دستیار صوتی هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستیار صوتی به عنوان یکی از فناوری‌های مدرن، به کاربر امکان کنترل آسان و سریع ابزارهای گوناگونی از جمله لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه، تلویزیون‌های هوشمند و حتی خانه هوشمند را می‌دهد. در این مقاله گفته می‌شود که دستیار صوتی هوشمند چیست و چگونه عمل می‌کند و چه کاربردی دارد و با چهار دستیار صوتی مشهور و پرطرفدار در سراسر جهان آشنا می‌شویم. لطفاً در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دستیار صوتی هوشمند چیست؟

دستیار صوتی، یک نوع دستیار دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است که از طریق اتصال به سیستم‌های هوشمند دیگر، قادر به کنترل آنها با فرامین صوتی است. در حال حاضر، دستیاران صوتی معروف شامل آمازون الکسا، اپل سیری، دستیار صوتی گوگل و یا Microsoft Cortana هستند.

این دستیاران به عنوان ابزارهای نرم‌افزاری معمولا به وب متصل هستند و دستورات را شنود می‌کنند، آنها را تفسیر می‌کنند و به سرعت اجرا می‌کنند. آنها قادر به پاسخ به سوالات، تعامل با برنامه‌ها، روشن کردن چراغ‌ها، سفارش غذا و حتی پیدا کردن تلفن‌های گم‌شده هستند. این دستیاران هوشمند به طور پیش‌فرض بر روی تلفن‌های هوشمند نصب شده‌اند، اما سیستم‌عامل‌های مخصوص به خود را نیز دارند. از این تجهیزات می‌توان در تکمیل هوشمند سازی ساختمان استفاده کرد.

دستیار صوتی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

دستیار صوتی هوشمند بر اساس فنون پردازش گفتار و هوش مصنوعی کار می‌کند. مراحل کلی عملکرد یک دستیار صوتی هوشمند عبارتند از:

شنود و ضبط صوت:

  • دستیار صوتی با استفاده از میکروفن یا میکروفون‌های مختلف برای شنود صداها استفاده می‌کند.

  • صداهای ضبط شده به شکل سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شوند تا در پردازش‌های بعدی قابل استفاده باشند.

تبدیل گفتار به متن:

  • سیگنال صوتی تبدیل به متن می‌شود این فرایند به عنوان تشخیص گفتار (ASR) معروف است.

  • الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری عمیق برای تفسیر و تبدیل گفتار به متن استفاده می‌شوند.

تفسیر متن:

  • متن تبدیل شده سپس توسط مدل‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) تحلیل و تفسیر می‌شود.

  • در این مرحله، دستیار سعی در درک مفهوم جملات و دستورات صوتی دارد.

دسته‌بندی و پردازش دستورات:

  • با در نظر گرفتن مفهوم جمله یا دستور صوتی، دستیار مشخص می‌کند که چه عملی انجام دهد.

  • الگوریتم‌های تصمیم‌گیری و شناخت الگو برای این مرحله استفاده می‌شوند.

اجرای عملیات مورد نیاز:

  • با توجه به دستور صوتی، دستیار اقدام به اجرای عملیات مختلف مانند جستجو در اینترنت، اجرای برنامه‌ها، یا کنترل دستگاه‌های هوشمند می‌کند.

بازخورد به کاربر:

  • دستیار صوتی به صورت صوتی یا تصویری به کاربر پاسخ می‌دهد و نتیجه اجرای دستور را اعلام می‌کند.

  • دستیار صوتی هوشمند بهبود یافته‌ترین مدل‌های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی را برای تشخیص، تفسیر، و اجرای دستورات صوتی استفاده می‌کند.

کاربردهای مهم دستیار صوتی هوشمند چیست؟

پخش موسیقی

سیستم‌های بلندگوی هوشمندی مثل Google Home ، دستیار صوتی آمازون Alexa و Siri اپل، همگی قابلیت پخش موسیقی را دارند. شما فقط کافی است که کلمه “پخش” یا “پلی” را بگویید و نام آهنگ مورد نظرتان را عنوان کنید تا فوراً آن را بشنوید. اگر دستیار نتوانست آهنگ را پیدا کند، می‌توانید آن را به حساب‌های ساندکلود، اسپاتیفای یا … متصل کنید تا در چند لحظه همه چیز برایتان پیدا شود.

این دستیارها همچنین به عنوان بخشی از سیستم صوتی هوشمند خانه می‌توانند در کنترل دستگاه‌های هوشمند خانه به‌کار گرفته شوند.

سیستم صوتی هوشمند خانه

ایجاد یک خانه هوشمند

اگر در محل زندگی خود دارای لامپ هوشمند، پریز هوشمند یا سایر اجزای خانه هوشمند به همراه دستیار صوتی هوشمند باشید، قادر خواهید بود تا به کنترل و نظارت بر اجزای هوشمند خانه‌تان بپردازید.

با برنامه‌ریزی مناسب دستیار صوتی، می‌توانید با ارسال یک دستور صوتی خاص، چندین وظیفه را همزمان انجام دهید. به عنوان مثال، او را می‌پرسید: “الکسا، من دارم می‌روم بخوابم”، تا ایشان چراغ‌ها را خاموش کرده، دمای اتاق خواب را افزایش داده، تلویزیون را خاموش کرده و فقط چراغ‌های ضروری را روشن نگه دارد.

از طریق دستیار صوتی، می‌توانید تلویزیون را روشن و خاموش کنید و به سرویس‌هایی مانند یوتیوب و گوگل دسترسی داشته باشید، تنها با استفاده از دستورات صوتی.

آموزش و سرگرم کردن بچه‌ها

کودکان می‌توانند با استفاده از دستیار صوتی خود، به شیوه‌های مختلفی سرگرم شوند. برخی از این دستیاران حتی به نحوی کمک می‌کنند تا بچه‌ها بهتر یاد بگیرند و آموزش ببینند. دستیاران صوتی می‌توانند بازی‌های مختلفی از قبیل ۲۰ سوالی، سنگ کاغذ قیچی یا داستان‌های ماجراجویانه را اجرا کنند. دستیار صوتی گوگل، آمازون و اپل سیری می‌توانند داستان‌های جذابی را برای شما بازگو کنند.

استفاده از این دستیارها می‌تواند به والدین کمک کند تا به بچه‌های خود در یادگیری یک زبان جدید کمک کنند و هر روز پیشرفت آنها را مشاهده کنند.

افزایش ایمنی رانندگی

با استفاده از ویژگی‌های دستیار صوتی، می‌توانید محیط رانندگی خود را به یک مکان امن‌تر تبدیل کنید. دستیاران صوتی مثل سیری، دستیار صوتی گوگل و کورتانا، قادر به ارائه راهنمایی‌های لازم و ارسال تماس‌ها و پیام‌ها بدون نیاز به لمس گوشی هستند.

با قرار دادن گوشی روی داشبورد و بدون لمس، می‌توانید بگویید: “سلام سیری، نزدیکترین پمپ بنزین کجاست؟” یا “سلام گوگل، من را تا اصفهان راهنمایی کن” یا “کورتانا، یک پیام متنی به مهران ارسال کن.”

همین امکانات برای برقراری تماس یا ارسال ایمیل نیز وجود دارد. این بدان معناست که شما حتی در حین رانندگی قادر به انجام هر کاری با استفاده از چند دستور صوتی هستید.

بهترین دستیارهای صوتی هوشمند

بهترین دستیارهای صوتی هوشمند

از محبوب‌ترین دستیارهای صوتی در جهان، که توانسته‌اند تعداد زیادی از کاربران را به خود جذب کنند، می‌توان به دستیار صوتی Siri، Alexa، Google Assistant، و Cortana اشاره کرد که در زیر هرکدام از آن‌ها به صورت خلاصه توضیح داده می‌شود.

دستیار صوتی Siri:

سیری یکی از مشهورترین و پرکاربردترین دستیارهای هوشمند برای سیستم عامل iOS است. این دستیار امکانات زیادی از جمله تماس با مخاطبان، گرفتن عکس و فیلم، اجرای برنامه‌های نصب شده، ارسال پیام، اطلاع از وضعیت آب و هوا، پخش موزیک، و جستجو در گوگل را فراهم می‌کند.

دستیار صوتی Alexa:

Alexa دستیار صوتی شرکت آمازون است که ابتدا در اسپیکر هوشمند آمازون معرفی شد. این دستیار بر روی سرویس‌های مختلف آمازون فعالیت می‌کند. الکسا امکان کنترل ساختمان هوشمند و استفاده در خودروها را فراهم کرده است و از هوش مصنوعی برای یادگیری مداوم استفاده می‌کند.

دستیار صوتی Google Assistant:

این دستیار صوتی نسل پیشرفته‌تر دستیار صوتی Google Now است که قابلیت‌های بیشتری دارد. این دستیار از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. گوگل اسیستنت از تشخیص تصاویر، جستجو در موتور گوگل و حتی کار در حالت آفلاین برخوردار است.

دستیار صوتی Cortana:

کورتانا دستیار صوتی شرکت مایکروسافت است که با ورود سیستم عامل ویندوز 8.1 به بازار معرفی شد و با ویندوز 10 به اوج شکوفایی خود رسید. این دستیار تاکنون تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند و با دستور Hey Cortana فعال می‌شود. کوتانا امکاناتی مشابه با سایر دستیارها را از جمله حل مسائل ریاضی و اطلاع از وضعیت آب و هوا و … ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله گفته شد که دستیار صوتی هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند. همچنین اشاره شده که کاربردهای دستیارهای صوتی محدود به حوزه خاصی نیست و می‌توانند در مکان‌ها و اهداف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند که یکی از مهمترین کاربردها، ادغام آن‌ها با تجهیزات هوشمند خانه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.