معرفی کارخانه فولاد صنعت بناب(شاهین بناب) و محصولات آن

تنوع بالای یک کالا همیشه خوب نیست و خریدار را گیج و سردرگم می‌کند. تصور کنید پروژه شما در شمال غرب کشور قرار دارد و قصد خرید میلگرد از این منطقه را دارید. در این صورت، با تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده میلگرد باکیفیت روبرو می‌شوید که انتخاب از بین آن‌ها، زمان‌بر و سخت خواهد بود. این مقاله به معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در این منطقه، یعنی مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب) و میلگرد آن اختصاص دارد و با خواندن آن می‌توانید در مورد انتخاب یا حذف میلگرد شاهین از لیستتان بهتر تصمیم بگیرید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شاهین بناب کجا قرار دارد؟

مجتمع فولاد صنعت بناب یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی تولیدکننده میلگرد در کشور است که علاوه بر سرتاسر کشور، دارای رقبای زیادی در همسایگی خود است. این کارخانه در قطب تولید میلگرد کشور، یعنی استان آذربایجان شرقی قرار دارد و نزدیک‌ترین رقیب به آن، کارخانه ظفر بناب است که به‌نوعی همشهری آن محسوب می‌شود.

این مجتمع صنعتی در شهرک صنعتی سهند در شمال غربی شهر بناب و در فاصله تقریبی 10 کیلومتری با این شهر قرار دارد. این مجتمع صنعتی دارای 4 کارخانه زیرمجموعه با نام‌های شاهین بناب، فولاد صنعت بناب، فولاد صنعت سهند و گسترش فولاد شهریار است و ازآنجایی‌که نخستین میلگردهای این مجتمع در کارخانه شاهین تولید شده، میلگردهای آن را با نام میلگرد شاهین در بازار می‌شناسند.

تاریخچه و ظرفیت تولید شاهین بناب

شاهین بناب از سال 83 به تولید انواع میلگرد آجدار مشغول است و شمش‌های موردنیاز برای تولید میلگرد را خود و با ظرفیت 200 هزار تن در سال تولید می‌کند. از نظر خودکفایی، این کارخانه تنها به تأمین آهن اسفنجی از تولیدکنندگان دیگر وابسته است.

این مجتمع صنعتی با ظرفیت 520.000 تن در سال میلگرد تولید می‌کند و اگر پروژه شما در منطقه شمال غرب قرار دارد، قیمت میلگرد شاهین بناب درب کارخانه برای شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

میلگرد شاهین چند نوع دارد؟

شاهین بناب تولیدکننده تخصصی میلگرد آجدار است و میلگردهای آن بر اساس استاندارد روسی GOST، در دو گرید A2 و A3 دسته‌بندی می‌شوند و از منظر استاندارد ملی INSO 3132 نیز در دسته میلگردهای آج مارپیچ و جناغی با علامت مشخصه آج 340 و آج 400 قرار می‌گیرد.

جدول زیر انواع میلگرد شاهین و دسته‌بندی‌های مختلف آن را به‌صورت خلاصه نشان می‌دهد: 

انواع محصولات مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین)
نام محصول گرید در استاندارد GOST دسته‌بندی در استاندارد ملی علامت مشخصه سایز
میلگرد آجدار A2 آج مارپیچ آج 340 8 و 10 میلی‌متر
A3 آج جناغی آج 400 10 تا 32 میلی‌متر

 علامت مشخصه درج‌شده در جدول بالا، نشان‌دهنده استحکام تسلیم هر نوع میلگرد است که در مورد میلگرد شاهین، با استفاده از فرایند ترمکس بهینه شده و این موضوع شکنندگی میلگرد A3 شاهین را کاهش داده است. به‌نحوی‌که به‌راحتی می‌توانید از تمامی انواع این میلگرد در خم‌کاری و آرماتوربندی استفاده کنید.

کیفیت میلگرد شاهین بناب چگونه است؟

کیفیت میلگرد شاهین با توجه به قیمت میلگرد امروز این کارخانه، مقرون‌به‌صرفه و مثال‌زدنی است. این کارخانه همانند تمامی تولیدکنندگان میلگرد داخلی، محصولات خود را بر اساس استاندارد ملی تولید می‌کند. اما علاوه بر این استاندارد، این کارخانه مدعی است که محصولات آن با استانداردهای بین‌المللی زیر نیز همخوانی دارند:

  •         استاندارد اروپایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس
  •         استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
  •       استاندارد آلمانی DIN488

همچنین میلگرد شاهین گواهینامه کیفیت اروپا CE را نیز اخذ کرده و به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

وزن میلگرد شاهین چقدر است؟

میلگرد شاهین از نظر وزنی در دسته میلگردهای استاندارد قرار می‌گیرد، چراکه وزن میلگرد آن در محدوده وزنی استاندارد ملی و جدول اشتال قرار دارد. همچنین اگر وزن میلگرد شاهین را با سایر تولیدکنندگان معتبر میلگرد مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که این میلگرد سبک‌بار یا سنگین‌بار نیست و از این لحاظ در دسته میلگردهای میان رده قرار می‌گیرد.

همین موضوع باعث می‌شود که تعداد شاخه‌های این میلگرد در یک بندیل و ظرفیت بار، از تعداد میلگردهای کارخانه رقیب یعنی فولاد میانه بیشتر باشد و با توجه به نزدیک بودن قیمت میلگرد هر دو کارخانه، خرید میلگرد شاهین به‌صرفه‌تر خواهد بود. همچنین فاصله هر دو کارخانه چندان زیاد نیست و کرایه حمل بار از درب کارخانه شاهین تفاوت چندانی با کارخانه میانه ندارد.

اگر می‌خواهید تخمین درستی در مورد تعداد شاخه‌های میلگرد شاهین در یک بندیل و ظرفیت بار داشته باشید، نگاهی به جدول زیر بیندازید. در این جدول وزن میلگرد شاهین با وزن میلگرد کارخانه میانه تبریز مقایسه شده است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که وزن بندیل میلگرد اکثر کارخانه‌ها بین 2 تا 2.5 تن و وزن هر ظرفیت بار آن‌ها حدود 20 تن است.

مقایسه وزن میلگرد کارخانه‌های شاهین بناب و میانه
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد شاهین میلگرد میانه جدول اشتال
8 4.5 5 4.7
10 7.2 8 7.4
12 10.2 11 10.7
14 13.8 14.5 14.6
16 18.3 19 18.9
18 23.16 24 24
20 28.6 29.5 29.7
22 34.5 36 35.6
25 44.7 46.5 46.2
28 56.1 58 58
32 73.05 76 75.8

 

چگونه میلگرد شاهین را بخرید؟

همان‌طور که در معرفی کارخانه شاهین گفتیم، اگر پروژه شما در نزدیکی این کارخانه قرار دارد، خرید میلگرد شاهین از درب کارخانه برایتان به‌صرفه‌تر است. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که ممکن است ارسال برخی از کارخانه‌ها روزانه نباشد و تنها یک یا دو بار در هفته انجام شود. همچنین در خرید از درب کارخانه، باید حداقل 20 تن میلگرد سفارش بدهید. محدودیت احتمالی سایز و گریدهای موجود در انبار کارخانه نیز یکی از چالش‌های خرید به این روش است.

اگرچه قیمت اهن در بورس کالا از همه‌جا کمتر است، اما خرید میلگرد از این مرجع دولتی همان دردسرهای خرید از درب کارخانه را دارد، به اضافه این‌که ممکن است تحویل میلگرد خریداری‌شده به این روش تا 2 ماه طول بکشد. با این اوصاف اگر شخصی‌ساز هستید، فرصت زیادی ندارید یا فضای انبارتان محدود است، بهتر است میلگرد شاهین را از بنگاه آهن یا به‌صورت آنلاین بخرید.

برای خرید آنلاین میلگرد می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. در خرید از این فروشگاه آنلاین، می‌توانید هر چند شاخه که می‌خواهید میلگرد بخرید و آن را در کنار مقاطع فولادی دیگر در یک ظرفیت بار قرار دهید تا هم مقاطع فولادی موردنیاز پروژه‌تان را یکجا تأمین کنید و هم یک‌بار برای حمل بار کرایه بپردازید. کیفیت و اصالت تمامی میلگردهای ارسالی از انبارهای آسرون توسط واحد کنترل کیفیت این سایت تضمین می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.