استابلایزر برای موتور برق؛ آیا برای موتور برق نوسان گیر برق لازم است؟

موتور برق یا ژنراتور برق وسیله ای است که سوخت های فسیلی مانند بنزین، گاز طبیعی یا گازوئیل را مصرف و برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند یا به عبارت دیگر موتور برق برای به حرکت درآوردن موتور ژنراتو و تولید انرژی الکتریکی سوخت مصرف می کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ظرفیت موتور برق یا ژنراتورهای اضطراری از چند ده تا چند هزار ولتاژ متغیر است و با توجه به میزان مصرف تجهیزات و بار باید بهترین خروجی جریان برق انتخاب گردد تا خسارات ماشی از ورودی بیش از حد ولتاژ به دستگاه های الکتریکی جلوگیری کرد.

اجزای موتور و ژنراتور برق

اجزای اصلی یک ژنراتور اضطراری عبارتند از:

موتور

وظیفه موتور تبدیل انرژی سوخت (گازوئیل، بنزین و گاز طبیعی) به انرژی مکانیکی است.

ژنراتور

ژنراتور انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

تنظیم کننده ولتاژ

رگولاتور اتوماتیک ولتاژ یا AVR از مداری تشکیل شده است که ولتاژ مصرفی برق را با اندازه گیری ولتاژ ژنراتور و مقایسه آن با یک ولتاژ مرجع از پیش تعریف شده (ولتاژ پایه) تنظیم می کند.

گاورنر

گاورنر با اندازه گیری فرکانس ژنراتور و مقایسه آن با فرکانس پایه تعریف شده از قبل، سرعت موتور را تنظیم می کند تا فرکانس ژنراتور تنظیم و بر اساس دو عامل نوع سوخت مصرفی و نوع استارت موتور طبقه بندی می شوند.

موتورهای الکتریکی بسته به نوع سوخت مصرفی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • موتور برق دیزلی
  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق گازسوز

آیا یک نوسانگیر برق برای یک ژنراتور و موتور برق لازم است؟

در بیشتر موارد، یک نوسانگیر برای عملکرد اساسی یک موتور برق ضروری نیست چرا که خود ژنراتور برای القای جریان متناوب در سیم پیچ ها به حرکت مکانیکی روتور در داخل استاتور متکی است و تا زمانی که روتور در حرکت باشد و حرکت نسبی بین روتور و استاتور وجود داشته باشد، موتور برق به تولید متعادل جریان برق خود ادامه می دهد.

با این حال، در حالی که یک نوسان گیر برای عملکرد اساسی یک موتور برق ضروری نیست، می توان از آن در برنامه های خاص برای تنظیم و کنترل خروجی الکتریکی تولید شده استفاده کرد که در این موارد، ممکن است از یک نوسان گیر خارجی برای همگام سازی الکتریسیته تولید شده با فرکانس و ولتاژ مورد نیاز برای یک کاربرد خاص استفاده شود.

نقش و کاربرد استابلایزر ها

از جمله دستگاه های محافظ نوسانات برق پرکاربرد در دستگاه های الکتریکی استابلایزر و نوسان گیر ها هستند که تامین مداوم و پایدار نیروی الکتریکی برای موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات را تضمین می کند.

این دستگاه های به عنوان یک تنظیم کننده ولتاژ عمل کرده و نوسانات ولتاژ ورودی را جبران و ولتاژ خروجی را در محدوده قابل قبولی حفظ می کند چرا که بهره مندی استابلایزر ها در محیط‌ هایی که جریان برق نا متعادل بوده یا برای تامین جریان برق از موتور و ژنراتور های برق استفاده می شود بسیار مهم هستند.

استابلایزر فاران

یکی از دستگاه های نوسان گیر و استابلایزر مورد اعتماد در زمینه تامین جریان برق متعادل و با ثبات استابلایزر فاران بوده که به دلیل دقت و کارایی بالا شناخته شده، این دستگاه از فناوری پیشرفته برای تنظیم و تثبیت ولتاژ ورودی استفاده کرده و در نتیجه از دستگاه های الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ برق ورودی از موتور برق محافظت می کند.

استابلایزر فاران مجهز به مدارهای کنترل هوشمند است که به طور مداوم ولتاژ ورودی را کنترل می کند تا ولتاژ خروجی ثابت را تضمین کند.

یکی از ویژگی های قابل توجه استابلایزر فاران توانایی آن در کنترل گستره وسیعی از نوسانات ولتاژ ورودی از سوی موتور برق به دستگاه های الکتریکی است چرا که استابلایزر فاران در صورتی که ولتاژ ورودی بیش از محدوده نرمال افزایش یا کاهش یابد، به سرعت پاسخ داده تا ولتاژ خروجی پایدار را حفظ کند و توان قابل اعتمادی را برای دستگاه متصل به ژنراتو برق فراهم کند.

نقش و کاربرد نوسان گیر ها

در حالی که استابلایزر ها بر حفظ ولتاژ پایدار تمرکز می کنند، نوسان گیر ها نقش متفاوتی در کنترل برق ورودی از سوی موتور برق به دستگاه های الکتریکی  ایفا کرده و شکل موج های تکراری را در یک فرکانس خاص تولید شده کنترل می کند به همین دلیل نوسانگیرها برای تولید سیگنال‌های دقیق و ثابت مورد نیاز برای عملکردهای مختلف در دستگاه های الکتریکی ضروری هستند.

نوسان گیر و استابلایزر امگا

استابلایزر و نوسان گیر امگا یک نوسان گیر پیشرفته بوده که برای هماهنگ سازی و کنترل عملکرد موتورهای الکتریکی طراحی شده به گونه ای که این نوسان گیر ها دارای مکانیسم های پیچیده کنترل فرکانس بوده اند که امکان تنظیم دقیق فرکانس نوسان را فراهم می کند.

با تنظیم دقیق فرکانس، استابلایزر و نوسان گیر امگا هماهنگی دقیق توالی سوئیچینگ موتور را تضمین کرده و در نتیجه عملکرد با ثبات و متعادل دستگاه های الکتریکی را فراهم می کند.

دستگاه های ترکیب شده از نوسان گیر و استابلایزر ها

استابلایزر ها و نوسان گیر ها اغلب در موتور ها و ژنراتور های برق برای دستیابی به عملکرد و حفاظت بهینه از جریانات برق  تولیدی تعبیه می شوند اما برخی موتور ها و ژنراتور های برق از این سیستم ترکیب شده از استابلایزر و نوسان گیر بهره نمی برند که استفاده از استابلایزر و نوسان گیر در این موتور برق ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کلام آخر

در عمل، استابلایزر فاراتل و استابلایزر امگا را می توان برای انواع موتور های برق استفاده کرد منبع تغذیه پایداری را فراهم کرده و نوسانات ولتاژ را جبران کنند و دستگاه های الکتریکی توان گرفته از موتور را از خطرات ناشی از نوسانات برق حفاظت کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.