هارد اینترنال، اصلی ترین حافظه‌ی کامپیوتر! مقایسه جامع هارد اینترنال و اکسترنال

هارد اینترنال چیست؟

هارد دیسک داخلی یا هارد اینترنال (internal) همانطور که از عنوانش مشخص است، یک نوع دستگاه ذخیره سازی اولیه به شمار می رود که در داخل سیستم های کامپیوتری قرار دارد. این نوع هارد معمولاً شامل برنامه ‌های نرم افزاری از پیش نصب شده، مثل سیستم عامل و یا فایل های دیگر است. رایانه های رومیزی اکثراً دارای چندین هارد دیسک داخلی هستند که به آنها امکان ذخیره سازی داده ها و اطلاعات بیشتری را می دهد. از سوی دیگر، لپ‌تاپ ها فقط می‌توانند یک عدد هارد دیسک داخلی را در خود جای دهند. به همین علت کاربر مجبور است برای دسترسی به فضای ذخیره سازی بیشتر، از هارد های اکسترنال استفاده کند. ما در ادامه به بررسی هارد های اینترنال خواهیم پرداخت و در انتها نیز می بینیم آن ها چه تفاوتی با هارد های اکسترنال دارند. همراه چیکاو باشید. 

انواع هارد اینترنال

به طور کلی دو نوع هارد اینترنال در کامپیوتر ها وجود دارد. هارد درایوهای مکانیکی با دیسک چرخان  یا HDD و هارد درایوهای حالت جامد یا SSD ها. حال بیایید ببینیم هارد HDD چیست.

  • هارد درایو های مکانیکی (HDD)

هارد  درایو های مکانیکی یا HDD ها انواعی از هارد های اینترنال هستند که به شما امکان می دهند داده ها خود را روی یک صفحه‌ی چرخان ذخیره کنید. این ها دارای یک سر خواندن read/write شناور در بالای صفحه‌ی چرخان، برای خواندن و نوشتن داده ها دارند. هرچقدر که این صفحه‌ سریعتر بچرخد، HDD نیز می تواند سریعتر کار کند. HDD‌ها همچنین شامل یک کنترلر I/O و سیستم عامل هستند. این سیستم عامل به سخت افزار می‌گوید که چه کاری انجام داده و چگونه با سیستم ارتباط برقرار کنند. 

  •  هارد درایو های حالت جامد (SSD)

درایو‌های حالت جامد یک نوع دستگاه ذخیره‌سازی غیر‌فرار هستند که می‌توانند داده‌ها را به صورت مداوم بر روی حافظه‌ی خود ذخیره و بازیابی کنند. داده ها در این نوع هارد اینترنال، به جای پلاتر (صفحه) بر روی تراشه های حافظه‌‌ی فلش متصل به هم ذخیره می شوند. این نوع ذخیره سازی، سرعت عملکردی SSD را نسبت به هارد دیسک به صورت چشمگیری افزایش می دهد. همچنین در مقایسه با HDD ها، هارد درایو های حالت جامد عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهند.

SSD ها در مقایسه با هارد های HDD، عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهند - چیکاو

HDD در مقابل SSD

ما در ادامه با استفاده از یک جدول، به بررسی تفاوت هارد های اینترنال SSD و HDD با یک دیگر خواهیم پرداخت.

هارد درایو حالت جامد (SSD) هارد درایو دیسک سخت یا مکانیکی (HDD)
به زمان کمتری برای خواندن و نوشتن نیاز دارد به زمان خواندن و نوشتن طولانی تری نیاز دارد.
تاخیر (delay) کم تأخیر بالا
از عملیات ورودی/خروجی (IOPS) بیشتری در ثانیه پشتیبانی می کند. از عملیات ورودی/خروجی کمتری در ثانیه پشتیبانی می کند.
تکه تکه شدن (Fragmentation) در درایو SSD رخ نمی دهد. با گذشت زمان و با ذخیره‌سازی فایل‌های بزرگ روی هارد دیسک، احتمال تکه تکه شدن زیاد است.
درایو SSD، ظرفیت ذخیره سازی محدودی را ارائه می کند. HDD ها در ظرفیت های مختلفی موجود هستند.
SSD، نویز و صدا از خود تولید نمی کند. HDD ها به دلیل انجام شدن حرکات مکانیکی در آن ها صدا و نویز ایجاد می کنند.
درایوهای SSD سبک تر از درایوهای HDD هستند به این دلیل که قلم و صفحه‌ی چرخان ندارند. هارد دیسک ها وزن بیشتری از SSD ها دارند.
عملکرد درایو های SSD هرگز تحت تأثیر تکه تکه شدن قرار نمی گیرد. عملکرد درایوهای HDD به مرور زمان به خاطر تکه تکه شدن بدتر می شود.
درایو های SSD هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارند به همین خاطر احتمال شکست آنها کم است. HDD ها دارای قطعات متحرک و صفحات مغناطیسی هستند که به این خاطر بیشتر مستعد شکسته شدن اند.

تفاوت بین هارد اینترنال و هارد اکسترنال

برای شروع، می‌توان گفت تفاوت اصلی‌ترین و پایه‌ای ترین تفاوت بین هارد درایو های داخلی و خارجی، محل نصب آن ها به رایانه است. هارد دیسک های داخلی یا اینترنال، در داخل بدنه‌ی لپ تاپ و یا کیس رایانه‌ی میزی شما نصب می شوند. در حالی که هارد های اکسترنال یا خارجی از طریق پورت USB یا FireWire به رایانه اتصال می یابند. ما در ادامه به بررسی جنبه های دیگر تفاوت این دو نوع هارد خواهیم پرداخت.

پایه‌ای ترین تفاوت بین هارد درایو های داخلی و خارجی، محل نصب آن ها به رایانه است - چیکاو

  •  جنبه‌ی سرعت

به طور کلی می توان گفت که هاردهای داخلی سریعتر از هاردهای اکسترنال هستند. همانطور که می دانید هارد های اکسترنال از طریق کابل USB یا FireWire به کامپیوتر متصل می شوند. اگرچه که برخی از رابط‌های USB سرعت بالایی را ارائه می کنند. اما در واقع هارد دیسک‌های خارجی شامل تغییر رابطی هستند که باعث ایجاد تاخیر می‌شود. در ارتباط با هارد دیسک های داخلی، آنها مستقیماً به رابط روی مادربرد رایانه  متصل می شوند. این اتصال مستقیم اجازه می دهد که داده ها با سرعت بیشتری در مقایسه با هارد دیسک های خارجی منتقل شوند. همچنین به غیر از فاکتور رابط، ضریب فرم (form factor) نیز باعث می‌شود که هارد دیسک های داخلی سریعتر از هارد دیسک‌های خارجی باشند. 

  •  جنبه‌ی قابلیت اطمینان (Reliability)

هارد‌های داخلی و خارجی هر دو مکانیزم‌های عمل یکسانی دارند و بنابراین نباید بین آن ها تفاوتی در جنبه‌ی قابلیت اطمینان وجود داشته باشد. ولی با این وجود به نظر می رسد که هارد دیسک های اکسترنال بیشتر از هارد دیسک های داخلی خراب می شوند. چرا؟ دو دلیل وجود دارد.

o       دلیل اول. هارد دیسک های داخلی در داخل کیس کامپیوتر و یا لپ تاپ قرار می گیرند. در حالی که هارد دیسک های خارجی همیشه روی میز (به طور کلی در فضای باز) قرار می گیرند. بنابراین، هارد های اکسترنال بیشتر در معرض آسیب های فیزیکی، مانند ضربه و یا سقوط ناگهانی هستند. 

o       دلیل دوم. دلیل دوم این است که شما در طول یک دوره‌ی زمانی یکسان، بیشتر امکان دارد که هارد اکسترنال خود را از رایانه جدا کرده و دوباره به آن وصل کنید. این اتفاق برای هارد اینترنال کمتر پیش می آید و حتی ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد. این اتصال و جدا کردن مکرر می تواند به کابل ها، پورت ها و… آسیب بزند.

  • جنبه‌ی قیمت

هارد های اینترنال گرانتر از هارد های اکسترنال هستند. با این حال توجه داشته باشید، گاهی اوقات برعکس این امر نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

منبع pcguide partitionwizard
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.