خرید تیرچه پیش تنیده

در ابتدای این مقاله بهتر است، به مفهوم تیرچه پیش تنیده بپردازیم و با مفهوم و معنای آن باید کاملا و به صورت صریح آشنا شویم و اینکه چرا باید از تیرچه پیش تنیده استفاده کنیم. به گفته بپتا، برای خرید تیرچه پیش تنیده به عوامل مختلفی دقت می کنیم که در زیر به تمامی موارد، خواهیم پرداخت.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 تیرچه پیش تنیده

بتن موجود دارای مقاومت کششی خیلی پایینی است که برای افزایش این مقاومت کششی ذکر شده باید از موارد فولادی استفاده کنیم.

میلگردها تنشی تقریبا برابر با 300 الی 500 مگا پاسکال دارند. اما برخی از موارد و المان های فولادی تنشی تقریبا با 1700 الی 1900 مگاپاسکال دارد که همین مورد باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.

ناگفته نماند که هدف استفاده از پیش تنیدگی در تیرچه ها این است که قبل از استفاده تحت فشار قرار بگیرند و بعد از استفاده به قسمتی که نیرو وارد می شود، نیروی کششی نیز وارد شود و در نهایت نیروهای وارده خنثی گردند. بطور کلی با اجرای پیش تنیدگی، سازه به نیروی وارد شده بیرونی مقاوم می‌شود. با استفاده از المان های فولادی، میتوان از تیرچه های پیش تنیده در دهانه های بلند نیز استفاده کرد. اما سوال اینجاست که برای ایجاد نیرو پیش تنیدگی در بتن تیرچه باید چکار کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که برای اینکه در بتن تیرچه نیرو پیش تنیدگی ایجاد کنیم باید مفتول ها را 65 درصد مقاومت نهایی خود بکشیم و سپس بتن ریزی را شروع کنید و پس از اتمام این مرحله مفتول ها را رها کنید و در این حالت بتن تحت فشار قرار می‌گیرد.

در مبحث کشش این سیم ها، اگر سیم ها پیش از اندازه کشیده شده باشند احتمال اینکه سیم ها پاره شوند وجود دارد و اگر کمتر از حالت نرمال کشیده شوند فشار کافی در برابر مقابله با نیروی کششی وجود نخواهد داشت.

سیم های مفتولی باید در قسمتی قرار بگیرند که در قسمت زیرین و یا تحتانی نیرو وارد شده بیشتر از نیرو وارد شده در قسمت بالایی و یا فوقانی باشد، نحوه چینش تیرچه ها باید توسط طراح انجام گیرد.

انواع تیرچه پیش تنیده

 هنگام خرید تیرچه پیش تنیده بهتر است به انواع پیش تنیدگی آنها دقت کنید. تیرچه پیش تنیده که در بالا به آن  پرداختیم، در متراژ های مختلفی تولید می شود و مدل های خاصی ندارد، اما نوع کشش پیش تنیدگی این تیرچه ها متفاوت است که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

پیش تنیدگی پیش کشیده

در این مدل قبل از عمل بتن ریزی، ابتدا سیم های مفتولی را در جای خود قرار می دهند و سپس توسط جک هیدرولیکی سیم های مفتولی را تحت فشار قرار میدهند.

پیش تنیده پس کشیده

در این مدل، سیم های مفتولی در جای خود قرار می گیرند، سپس عمل بتن ریزی انجام میگیرد و در نهایت بعد از این که بتن ریخته شده به 70٪ مقاومت خود رسید، سیم ها کشیده می‌شوند.

 ساخت تیرچه پیش تنیده

ساخت تیرچه پیش تنیده مراحل خاص خود را دارد و برای ساخت تیرچه پیش تنیده از المان های فولادی استفاده می شود که مقاومت کششی آنها بین 1750 تا 1900 است و بتنی که در این مرحله استفاده می‌شود از نوع C35  است.

در تیرچه پیش تنیده قبل از عمل بتن ریزی، مفتول ها توسط جک هایی تحت فشار و کشش خاصی قرار می گیرند و بعد از وارد شدن آن فشار و کشش بر سیم ها، عمل بتن ریزی انجام می‌شود و پس از اینکه بتن گیری به حد نرمال رسید مفتول ها آزاد می شوند که نوعی تنش فشاری در بتن ایجاد می‌شود.

برای ایجاد پیش تنیدگی باید چند عدد سیم فولادی داخل بتن استفاده کنیم و قطر سیم ها 5 میلی متر با مقاومت ذکر شده در بالا یعنی 1750 الی 1900 است. نکته ناگفته در این زمینه این است که چه تعدادی سیم باید در تیرچه ها استفاده کنیم، این مبحث به طول تیرچه پیش تنیده و قرارگیری آنها در سقف و محاسبات مهندسی ارتباط دارد.

یکی از مهمتریین فاکتورهای خرید تیرچه پیش تنیده، قیمت آن است که قبل از تکمیل فرایند خرید باید تمامی نکات موثر در قیمت گذاری تیرچه پیش تنیده را بدانید.

نکات مهم در تولید تیرچه پیش تنیده

در این بخش می خواهیم به دو نکته مهم هنگام استفاده از تیرچه پیش تنیده بپردازیم، با ما همراه باشید:

بعد از 72 ساعت از ساخت تیرچه پیش تنیده می توانید اقدام به جابجایی آنها کنید تا در این مدت بتوانید بتن مقاومت فشاری خود را به دست بیاورد.

سیم های فولادی  را به هیچ عنوان نباید با مواد شیمیایی و یا غیر شیمیایی ترکیب کرد زیرا باید بیشترین چسبندگی بین بتن و فولاد ایجاد شود، همچنین ناگفته نماند که زنگ زدگی سیم های فولادی تا زمانی قابل قبول است که باعث کاهش سطح تماس بین دو ماده بتن و فولاد نشود.

مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده

استفاده از تیرچه پیش تنیده دارای مزایایی است که در این بخش میخواهیم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم:

یکی از مهمترین مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده، قیمت آن است. این تیرچه ها به دلیل تولید انبوهی که دارد قیمت پایینی دارد که همین موضوع باعث افزایش تقاضا شده است.

–  تیرچه پیش تنیده دارای گواهی استاندارد می باشد.

 تیرچه پیش تنیده دارای تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان است.

به علت وجود توده بزرگی از بتن در تیرچه پیش تنیده، بیشترین فضای خالی در بین بلوک های سقفی پر شده است که این عامل باعث کاهش بتن ریزی در سقف شده است.

ایجاد سقف های بلند با دهنه های بلند

کیفیت بسیار بالای تیرچه پیش تنیده نسبت به دیگر تیرچه ها دیگر مزیت مهم این تیرچه ها است.

کاهش هزینه اجرای سقف به دلیل اینکه از میلگرد کمتر استفاده می شود.

افزایش عمر مفید سقف به دلیل احتمال خوردگی میلگرد.

مقاومت در برابر زلزله در ساختمان هایی که از تیرچه پیش تنیده استفاده شده است.

کاهش استفاده از بتن و آرماتور و به دنبال آن کاهش هزینه های اجرایی.

کاهش ایجاد ترک ها در بتن

افزایش باربری سازه

در چه پروژه هایی از تیرچه پیش تنیده استفاده می‌شود؟ 

از تیرچه پیش تنیده به علت ساختاری که دارد باید در پروژه های خاصی استفاده شود که در زیر به شرح تمامی موارد پرداخته ایم:

  • مجتمع های مسکونی
  • ساخت مجتمع های مسکونی بصورت انبوه
  • خانه های ویلایی شهری
  • اقامتگاه ها
  • مجتمع و ساختمانهای تجاری
  • آپارتمان ها
  • برج های آسمان خراش
  • مدارس دولتی و غیر انتفاعی
  • ساختمان های ادارای از جمله شهرداری
  • بیمارستان و درمانگاه ها
  • سالن ها ورزشی و بدنازی
  • کلیسا ها
  • مجتمع های تفریحی
  • کارخانجات
  • استادیوم
  • پارکینگ های طبقاتی
  • انبار مغازه ها

تفاوت تیرچه پیش تنیده با سایر تیرچه ها

ما در این مقاله با تیرچه پیش تنیده آشنا شدیم، اما علاوه بر تیرچه پیش تنیده، تیرچه های متنوع دیگری نیز داریم که عبارت است از تیرچه خرپایی، تیرچه کرومیت، تیرچه فندوله. تفاوت تیرچه پیش تنیده با تیرچه کرومیت در قیمتی است که دارند و حدود 50 درصد قیمت تیرچه پیش تنیده کمتر از تیرچه کرومیت است اما با تفاوت قیمتی که دارند مقاومت آنها در برابر فشارهای وارده تقریبا یکسان است.

علاوه بر تفاوت تیرچه پیش تنیده و تیرچه کرومیت میخواهیم به تفاوت آشکار تیرچه پیش تنیده و تیرچه خرپایی نیز بپردازیم، در ساختار تیرچه خرپایی از میلگرد ممان منفی استفاده شده است، در حالی که در تیرچه های پیش تنیده از این نوع میلگرد استفاده نمی‌شود.

هنگام خرید تیرچه پیش تنیده باید به اولویت های خود توجه کنید که در این راستا می توانید برای دریافت مشاوره با متخصصان شرکت بپتا تماس بگیرید. متخصصان خبره این شرکت پاسخگوی سوال شما خواهند بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.