مال هستند که به دلیل ازدواج یا ارث به آن ها رسیده باشد .

 تفاوت های متعددی نیز از نظر اصل و ماهیت در شرکت های مدنی و تجاری وجود دارد که عبارت است از :

1 . شخصیت حقوقی و اقامتگاه :

یکی از اساسی ترین ویژگی های شخصیت حقوقی دارا بودن اقامتگاه می باشد ، شرکت های تجاری برای اینکه شخصیت حقوقی داشته باشند ، باید دارای اقامتگاه قانونی نیز باشند .
در این میان شرکت های مدنی دارای شخصیت حقوقی نیستند و در قانون مدنی نیز در مورد اقامتگاه قانونی شرکت های مدنی و مسئله تابعیت آن ها مطلبی عنوان نشده است .

2 . گستره ، حوزه فعالیت و هدف از تشکیل شرکت های تجاری و مدنی :

هدف از تشکیل شرکت های مدنی فعالیت تجاری نیست چنانچه موضوع فعالیت آن امور و فعالیت تجاری نیست هر چند که در شرکت مدنی شاهد تصدی به امور تجاری باشیم .
این در حالتی است که  شرکت های تجاری جهت انجام فعالیت تجاری تشکیل می شوند و با هدف تصدی به امور تجارتی و کسب سود می باشند .

3 . انحلال و ورشکستگی :

پس از به ثبت رسیدن شرکت های تجاری ، ممکن است در صورت اتمام مهلت و عدم تمایل به تمدید هیئت مدیره شرکت یا ورشکستگی اقدام به انحلال شرکت نمایند .
ثبت تغییرات شرکت با هر تصمیمی از جمله انحلال شرکت در شرکت های تجاری باید در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت قانونی برسد که به صدور آگهی از اداره ثبت شرکت ها ختم می شود .

این در حالی است که انحلال در شرکت های مدنی با تقسیم مال توسط هر یک از شرکاء صورت می گیرد و شرکت منحل می شود.
تمامی شرکت های تجاری دارای شناسه ملی و شماره ثبت می باشند و باید در مرجع ثبت شرکت ها ، به صورت قانونی و رسمی به ثبت برسند و این در حالی است که الزامی بر ثبت شرکت های مدنی وجود ندارد .

همچنین در سامانه ثبت شرکت ونک بخوانید :
ثبت برند تجاری عنصر اصلی معرفی کالا یا خدمات شما می‌باشد و باید منحصر به فرد باشد.
به میزانی که علامت تجاری شما مبتکرانه و خلاقانه‌تر باشد، خریدار و مشتری را بیشتر به خود جذب می‌کند.

انواع ثبت شرکت در قانون تجارت

شرکت های تجاری در یک دسته بندی به 7 نوع شرکت های سهامی عام و خاص ، شرکت مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی و شرکت های تعاونی تقسیم می شوند که به طور کامل توضیح خواهیم داد.

اساساً شرکت ها به میل و اراده افراد تشکیل می شوند اما در برخی موارد تشکیل شرکت و شراکت در امور به صورت اجباری و قهری صورت می گیرد .

ثبت شرکت سهامی عام و خاص

سرمایه در شرکت سهامی به سهم تقسیم شده است و مسئولیت سهامداران شرکت سهامی محدود به میزان مبلغ اسمی شان است.
شرکت سهامی خاص از اجتماع حداقل 3 نفر عضو و دو بازرس ( اصلی و علی البدل ) تشکیل می شود .
حداقل اعضاء در شرکت سهامی عام 5 نفر است و در شرکت سهامی خاص بخشی از سرمایه توسط موسسین و بخشی از طریق صدور سهام و پذیره نویسی تأمین می شود .

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

از جمله رایج ترین نوع شرکت ها ، مسئولیت محدود و سهامی خاص می باشد چنانچه سرمایه در این شرکت ها به سهم تقسیم نشده است و هر یک از شرکاء به میزان آورده خود مسئول است .
شرکت مسئولیت محدود از حداقل 2 نفر و سرمایه حداقلی یک میلیون ریال تشکیل می شود .

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی تحت عنوان نامی مخصوص میان حداقل دو عضو تشکیل می شود و تفاوت بارز آن با سایر شرکت ها در آن است که در وضعیتی که سرمایه شرکت برای پرداخت تعهدات و دیون کافی نباشد ، شرکاء مسئول پرداخت تمام آن هستند .

ثبت شرکت نسبی

شرکت های نسبی نیز مانند شرکت ها تضامنی هستند اما یک تفاوت اصلی میان این دو وجود دارد که در شرکت های نسبی در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی ها کافی نباشد ، هر یک از شرکاء به میزان سهم الشرکه خود مسئول پرداخت آن خواهند بود .

ثبت شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

شرکت های مختلط غیر سهامی از ترکیب چند عضو با مسئولیت محدود و تضامنی تشکیل می گردند و در صورتی که این ترکیب اعضاء از شرکت سهامی خاص و تضامنی باشد ، شرکت مختلط سهامی است .

ثبت شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی به دو صورت تولیدی و توزیعی به ثبت می رسد و هدف شرکت های تعاونی بهبود و ترفیع وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضاء می باشد .
لازم به ذکر است که شرکت های تعاونی متکی به اعضاء می باشند نه سرمایه شرکت .

همچنین در سامانه ثبت شرکت ونک بخوانید :
ثبت تغییرات شرکت یکی از فرایندهایی است که یک شرکت ممکن است در طول زمان فعالیت خود بنابر دلایل مختلفی به آن نیاز داشته باشد.
در حقیقت منظور از اعمال تغییرات شرکت، هرگونه تغییر در مفاد و مواد اساسنامه ویا هیئت مدیره می‌باشد.
اگر اعمال تغییر در شرکت‌ها با برنامه‌ریزی، فکر و مدریت شده انجام شود می‌تواند کمک شایانی برای ارتقاء و پیشرفت شرکت باشد.
اما آنچه حائز اهمیت است توجه به این نکته است که کلیه تغییرات باید براساس قوانین و مقررات انجام شوند.

ثبت شرکت ونک

موسسه ثبت شرکت ونک بیش از دو دهه است که به متقاضیان در داخل و خارج از کشور خدمات ثبتی من جمله ثبت شرکت ، برند ، اخذ کارت بازرگانی و … ارائه می کند .
چنانچه جهت جلب رضایت مشتریان ، ارائه بهتر خدمات ، تسریع در انجام امور ، حدود 150 نفر از کارشناسان و فارغ التحصیلان برتر کشور در این حوزه بکار گرفته شده است که با افتخار پذیرای امور ثبتی متقاضیان هستند .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.