راهنما و قیمت خرید راهبند ایرانی چقدر است؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات در کلان‌شهرهای ایران مشکل کمبود جای پارک است. امروزه این مشکل با استفاده از ابزارهایی به نام راهبند تا حدودی حل شده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

راهبند وسیله‌ای است که کنترل ورود و خروج خودروها را بر عهده دارد که این وسیله رفته رفته در جاهای زیادی مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج خرید راهبند ایرانی با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. ما در ادامه این مطلب ضمن معرفی راهبند و انواع آن راهنمای خرید راهبند را به شما ارائه می‌دهیم تا هنگام خرید با مشکلی مواجه نشوید.

راهبند چیست؟

راهبند وسیله‌ای است که معمولاً در ورودی پارکینگ‌ها استفاده می‌شود و وظیفه کنترل ورود و خروج خودروها را بر عهده دارد. این ابزار در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید و استفاده می‌شود.

انواع راهبندها

راهبندها، بسته به نوع کاربری و محل نصب آن‌ها، انواع مختلفی دارند. در ادامه این راهنمای خرید راهبند ایرانی با انواع مختلف آن آشنا می‌شویم:

راهبند بازویی

این نوع راهبند از پرکاربردترین راهبندهای ایرانی است که در دو مدل بازوی ساده و بازوی شکسته تولید می‌شود. از راهبندهای بازویی معمولاً در مکان‌هایی با تردد بالا، مثل مجتمع‌های تجاری و اداری، استفاده می‌شود. از مزایای این نوع راهبند می‌توان به عمر طولانی، نصب آسان و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

راهبند ستونی

از این نوع راه بند در مکان‌هایی با امنیت بالا و همچنین در فضاهایی که زیبایی اهمیت دارد، استفاده می‌کنند. راهبند ستونی داخل زمین قرار می‌گیرد و از یک استوانه متحرک، مدار فرمان، سیستم محرک و محفظه قرارگیری قطعات تشکیل شده است.

عملکرد راهبند ستونی به‌گونه‌ای است که هنگام عبور و مرور خودرو، استوانه به سمت بالا و پایین حرکت کرده و امکان عبور خودروها را فراهم می‌کند.

امکانات و قابلیت‌های راهبند

راهبندها معمولاً مجهز به دوربین‌های دستگاه کنترل تردد هستند تا بتوانند به‌صورت هوشمند عبور و مرور خودروها را کنترل کنند. با استفاده از این قابلیت حتی می‌توان برای ساعاتی از شبانه‌روز محدودیت تردد به وجود آورد.

قابلیت دیگری که در راهبندها وجود دارد، امکان اضافه‌کردن سنسورهای چشمی برای جلوگیری از تصادف است.

مزایا و معایب راهبند

  •       اولین و اصلی‌ترین مزیت استفاده از راهبند، ایجاد حس امنیت است. علاوه بر این با استفاده از راهبند مدیریت و کنترل رفت آمد آسان‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب فقط به افراد محدودی اجازه ورود داده می‌شود.
  •       از دیگر مزایای راهبند، کنترل جریان ترافیک است. به این صورت که از طریق راهبندها می‌توان تعداد وسایل نقلیه موجود را کنترل کرد و در صورت پر بودن اجازه ورود به خودروهای دیگر نداد.
  •       با نصب راهبند دیگر نیاز به نگهبان وجود ندارد و به‌این‌ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  •       راهبندها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و فقط به یک فضای عمودی نیاز دارند.
  •       راهبندها مقاومت بالایی دارند و به‌ندرت نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.
  •       در صورت قطع برق می‌توان راهبند را به حالت باز تغییر داد و از آن به‌صورت دستی استفاده کرد.

کاربرد راهبند در ایران

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم و از اسمش پیداست راهبند وسیله‌ای است که راه را می‌بندد. راهبند ایرانی برای کنترل ورود و خروج در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و… استفاده می‌شود.

نکات مهم در خرید راهبند ایرانی

باتوجه‌به اینکه امروزه استفاده از راهبند رایج شده و ارگان‌ها، سازمان‌ها و ساختمان‌های بسیاری این اقدام را جهت حفظ امنیت انجام می‌دهند، بهتر است پیش از خرید راهبند ایرانی به چند نکته توجه کنید:

شرایط محیط نصب راهبند

اولین نکته‌ای که هنگام خرید راهبند ایرانی باید به آن توجه کنید، شرایط محیطی است که قرار است راهبند در آن نصب شود. عواملی مثل عرض مسیر، مسقف بودن یا نبودن، موقعیت نصب و… از جمله عواملی هستند که پیش از خرید راهبند باید به آن‌ها توجه کرد.

تعداد تردد در شبانه‌روز

نکته مهم بعدی تعداد تردد از گیت ورودی است. به طور معمول برای ترددهای بالا از راهبند هیدرولیک و برای ترددهای کم از راهبند الکتروموتور استفاده می‌شود. به‌طورکلی اگر پارکینگ شما در هر ساعت 25 تا 30 بار تردد دارد، از مدل هیدرولیک استفاده کنید.

نیم‌ست یا تمام ست بودن

راهبندها به دو صورت نیم‌ست و تمام ست به فروش می‌رسند. کسانی که می‌خواهند کمتر هزینه کنند معمولاً از راهبندهای نیم ست خریداری می‌کنند. این راهبندها برخلاف راهبندهای تمام ست فاقد موتور و فلاشر چشمک‌زن و چشمی بین راهبند می‌باشند.

ارتفاع مجاز مسیر عبوری

ارتفاع مسیر یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید راهبند ایرانی حتماً باید به آن توجه کرد. معمولاً از راهبندهای بازویی در اماکن بدون سقف استفاده می‌شود، اما در اماکن مسقفی که محدودیت ارتفاع وجود دارد می‌توان از راهبندهای دارای بازوی تاشو استفاده کرد.

سرعت باز و بسته‌شدن راهبند

سرعت راهبند هم یکی از عوامل مهم در جلوگیری از ایجاد ترافیک است. اگر سرعت راهبند پایین باشد طبیعتاً باعث ایجاد ترافیک می‌شود و در نتیجه کنترل تردد را سخت می‌کند.

قابلیت اتصال راهبند به دستگاه کنترل تردد

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید راهبند ایرانی به آن توجه کرد، دستگاه کنترل تردد یا مدار فرمان نصب شده روی آن است. درواقع یک راهبند زمانی اتوماتیک به‌حساب می‌آید که دارای یک مدار فرمان با قابلیت اتصال به سیستم‌های کنترل تردد و تجهیزات ایمنی باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردی راهنمای جامع و کاملی برای خرید راهبند ایرانی در اختیار شما قرار دهیم. ضمن معرفی راهبند و بررسی انواع راهبندها، کاربرد راهبند و مزایای استفاده از آن، مهم‌ترین نکاتی را که باید هنگام خرید راهبند ایرانی در نظر داشته باشید به شما یادآوری کردیم تا در هنگام خرید با مشکلی مواجه نشوید. بااین‌حال اگر هنوز هم سؤال یا ابهامی برایتان وجود دارد می‌توانید با ما در ارتباط باشید و سؤالاتتان را از مشاوران و کارشناسان ما بپرسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.