آشنایی با هارد اکسترنال و هر آنچه باید درباره آن بدانید

شاید بارها با نام هارد اکسترنال رو به رو شدید، عنوانی که بیشتر در کنار رایانه شخصی به چشم می‌خورد و در واقع مناسب افرادی است که با کمبود فضای ذخیره سازی رو به رو هستند. هاردها به کمک ما می‌آیند تا بتوانیم داده‌های مهم و غیرمهم خود را در یک فضای ذخیره سازی جای دهیم تا همیشه در دسترس باشند و بتوانیم در هر مواقعی آنها را به کار گیریم. همراه چیکاو باشید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که با کمبود فضا ذخیره سازی رو به رو هستیم و در این مواقع باید به سراغ هارد اکسترنال رفت. زمانی که فضای ابری چندان راه حل مناسبی برای شما نیست و می‌خواهید دستگاهی داشته باشید که همیشه به همراه شما باشد و داده‌های مهم را دردسترستان قرار دهد.

امروزه کاربرد هارد اکسترنال به لطف شرکت‌های  تولیدکننده افزایش یافته، زیرا از یک سو فناوری انتقال داده سریعی دربرگرفته و در سوی دیگر قابلیت حمل آسانی دارند و این موضوع در مقایسه با هاردهای ساده موجب می‌شود که همیشه دردسترس شما قرار گیرند. پس چه خوب است یک هارد اکسترنال داشته باشیم.

به لطف هارد اکسترنال می‌توانید داده‌های مهم در یک دستگاه اختصاصی جای دهید تا هیچ فردی به آن دست پیدا نکند. مزایا بسیاری می‌توان برای هارد اکسترنال نام برد که شما را مجاب می‌کند یک دستگاه از آن را خریداری کنید.

انواع هارد اکسترنال - چیکاو

انواع هارد اکسترنال

یک هارد اکسترنال انواعی داشته و تنها یک نمونه از آن ارائه نمی‌شود. ما در این بخش قصد داریم شما را با انواع هارد اکسترنال موجود در بازار اشاره کنیم. بررسی بهترین برندهای هارداکسترنال موجود در بازار را نیز در مقاله ای جداگانه ارائه کرده ایم. اما در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره نمونه های مختلف هارداکسترنال طراحی شده برای کاربران صحبت کنیم.

  • هارد اکسترنال مناسب گوشی و تبلت

هارد اکسترنال مناسب گوشی و تبلت در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها تفاوتی دارد. به لطف پورت USB OTG افراد می‌توانند لوازم جانبی مختلفی را به دیوایس‌های هوشمند متصل کنند که از جمله باید به همین درایو اکسترنال اشاره کرد.

برخی افراد هستند که به دنبال هارداکسترنال برای موبایل یا تبلت خود می‌باشند، در این حالت است که باید مدلی متناسب را تهیه کنند. تعدادی هاردهای اکسترنال وجود دارند که ضخامت کم و ابعاد جمع و جوری برای آنها در نظر گرفته شده، این مدل‌ها به خوبی می‌توانند در کنار دیوایس‌های هوشمندی چون اسمارتفون و تبلت به کار گرفته شوند.

برای تجربه کاربری حرفه‌ای و بهتر کافیست یک کابل باکیفیت USB OTG تهیه کنید تا داده با سرعت و امنیت بیشتری منتقل شود. البته با کابل USB-C این عملکرد دوچندان خواهد شد.

هارد اکسترنال مناسب گوشی و تبلت - چیکاو

  • هارد اکسترنال متناسب شبکه‌

باید بیان داشت که انجام ذخیره سازی برای اتصال به شبکه با NAD در حقیقت یکی از چند نوع هارد اکسترنال بوده که کاربردهایی فراتر از یک درایو ذخیره‌سازی ساده خواهد داشت. این دستگاه ذخیره‌سازی هوشمند به شبکه اینترنت خانگی یا اداری اتصال پیدا می‌کند.

شما می‌توانید داده‌های شخصی و محرمانه خود را درون چنین هاردهایی تعبیه کنید و از امنیت بالا آن اطمینان بسیاری داشته باشید. هارد اکسترنال متصل به شبکه در دو نوع خانگی یا تجاری دردسترس است. یکی از مزیت اصلی چنین درایوی، ذخیره سازی ابری و فیزیکی به طور همزمان است.

بنابراین هر جا که دسترسی به اینترنت وجود داشت، می‌تواند دسترسی به هارد هم وجود داشته باشد.

هارد اکسترنال متناسب شبکه‌ - چیکاو

  • هارد اکسترنال گیمینگ

یکی دیگر از مدل هاردهای اکسترنال، گیمینگ است. این مدل‌ها برای افرادی پیشنهاد می‌شود که از گیمرهای هاردکور هستند و چندین بازی با حجم  بالا را روی رایانه شخصی خود نصب می‌کنند. در این مواقع است که نیاز به یک هارد اکسترنال پرظرفیت پیدا می‌کنند.

این روزها بازی‌های ویدئویی به دلیل ارتقا گرافیکی، حجم بالایی در حافظه ذخیره سازی اشغال می‌کنند. بنابراین با یک درایو ساده نمی‌توان چندین عنوان را جای داد و نیاز است تا هارد اکسترنال گیمینگ که نه تنها ظاهری گیمینگ دارد، بلکه فناوری‌های به روزی در آن تعبیه شده، به کار گرفته شود.

برای تهیه چنین هاردهایی باید یک مدل مجهز به پورت تاندربولت یا USB-C را تهیه کنید. از این رو سرعت انتقال داده بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. بیشتر این نوع هاردها طراحی هیجان انگیز با پنل RGB به همراه دارند که جلوه ظاهری جذابی به نمایش می‌گذارد.

درایوهای اکسترنال مناسب کنسول‌های بازی هم در بازار وجود دارد که می‌توان به سادگی تهیه کرد. ناگفته نماند که درایوهای اس اس دی اکسترنال به مراتب سریع‌تر از نوع HDD هستند و البته قیمت بالاتری هم دارند. بنابراین اگر دنبال سرعت و عملکرد بهتر هستید، گزینه SSD پیشنهاد می‌شود.

هارد اکسترنال گیمینگ - چیکاو

  • هارد اکسترنال تلویزیونی

هارد اکسترنال دیگری که باید به آن اشاره کنیم، برای تلویزیون‌ها است. این نوع هارد موجب خواهند شد تا هزاران فیلم و سریال را به خوبی ذخیره کرده و در موعد مقرر و مشخصی تماشا کنید. داشتن یک هارد مناسب تلویزیونی موجب خواهد شد تا به هزاران فیلم و سریال محبوب دسترسی پیدا کنید.

بنابراین دیگر همانند گذشته نیازی نیست از DVD یا لوح فشرده که محدودیتی در ذخیره سازی دارند، استفاده کنید و تجربه کاربری بهتری هم خواهید داشت.

بیشتر تلویزیون‌های هوشمند از قابلیت به نام PVR Recording برخوردار هستند که با فعال نمودن آن می‌توانید برنامه‌های در حال پخش را بر روی هارد اکسترنال ذخیره کرده و یا با تعیین زمان‌بندی، برنامه‌های مورد علاقه‌ را در درایو اکسترنال داشته باشید.

هارد اکسترنال تلویزیونی سامسونگ - چیکاو

تفاوت هارد های اکسترنال

به طور کلی هاردهای اکسترنال به دوسته HDD و SSD تقسیم بندی می‌شوند. در بحث فرم فاکتور نیز این نوع هاردها شامل درایو اکسترنال آداپتوری و پرتابل هستند. هر یک از این هاردها ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • هارد اکسترنال HDD

در این مدل‌ها که عمدتا بین 500 گیگابایت تا چند ترابایتی هستند، برای ذخیره سازی اطلاعات چند صفحه یا دیسک مغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درون آنها هدهایی وجود دارد که اطلاعات را نوشته یا می‌خوانند. بنابراین اگر صدایی درون آنها می‌شنوید برای همین هد است. این نوع درایو قیمت مناسبی داشته و در ظرفیت بالایی هم ارائه می‌شوند.

  • هارد اکسترنال SSD

دیگر مدل هارد گزینه‌های SSD هستند. این نوع حافظه به فناوری NAND فلش مجهز هستند و همین امر موجب می‌شود تا وجه اشتراکی با فلش مموری‌ها داشته باشند. از آنجایی که هیچ هد یا قطعه مکانیکی درون آنها وجود ندارد، یک هارد اکسترنال اس اس دی به مراتب بهتر از گزینه HDD محسوب می‌شود.

گذشته از آن کوچک‌تر هستند و البته قیمت بیشتری هم دارند. همچنین باید انتظار مقاومت بیشتری هم نسبت به مدل HDD داشت. گفتنی است که این نوع حافظه ظرفیت پایین‌تری نسبت به مدل HDD دارند. بنابراین استفاده آنها در کنار کنسول بازی و رایانه شخصی مفید است.

کاربرد های هارد اکسترنال - چیکاو

کاربرد های هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال کاربرد مختلفی دارند و همانطور که پیشتر بیان کردیم، افراد گوناگونی متناسب با کارهای خود می‌توانند از آن بهره گیرند. برای مثال مدل‌هایی ویژه گیمرها طراحی شده و برخی مدل نیز ویژه کاربران تحت شبکه.

بنابراین بسته به نوع فعالیت خود می‌توانید هارد اکسترنالی تهیه کنید. در واقع به کمک این نوع دستگاه‌ها، ذخیره سازی گسترده‌ای خواهید داشت، در زمانی که نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر دارید. به لطف هاردهای اکسترنال می‌توان داده‌های مهم خود را همیشه به همراه داشته باشید و همچنین در فضای گسترده ذخیره سازی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ملک شاهیان می گوید

    سلام. وقت شما بخیر. ممنونم از مقاله خوبتون. من یک سوال داشتم، تفاوت مدل ssd و hdd چی هست دقیقا؟