بررسی راهکارهای ساده و تخصصی برای حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال

 مقدمه

گاهی اوقات هارد دیسک، هارد اکسترنال، فلش مموری، SD کارت و یا دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی خارجی شما، اتفاق می افتد که به طور ناگهانی تبدیل به RAW می شوند. وقتی که هارد شما RAW می‌شود، نشان دهنده‌ی این است که هارد با یک file system سازگار مانند NTFS یا FAT32 فرمت نشده است. این اتفاق باعث می شود که داده ها و فایل های مربوط به هارد غیر قابل دسترسی باقی بمانند. اما چگونه می توان به حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال پرداخت؟ شما باید قبل از پرداختن به این موضوع بیاموزید که چگونه یک هارد، RAW را تشخیص دهیم؟ اگر یکی از شرایط زیر برای شما اتفاق افتاد، بدانید که هارد شما RAW شده است. همراه چیکاو باشید.

  •       فایل سیستم (file system) به صورت “RAW” نمایش داده می شود.
  •       نام فایل ها و داده ها حاوی کاراکترهای عجیب و غریب هستند.
  •       ویندوز این پیام را نشان می دهد “This disk is not formatted. Do you want to format now?”

اگر با یکی از شرایط و موارد ذکر شده‌ی بالا مواجه شدید، نکته‌ی بعدی این است که بدانید چگونه درایو RAW را تعمیر کنید. ما در ادامه به بررسی روش هایی برای حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال خواهیم پرداخت.

روش هایی برای حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال

اگر داده‌ها و اطلاعات مهمی روی هارد اکسترنال خود دارید که به هیچ وجه نمی خواهید آنها را از دست بدهید، باید به دنبال راه حل هایی باشید که بتوانند هارد اکسترنال RAW شما را بدون فرمت کردن تعمیر کنند. فرمت هارد اکسترنال تمام اطلاعات و داده های شما را پاک می کند، بنابراین یقیناً راه حل ایده آلی به شمار نمی رود. در عوض، روش‌های دیگری وجود دارد که شما می‌توانید برای حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال خود، امتحان کنید.

  • اگر داده‌ها و اطلاعات مهمی روی هارد اکسترنال خود دارید که به هیچ وجه نمی خواهید آنها را از دست بدهید، باید به دنبال راه حل هایی باشید که بتوانند هارد اکسترنال RAW شما را بدون فرمت کردن تعمیر کنند. 

روش های غیر تخصصی و ساده

روش اول: هارد اکسترنال خود را روی رایانه‌ی دیگری امتحان کنید.

ممکن است که بروز مشکل از طرف کامپیوتر شما باشد. برای اطمینان از این قضیه، هارد اکسترنال خود را به رایانه‌ی دیگری متصل کرده و ببینید که آیا هنوز مشکل رخ می‌دهد یا خیر. اگر که اینطور است، احتمالا مشکل raw شدن، از خود هارد و یا کابل های مربوط به آن است.

روش دوم: پورت USB دیگری را امتحان کنید.

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید برای حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال امتحان کنید این است که پورت USB دیگری را امتحان کنید. گاهی اوقات دلیل raw شدن هارد ها می تواند وجود مشکلاتی در پورت های USB باشد. اگر این طور باشد، با وصل کردن هارد اکسترنال به یک پورت USB دیگر، مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

  • توجه کنید که باید همیشه قبل از انجام اقداماتی شدیدتر، این گزینه را امتحان کنید.

روش سوم: کابل USB را تعویض کنید.

اگر تغییر پورت USB نیز کمکی به شما نکرد، کابل USB دیگری را برای اتصال هارد خود به رایانه امتحان کنید. امکان دارد که کابل USB هارد شما آسیب دیده و باعث بروز مشکل raw شده باشد. اگر از هارد‌های اکسترنال USB دار استفاده می کنید، کابل USB مربوط به آن را با کابل دیگری که مطمئنید سالم است، تعویض کنید.

بررسی کابل های مربوط به هارد یکی از روش های حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال است - چیکاو

روش چهارم: بررسی کنید که چراغ درایو روشن باشد.

به طور معمول بعضی از هارد درایو های رومیزی، برای کار کردن، به آداپتور برق نیاز دارند. روشن بودن چراغ هارد می تواند نشان دهنده‌ی این موضوع باشد که در هارد اکسترنال شما برق جریان دارد.

روش پنجم: درایور هارد را به روز کنید.

به صورت کلی رایانه ها به شکل منظمی سیستم های خود را به روز و آپدیت نگه می دارند. اما گاهی اوقات ممکن است که به هر دلیل این اتفاق در یک کامپیوتر نیفتد. سعی کنید درایور رایانه‌ی خود را به آخرین نسخه‌ی موجود آن به روز کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر. شما با دنبال کردن مراحل زیر، به سادگی می توانید درایور خود را به روز کنید:

  1.     بر روی گزینه‌ی My Computer در Windows Explorer یا روی دسکتاپ رایانه‌ی خود راست کلیک کنید.
  2.     حال بر روی Manage و سپس روی Device Manager کلیک کنید.
  3.     هارد اکسترنال خود را در قسمت Device Manager پیدا کرده، و سپس روی آن کلیک راست کنید. بعد از آن “Update Driver” را انتخاب کنید.

اکنون درایور شما باید در حال به روز رسانی باشد. پس از تکمیل شدن مراحل به روز رسانی، بررسی کنید که آیا با انجام این کار مشکل raw شدن حل شده است یا خیر.

روش های تخصصی

روش اول: استفاده از chkdsk.

Chkdsk ابزاری است که در اکثر ویندوز ها به صورت پیش‌فرض وجود دارد. این ابزار، یکپارچگی سیستم فایل (file system) را بررسی کرده و می تواند خطاهای مربوط به هارد اکسترنال، مثل raw شدن را برطرف کند. برای استفاده از Chkdsk، به منظور حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال بدون فرمت کردن، مراحل زیر را دنبال کنید.

  •       ابتدا CMD را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کنید.
  •       روی cmd.exe کلیک راست کرده و “Run as Administrator” را انتخاب کنید.
  •       پس از مشاهده‌ی Command Prompt، chkdsk driveletter: /f را تایپ کرده و دکمه‌ی Enter را فشار دهید.

اگر خوش شانس باشید، نرم افزار chkdsk برای تعمیر هارد اکسترنال RAW شده‌ی شما دست به کار خواهد شد. در غیر این صورت، پیغام ارور و خطایی را دریافت خواهید کرد که اطلاع می دهد نوع فایل سیستم، RAW است. در این شرایط راهکار بعدی را امتحان کنید.

  • Chkdsk ابزاری است که در اکثر ویندوز ها به صورت پیش‌فرض وجود داشته و می توان با آن یکپارچگی سیستم فایل (file system) را بررسی کرده و خطاهای مربوط به هارد اکسترنال، مثل raw شدن را برطرف کرد.

روش دوم: تبدیل RAW به NTFS/FAT32.

اگر می خواهید که هارد اکسترنال RAWی را بدون از دست دادن اطلاعات و داده ای تعمیر کنید، باید از نرم افزاری استفاده کنید که بتواند یک هارد اکسترنال RAW شده را بدون از دست دادن هیچ گونه اطلاعاتی به NTFS یا FAT32 تبدیل کند.

iBoysoft Data Recoveryیک برنامه‌ی بازیابی مخصوص درایو RAW است که می تواند هارد اکسترنال RAW را با تبدیل RAW به NTFS، تعمیر کند. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  1.     هارد اکسترنال را به کامپیوتر وصل کنید.
  2.     نرم افزار iBoysoft Data Recovery را دانلود، نصب و اجرا کنید.
  3.     ماژول RAW Drive Recovery را انتخاب کنید.
  4.     اگر هارد اکسترنال RAW شما دارای رمزگذاری BitLocker است، ماژول BitLocker Recovery را انتخاب کنید.
  5.     هارد اکسترنال را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید.
  6.     فایل های موجود در هارد اکسترنال RAW را بررسی و پیش نمایش (preview) کنید.
  7.     گزینه‌ی”Fix Drive” را انتخاب کنید.

سوالات متداول

حل مشکل raw شدن هارد اکسترنال با چه روش هایی امکان پذیر است؟

برای رفع این خطا دو دسته اقدام عمومی و تخصصی وجود دارد. تمامی اقدامات و راهکار ها درون همین مقاله ارائه شده است.

3/5 - (2 امتیاز)
منبع m3datarecovery easeus
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.