آداب و رسوم شهر تبریز

شهر تبریز در شمال‌غربی ایران واقع شده است. در این شهر قدیمی آثار و بناهای تاریخی زیادی قرار دارد و به‌همین خاطر افراد زیادی تبریز را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند. بناهایی مانند کلیسای استفانوس، موزه تبریز و… در این شهر واقع شده است. در ایران از این شهر به‌عنوان شهر اولین‌ها یاد می‌شود؛ زیرا بسیاری از ساختمان‌ها ابتدا در تبریز احداث شد. اولین مدرسه و اولین شهرداری ایران را در این شهر ساختند. درحال‌حاضر ساختمان شهرداری به موزه تبدیل شده و افراد می‌توانند از آن بازدید کنند. اهالی تبریز هم مانند بقیه شهرهای ایران آداب و رسوم خاص خود را دارند که درادامه به بررسی آن‌ها، معرفی دو مورد از آثار تاریخی، آشنایی با هتل های تبریز و روشی برای رزرو هتل تبریز علی بابا می‌پردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اطلاعاتی درباره مردم تبریز

مردم آذربایجان ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که برای مثال می‌توان به مهمان‌نوازی، مرزداری، پایبندی به عقاید مذهبی و… اشاره کرد. درادامه با برخی از آداب و رسوم مردم تبریز آشنا خواهید شد.

مردم شناسی تبریز

طبق آمار سال 1395 سازمان نفوس و مسکن، حدود 1.500.000 نفر در تبریز زندگی می‌کنند و تبریز از شهرهای شلوغ ایران محسوب می‌شود. تعداد زیادی از اهالی این شهر به زبان ترکی حرف می‌زنند، افراد کمی از ساکنان تبریز به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ این اشخاص یک‌سوم این شهر را تشکیل داده‌اند. دین غالب مردم شهر تبریز اسلام و مذهب آن‌ها شیعه است. افراد کمی در تبریز اهل سنت یا مسیحی هستند.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد تبریز

شب چله در تبریز

طولانی‌ترین شب سال در ایران شب چله نامیده می‌شود. در این شب دوستان و آشنایان دورهم جمع شده و به شب‌نشینی می‌پردازند. خوراکی‌هایی از قبیل آجیل و شیرینی در شب چله سرو می‌شود. معمولا برای شام برنج سفید می‌پزند؛ زیرا نیاکان بر این باور بوده‌اند که خوردن برنج سفید باعث رقم‌خوردن روزهای خوب در زمستان می‌شود. مراسم مربوط ‌به چله کوچک را در اکثر روستاهای تبریز برگزار می‌کنند. مردم در این جشن روی پشت‌بام آتش روشن می‌کنند. یکی‌دیگر از کارهایی که مردم در این شب انجام می‌دهند، تولید سروصداهای عجیب است! آن‌ها معتقد هستند با این سروصداها قاریی ننه یا ننه سرما می‌ترسد و فرار می‌کند.

کلیسای استفانوس تبریز

استفانوس یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران است. این بنا در 17 کیلومتری مرکز جلفا و نزدیک رود ارس قرار دارد و برای رسیدن به آن لازم است با استفاده از ماشین یک ساعت و 30 دقیقه از شهر تبریز دور شوید. برخی محققان زمان ساخت این بنا را مربوط ‌به اوایل شروع دین مسیحیت می‌دانند. برخی دیگر بر این باور هستند که کلیسای استفانوس در قرن چهارم تا ششم هجری ساخته شده است. طی‌ سال‌های متوالی و وقوع وقایع طبیعی این بنا فرسوده شد؛ کلیسای استفانوس را در دوره صفویان مرمت کردند. این کلیسا دومین کلیسای بزرگ ارامنه در ایران به‌حساب می‌آید. ارمنی‌ها در مناسبت‌های خاص و روزهای مشخص‌شده به این کلیسا می‌روند و در آن به عبادت می‌پردازند. کلیسای استفانوس یکی از بناهای زیبایی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. لازم به‌ذکر است که این کلیسا با هتل های تبریز فاصله زیادی دارد و فقط با خودرو می‌توانید به آن بروید.

موزه تبریز

موزه آذربایجان فاصله کمی با مسجد کبود دارد. سال 1307 در موزه تبریز چند سکه قدیمی در معرض دید عموم قرار گرفت و تا سال 1337 همین سکه‌ها در موزه نگه‌داری می‌شد. پس از آن این بنا را به موزه تبدیل کردند. 1200 مورد از وسایل قدیمی در موزه آذربایجان نگه‌داری می‌شود که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به عصر آهن است و تعداد اندکی از آن‌ها برای بازدیدکنندگان درمعرض دید قرار می‌گیرد. این بنا پس از موزه ملی تهران دومین موزه بزرگ ایران به‌حساب می‌آید. بنای این ساختمان شامل سه سالن 37 در 12 متری می‌شود. علاوه‌براین چند اتاق و کتابخانه نیز در این موزه قرار دارد.

موزه تبریز - چیکاو

بهترین روش برای رزرو هتل تبریز

تبریز شهری زیبا است که کم‌تر کسی می‌تواند از سفر به آن صرف‌نظر کند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، باید با نحوه رزرو هتل های تبریز آشنا شوید. یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید نسبت به رزرو هتل تبریز اقدام کنید، مراجعه به سایت‌های اینترنتی است. این شرکت‌ها با هدف ارائه خدمات غیرحضوری سفر به مسافران کار خود را آغاز کرده‌اند. یکی از بهترین شرکت‌ها که در این حوزه فعالیت می‌کند، علی بابا است. شما به‌آسانی با مراجعه به این سایت می‌توانید نسبت به رزرو تور، هتل و خرید بلیط اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : هتل سهند تبریز

تبریز یکی از شهرهای مرزی ایران است که فاصله کمی با کشور ترکیه دارد. اهالی این شهر به‌دلیل نزدیکی به کشورهای ترک زبان گویشی ترکی دارند. اگر تجربه سفر به تبریز و بازدید از اماکن تاریخی این شهر را داشتید، خاطرات خود درطول این سفر را با ما و بقیه کاربران به‌اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.