۸ روش قدرتمند بازاریابی با بودجه کم

به نقل از لومینا، سومین چالش اصلی هر کسب و کاری، محدودیت منابع مالی و کمبود بودجه است. شما موقع شروع کسب و کار خود، احتمالا بودجه محدودی خواهید داشت، مگر اینکه یک استارتاپ قوی با سرمایه از پیش تعیین شده باشید. در این جا، روش های موثر و قدرتمندی وجود دارد که می توانید با بودجه کم و محدود، کسب و کار خود را بازاریابی کنید!

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

۱. گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی پارتیزانی، به دنبال استفاده از خلاقیت، تخیل و ایده پردازی به جای بودجه های کلان است. کسب و کار های کوچک با بودجه محدود، معمولا از روش گوریلا مارکتینگ (بازریابی چریکی) برای رقابت با شرکت های کلان استفاده می کنند! از مزایای این روش، این است که محدودیتی برای اجرای آن وجود ندارد. به چند نمونه از بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ که در ادامه آمده، توجه کنید:

  • اگر صاحب یک دفتر طراحی دکوراسیون داخلی هستید، می توانید فضای داخلی دفتر خود را به نحو احسنت، با متریال های جذاب و طرح های خیره کننده و چشم نواز، طراحی کنید.
  • اگر محصولی تولید می کنید که ممکن است در خیابان از آن استفاده شود، می توانید کسانی را به طور نامحسوس و مخفی استخدام کنید تا مستقیما محصول شما را برای مشتریان بالقوه در خیابان تبلیغ کنند. مثلا شرکت سونی، افرادی را استخدام کرده بود تا در خیابان از مردم بخواهند با گوشی خود از آن ها عکس بگیرند و سپس کیفیت دوربین گوشی خود را به رخ آن ها بکشند!
  • برای برند سازی و ارتقاء شناخت از برند خود، گردهمایی، میتینگ، سمینار و یا به اصطلاح فلش ماب هایی را با یک موضوع جذاب در زمینه کاری خود تشکیل دهید.

۲. فعالیت در رسانه های اجتماعی

طبق گزارش مرکز تحقیقات Pew، بین سال های 2005-2015 تقریبا دوسوم بزرگسالان آمریکایی از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند که این تقریبا ده برابر آمار ده سال گذشته است.

رسانه های محبوب اجتماعی در دنیا عبارتند از: فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست و ردیت. البته لازم به ذکر است که شما نیاز ندارید در تمام رسانه ها فعال باشید. به انتخاب خود و با توجه به شرایط حال حاضر، می توانید تعدادی از رسانه های محبوب را انتخاب کنید و در آن ها فعال باشید.

۳. تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت

نه تنها مخاطبین و مشتریان بالقوه، محتوای خوب و باکیفیت را می پسندند، بلکه گوگل نیز، اهمیت و احترام خاصی برای محتوای ارزشمند قائل است. همچنین راه های زیادی برای اشتراک مطالب و اطلاعات وجود دارند، از جمله، وبلاگ نویسی، ایجاد ویدیو های آموزشی، پادکست، اینفوگرافیک های جذاب و یا ارسال مقالات به سایت های معتبر! با این کار نه تنها به عنوان یک متخصص در فیلد شغلی خود شناخته میشوید، بلکه ترافیک خوبی جذب خواهید کرد.

شما مجبور نیستید همیشه خودتان تولید محتوا کنید. می توانید نویسندگان، گرافیست ها و دستیارانی (اسیستنت) را به صورت دورکاری یا فری لنسری استخدام کنید یا سفارش تولید محتوا دهید. اگر ایده های نابتان تمام شد، نگران نباشید! می توانید محتوای قدیمی خود را به روز کنید یا قسمت هایی از آن را تغییر دهید که بسیار موثر است.

۴. برگزاری مسابقات و اهدای هدایای مختلف

همه افراد، عاشق هدایای رایگان هستند! برای اعتماد سازی، برند سازی و ثابت کردن حسن نیست خود و آگاهی مشتریان بالقوه خود، هدایایی را در نظر بگیرید یا قرعه کشی برگزار کنید. هدایایی مانند کتاب های الکترونیکی، فلش هایی با نام برند و لوگوی شرکت شما و یا یک هدیه ویژه برای قرعه کشی هزینه آنچنانی در مقابل برندسازی قدرتمند برای شما نخواهد داشت!

یکی دیگر از شیوه های بازاریابی ارزان در این قسمت که بسیار رایج است، این است که شما از گروه های رسانه ها، بلاگر ها و پیج های پربازدید در اینستاگرام و… بخواهید، در ازای دریافت رایگان محصولات یا خدمات شما، آن را صادقانه در کانال یا صفحات خود تبلیغ کنند و مزایای آن را برای مخاطبین شرح دهند. همچنین می توانید یک تخفیف ویژه برای مشتریانی که از این طریق محصولات شما را خریداری می کنند، اعمال کنید!

همچنین شما می توانید با شروع یک چالش جالب، جذاب و مفرح، یک اثر بازاریابی ویروسی را در بازار ایجاد کنید! یکی از این چالش ها، چالش سطل آب یخ بود که برای حمایت از کودکان سرطانی شروع شد و به سرعت در کل دنیا وایرال شد! این چالش به این صورت بود که فردی که به چالش کشیده شده، باید ظرف 24 ساعت یک سطل آب یخ را روی سر خود بریزد و اگر نتوانست، باید به خیریه ALS کمک مالی کند!

۵. همکاری با مشاغل مکمل کسب و کار شما

اگر یک شرکت یا یک بیزینس کوچک با بودجه مالی محدود هستید، شراکت با سایر کسب و کار های مکمل کار شما مثل فروشندگان، تولیدکنندگان و تامین کنندگان، می تواند گزینه مناسبی باشد! هر دوطرف می توانند برند و محصولات یا خدمات خود را به مخاطبین خود معرفی کنند و در صورت موفقیت، هر دو طرف برنده هستند! همچنین زمانی که یک کسب و کار دیگر، از برند شما یاد می کند، ارزش و اعتبار کار شما را افزایش می دهد.

برای مثال، از آن ها بخواهید تا کارت ویزیت خود را در فضای انتظار مشتریان خود قرار دهند (اگر فضای فیزیکی و حضوری دارند). همچنین می توانید در میان مشتریان خود، یک پاداش در نظر بگیرید. مثلا اگر از طرف کسی مشتری به من مراجعه کند یا از محصولات من خرید کند، درصدی از این فروش به او تعلق می گیرد یا از تخفیف ویژه برای خرید های بعدی بهره مند خواهد شد! بازاریابی دهان به دهان از روش های بسیار موثر در بازاریابی با هزینه های کم است!

۶. استفاده از کانال های تبلیغاتی مقیاس پذیر برای بازاریابی

روش های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، روزنامه و رادیویی، درمقابل بازگشت سرمایه، هزینه های زیادی را رقم می زنند! در حالی که تبلیغات آنلاین، بسیار ارزان تر و موثر ترند. روش هایی مانند PPC یا تبلیغات کلیکی گوگل و یا فیسبوک، از روش های مرسوم در این زمینه هستند! همچنین می توانید کسب و کار خود را در فهرست راهنمای رایگان گوگل یعنی گوگل مای بیزینس “Google my business” ثبت کنید

۷. برای کسب و کار خود یک وبسایت طراحی کنید

طراحی وبسایت، یکی از لازمه های اصلی موفقیت در هر کسب و کاری در این دهه است. اگر وبسایت ندارید، قطعا در رقابت با دیگران شکست می خورید. چرا که با داشتن یک وب سایت حرفه ای جامعه هدف شما بسیار بزرگ تر خواهد شد و هیچ محدودیتی در زمان و مکان ندارید. علاوه بر این، در قبال بازگشت سرمایه و درآمدی که از یک سایت دارید، طراحی یک وب سایت حرفه ای، هزینه چندان سنگینی برای شما ندارد!

می توانید از شرکت های طراحی سایتی که در این زمینه متخصص هستند مانند شرکت طراحی سایت لومینا https://loomina.ir/ و دیگر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، در زمینه طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت خود کمک بگیرید!

۸. با کمک به دیگران، به خودتان کمک کنید

این یکی از روش های بازاریابی ثابت شده است که می توانید نیاز ها و مشکلات مخاطب خود را هدف قرار دهید! با ارائه مطالب کمکی و آموزشی، نیاز های مخاطبین را رفع کنید و به آن ها اطلاعات سودمند بدهید. با این کار، کاربران بسیاری جذب شما خواهند شد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. Mahnaz Moosavi می گوید

    همه موارد رو روی پیجم اجرا میکنم و نسبتا خوبه. ممنون از سایت چیکاو و سایت لومینا بابت راهنماییتون.. یه سوال دارم اگه میشه راهنماییم کنید.
    من یه پیج فروش ظروف آشپزخانه زدم تو اینستاگرام ولی هرچقدر تبلیغات میکنم ورودی کمی میاد سمت پیجم نمیدونم چیکار کنم.

  2. سیاوش امامی می گوید

    ممنون از محتوای مفید و آموزنده تون

  3. امیر می گوید

    بسیار مفید و کاربردی بود مطلب