علائم و علت زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟

زگیل تناسلی زائده های گوشتی یا خاکستری رنگی هستند که در ناحیه تناسلی و مقعد در مردان و زنان رشد می کنند. این زائده ها گاهی اوقات به عنوان زگیل کوندیلوما آکومیناتا یا زگیل های مقاربتی شناخته می شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) است که توسط نوعی ویروس ایجاد می شود که به آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا اچ پی وی می گویند.

این بیماری مقاربتی هم مردان و هم زنان را درگیر می کند و در هر سنی ممکن است ایجاد شود.

طبق آمار اکثر افراد مبتلا به زگیل تناسلی بین 17 تا 33 سال سن دارند. این زائده های گوشتی بسیار مسری هستند و می توانند با تماس ناحیه تناسلی هم منتقل شوند. همچنین خطر ابتلا به عفونت از یک تماس جنسی با فردی که زگیل تناسلی دارد، بالاست.

اگر این بیماری در کودکان هم یافت شود متاسفانه باید آن را سابقه یک تجاوز جنسی در نظر گرفت. لازم است بدانید تا 20 درصد از افراد مبتلا به زگیل تناسلی به سایر بیماری های مقاربتی مبتلا خواهند شد.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی و اچ پی وی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. بیش از 100 نوع HPV تا کنون شناسایی شده است که حدود 40 نوع از این ویروس ها می توانند ناحیه تناسلی را درگیر کنند.

  • بیشتر زگیل‌های تناسلی توسط دو نوع ویروس خاص (HPV-6 و -11) ایجاد می‌شوند و این انواع اچ پی وی “کم خطر” در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که کمتر احتمال دارد ناحیه درگیر شده را سرطانی کنند. سایر انواع ویروس اچ پی وی علل شناخته شده تغییرات پیش بدخیم و سرطان دهانه رحم در زنان هستند. HPV-16، یکی از انواع “پرخطر” شناخته شده، مسئول حدود 50 درصد از سرطان های دهانه رحم است. انواع HPV 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، و 68 دیگر انواع شناخته شده ویروس “پرخطر” هستند. انواع پرخطر HPV به عنوان انواع HPV انکوژنیک نیز شناخته می شوند. اعتقاد بر این است که HPV عامل 100٪ موارد سرطان دهانه رحم است.
  • زگیل های معمولی مشابه زگیل تناسلی نیستند و توسط انواع مختلف HPV ایجاد میشوند که قسمت های دیگری از پوست را آلوده می کنند.
  • ذرات ویروسی قادر به نفوذ به پوست و سطوح مخاطی از طریق خراش های میکروسکوپی در ناحیه تناسلی هستند که در حین فعالیت جنسی رخ می دهد. هنگامی که سلول ها توسط HPV مورد هجوم قرار می گیرند، ممکن است یک دوره نهفته و تدریجی از ماه ها تا سال ها رخ دهد که در طی آن هیچ شواهدی از عفونت وجود نداشته باشد و فرد نداند که درگیر ویروس شده.
  • به طور کلی، حدود دو سوم افرادی که با شریکی که دارای زگیل تناسلی است، در عرض سه ماه تماس جنسی دارند.
  • زگیل تناسلی به دلیل افزایش تماس جنسی بدون استفاده از محافظ مانع، چندین شریک جنسی و داشتن رابطه جنسی در سنین پایین به طور غیرمستقیم با استفاده از قرص های ضد بارداری مرتبط است.

علائم و نشانه ها

اگرچه زگیل تناسلی بدون درد است، اما ممکن است به دلیل محل، اندازه یا خارش آنها آزار دهنده باشد.

  • اندازه زائده ها ممکن است از کمتر از یک میلی متر تا چندین سانتی متر (زمانی که بسیاری از زگیل ها به هم میپیوندند) متغیر باشد.
  • مردان و زنان مبتلا به زگیل تناسلی اغلب از برجستگی های بدون درد، خارش و ترشحات شکایت می کنند.
  • به ندرت، خونریزی یا انسداد ادرار ممکن است مشکل اولیه زمانی باشد که زگیل دهانه مجرای ادرار را درگیر کند.
  • زائده ها ممکن است در قسمت های دیگر نواحی تناسلی هم به طور پراکنده رشد کنند.
  • ممکن است سابقه بیماری های مقاربتی قبلی یا همزمان سایر (STD) ها وجود داشته باشند.

نشانه های جزئی در مردان و زنان

به طور جزئی تر؛ اگر به این ویروس مبتلا شوید ممکن است دچار علائم زیر شوید:

  • در مردان، زگیل های تناسلی می توانند مجرای ادرار، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه رکتوم را آلوده کنند. زائده ها می توانند به صورت توده های نرم و برجسته با سطحی صاف (روی ساقه آلت تناسلی) یا خشن ظاهر شوند. برخی دیگر ممکن است مرواریدی، گل کلم مانند با سطح کمی تیره به نظر برسند. اکثر ضایعات برجسته هستند، اما برخی ممکن است صاف و تنها با ارتفاع جزئی بالای سطح پوست باشند. گاهی اوقات ضایعات ممکن است توسط مو یا در قسمت داخلی پوست ختنه گاه ختنه نشده در مردان پنهان شود.
  • در زنان، زگیل تناسلی ظاهری مشابه دارد و معمولاً در نواحی مرطوب لابیا کوچک و دهانه واژن ایجاد می‌شود. ضایعات قابل مشاهده بر روی اندام تناسلی خارجی نیاز به معاینه کامل کانال واژن، دهانه رحم و ناحیه آنورکتال دارد. بیشتر زائده های ایجاد شده روی واژن بدون علامت ایجاد می‌شوند. به ندرت، زنان ممکن است پس از مقاربت جنسی، خارش یا ترشحات واژن دچار خونریزی شوند.

چه زمانی باید برای درمان به دکتر مراجعه کرد؟

اگر زگیل تناسلی دارید، به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید و در مورد گزینه های درمانی با او صحبت کنید.

زائده هایی که خونریزی دارند، و با مصرف دارو قابل کنترل نیستند، باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی شوند. زگیل هایی که دهانه مجرای ادرار را مسدود می کنند و به شما اجازه ادرار نمی دهند یک مورد اورژانسی هستند و باید در اسرع وقت درمان شوند.

روش های پزشکی و درمان نوین زگیل تناسلی، واژن و مقعد

cliniczarei.com بیان می کند همان طور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم در دنیای پزشکی برای درمان زگیل تناسلی روش های درمانی زیادی پیشنهاد شده است. این روش ها جزء روش های درمانی نوین و قطعی به حساب می آیند و امروزه با اولویت بالاتری در کنار سایر روش های قدیمی تر درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرند.

زگیل مقعد، تناسلی و واژن بیماری شایعی است که شاید در طول تاریخ طب و پزشکی برای آن درمان های متعددی از سوی اطبا پیشنهاد شده است ولی روش های قدیمی و سنتی همیشه در کمرنگ کردن علائم و نشانه ها نقش داشته اند و ثابت شده است که این روش ها برای درمان قطعی موثر نیستند و توانایی لازم در درمان قطعی بیماری ها را ندارند.

در روش های پزشکی و درمان نوین این بیماری با دو رویکرد به قضیه نگاه می کنند:

  • ریشه کن کردن و از بین بردن کامل زگیل تناسلی، زگیل واژن و زگیل مقعد
  • جلوگیری از بازگشت و عود مجدد این عارضه

به همین دلیل توصیه می شود که اگر فردی به زگیل تناسلی ، واژن و مقعد مبتلا شده است برای درمان آنها به پزشک متخصص مراجعه کند و درمان زگیل های خود را به صورت اصولی و با روش صحیح آغاز نماید.

در حال حاضر لیزر درمانی جزء بهترین و پرکاربردترین روش های درمان پزشکی و نوین انواع زائده ها شناخته می شوند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی که در علم طب با نام هایی مانند سرما درمانی، فریز کردن و منجمد کردن شناخته می شود یکی از روش های درمان زگیل تناسلی، واژن و مقعد می باشد. این روش که قدمتی بیش از هزاران سال دارد برای اولین بار در زمان سقراط مورد توجه قرار گرفت و ابوعلی سینا هم برای درمان بسیاری از مشکلات از این روش استفاده کرده است.

در روش کرایوتراپی به وسیله ی نیتروژن مایع زگیل های تناسلی و بافت های آسیب دیده را هدف قرار می دهند. بدین ترتیب زائده های ایجاد شده در دمای بسیار پایینی قرار می گیرند و بافت آنها در اثر سرمای شدید منجمد شده و از بین می رود.

روش کرایوتراپی کاملا بی خطر و بدون درد وخونریزی است ولی برای انجام آن با توجه به تعداد و اندازه ی زگیل های ایجاد شده در ناحیه تناسلی، واژن و مقعد ممکن است که بیمار به چندین جلسه ی درمانی نیاز داشته باشد. همچنین امکان بازگشت مجدد و عود بیماری در این روش وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.