دلایل اصلی سقوط بازار توکن‌های NFT در سال گذشته

گری وینرچاک (Gary Vaynerchuck)، سرمایه‌گذار و مبلغ معروف حوزه NFT عرضه بیش از حد، حرص و طمع و پروژه‌های ضعیف را دلایل اصلی سقوط بازار توکن‌های NFT در سال گذشته دانست. به گزارش والکس و به نقل از Coin Telegraph، وینرچاک در روز ۱۲ دسامبر پستی جدید در بلاگ خود منتشر کرد. او در این پست مشکلات فعلی فضای NFT را بررسی کرد و دورنمایی از آینده آن در سال آتی میلادی ارائه کرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شک ایجاد شده توسط رسانه‌‌های سنتی

وینرچاک فاد (مخفف ترس، عدم اطمینان و شک) ایجاد شده توسط رسانه‌‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی را عاملی مهم در پایین آمدن حجم معاملات توکن‌های NFT و کاهش کف قیمت آن‌ها دانست. او گریزی به پیش‌بینی سال گذشته خود زد. او پیش‌تر گفته بود که ۹۸-۹۹ درصد پروژه‌های NFT که در سال ۲۰۲۱ و با جهش این حوزه مورد توجه قرار گرفتند در نهایت سرمایه‌گذاری بدی خواهند بود و قیمت‌شان صفر خواهد شد.

عوامل عدم پیشرفت بازار توکن های nft

وینرچاک در توضیح استدلال خود، به سه عامل عمده عدم پیشرفت بازار اشاره کرد: عرضه بیش از حد، طمع کوتاه‌مدت و اپراتورهای ضعیف. او افزود:

برخی از پروژه‌ها توسط اپراتورهای واقعی رهبری می‌شوند که بر ارائه ارزش به دارندگان توکن خود متمرکزند – اکثر پروژه‌ها این چنین نیستند. تقاضا نتوانسته و نخواهد توانست تا با عرضه شدید هماهنگ شود و هر زمان که چنین اتفاقی روی دهد، حباب بازار خواهد ترکید.

او در تشریح دورنمای خود از سال ۲۰۲۳، تصریح کرد که امید چندانی به تکرار رونق سال ۲۰۲۱ ندارد. به خصوص آن که انتظار ندارد که شرایط کلان اقتصادی به همین زودی مثبت شود. گری وی در ادامه فضای کریپتو و توکن‌های NFT را به رونق اینترنت در اواخر دهه ۹۰ و اوایل هزاره جدید تشبیه کرد؛ زمانی که بسیاری از شرکت‌ها شکست خوردند و تنها قوی‌ترین‌ها باقی ماندند.

او معتقد است که تنها یک تا سه درصد از پروژه‌ها جان به در خواهند برد و تبدیل به آمازون‌ها و eBayهای کریپتو خواهند شد. وینرچاک در ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد دنیای NFTها شد و پروژه نخست او با نام VeeFriends، بنا بر داده‌های کریپتو اسلم با ۲۴۱ میلیون دلار فروش، در رتبه بیستم برترین مجموعه‌های تاریخ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.