آشنایی با توکن لوریج دار | توکن لوریج دار چیست و تفاوت آن با توکن معمولی در چیست؟

معامله‌گران ارزهای دیجیتال همیشه به دنبال یافتن راه‌های کسب سود حداکثری از محصولات مالی موجود در بازار هستند. خرید بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها در هنگام افت و فروش آن‌ها با اوج‌گیری قیمت، راه اصلی کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. اما آیا این تنها راه موجود است؟. در این راهنما با توکن لوریج دار و معاملات اهرمی آشنا می‌شوید. توکن‌هایی که اگر به طور کامل درک شوند و به شکلی عاقلانه مورد استفاده قرار گیرند، بهترین بازده را از بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال برای شما به ارمغان می‌آورند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

توکن لوریج دار چیست؟

به عبارت ساده، توکن لوریج دار یا اهرمی یک محصول مالی است که با استفاده از ابزارهای مشتقه برای بزرگ‌نمایی بازده دارایی پایه (مثلا با نسبت 3 برابری) طراحی می‌شود. این بدان معنی است که درآمد و زیان شما در هنگام استفاده از چنین توکن‌هایی افزایش می‌یابد. میزان این افزایش بستگی به نسبت یا اهرم انتخاب‌شده توسط شما دارد. مثلا اگر اهرم شما در بیت کوین لوریج دار سه برابر باشد، سود یا زیان شما هم سه برابر خواهد شد.

میزان اهرم‌ها در پلتفرم‌های مالی مختلف کاملا متفاوت هستند و گهگاه به میزان 500 برابری هم می‌رسند. اما انتخاب اهرم‌های بسیار بالا هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال ضرر شما را بسیار زیاد خواهد کرد. میزان اهرم سه برابری معمولا نرمال است و امکان مدیریت ریسک بهتری را در اختیار شما می‌گذارد.

تفاوت توکن اهرمی و معمولی

قبل از پرداختن به مزایای توکن‌های اهرمی، مهم است که تفاوت‌های بین توکن‌های اهرمی و معمولی را درک کنید. زیرا انتخاب محصول مناسب به شما کمک می‌کند تا بازده را به حداکثر برسانید و در عین حال سطح قابل قبولی از ریسک را حفظ کنید.

توکن معمولی در بازار اسپات یا نقطه‌ای عرضه می‌شود. این توکن به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا یک ارز دیجیتال را مستقیما و با استفاده از ارز فیات ترید کند. این کار به معنای ترید ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم (ETH) با استفاده از ریال است. سود شما در این بازار به صورت واقعی و با توجه به افزایش قیمت یک ارز دیجیتال محاسبه می‌شود.

معامله‌گران در بازار مشتقات می‌توانند با معامله قراردادها و بر اساس پیش‌بینی شخصی خود از روند قیمت، سود به دست آورند. توکن اهرمی اساسا حرکت قیمت ارزهای دیجیتال اصلی را ردیابی و بزرگ‌نمایی می‌کند. به عنوان مثال، خرید BTC3L یعنی بیت کوین با اهرم 3 برابری به شما امکان می‌دهد تا اگر پیش‌بینی شما از حرکت قیمت جفت ارز ریال و بیتکوین درست و به میزان 10 درصد باشد، 30 درصد بازده به دست آورید. در عین حال عکس قضیه هم صادق است و زیان شما هم ممکن است 30 درصد باشد.

مزایای توکن های لوریج دار

بزرگ‌ترین مزیت توکن های لوریج دار در مقایسه با توکن معمولی این است که هر بازدهی برای شما بزرگ‌تر خواهد شد. مثلا قیمت خرید ترون به صورت معمولی و لوریج دار یکسان است، اما سود شما در صورت استفاده از اهرم بیشتر می‌شود. به طور خلاصه، توکن‌های اهرمی می‌توانند مزایای منحصر به فرد زیر را به معامله‌گران ارائه دهند.

  • بازده دوسویه: توکن‌های اهرمی با مکانیسم تعادل پویای خود می‌توانند کسب سود را در بازارهای یک‌طرفه (چه بلند و چه کوتاه) ترکیب کنند. به این معنی که شما می‌توانید از بازار صعودی یا نزولی کسب سود کنید. مثلا اگر پیش‌بینی شما مبنی بر کاهش قیمت بیت کوین درست باشد نیز سود کسب خواهید کرد.
  • آزاد شدن سرمایه: در این بازار نیازی به مارجین نیست و از نظر تئوری، خطر انحلال برای توکن‌های اهرمی وجود ندارد. برخلاف محصولات معاملاتی مشتقات، توکن‌های اهرمی نیازی به سرمایه‌گذاری بالا ندارند. همچنین امکان خواهید داشت تا نهایت استفاده را از سرمایه آزاد شده خود ببرید.
  • دسترسی آسان: شما به سادگی می‌توانید یک توکن اهرمی را با انتخاب خرید یا فروش یک ارز دیجیتال اصلی خریداری کنید.

آیا توکن لوریج دار خطرناک است؟

شکی نیست که حواشی زیادی پیرامون توکن‌های اهرمی در صنعت ارزهای دیجیتال وجود دارد. به‌طور کلی توکن‌های اهرمی برای کسانی مناسب هستند که تمایل به انجام ریسک اضافی دارند. اما اگر می‌خواهید توکن‌های اهرمی را معامله کنید، از این 5 اشتباه رایج اجتناب کنید.

1. نگه داشتن توکن‌های اهرمی درازمدت

توکن‌های اهرمی مانند بیت کوین لوریج دار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته نشده‌اند. در عوض، آن‌ها برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و ترید روزانه مناسب‌تر هستند. نگه داشتن آن‌ها برای مدت طولانی شما را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

2. نادیده گرفتن اثرات فروپاشی نوسانات

کاهش نوسانات در سبد یک سرمایه‌گذار به دلیل فراز و نشیب‌های مکرر در بازار کریپتو رخ می‌دهد. از آنجایی که برخی توکن‌ها ماهیتی غیر روندی دارند، باید کاهش نوسانات آن‌ها را در هنگام معامله توکن‌های اهرمی در نظر بگیرید.

3. نادیده گرفتن اثرات تعادل مجدد

یک توکن اهرمی سبد شما را در پایان روز معاملاتی مجددا متعادل می‌کند. معامله‌گران جدید اغلب مکانیسم تعادل مجدد را نادیده می‌گیرند.

4. استراحت نکردن پس از ضرر

مدیریت و کنترل ریسک برای تجارت موفق بسیار ضروری است. در شرایط نامطلوب معاملاتی، عاقلانه است که برای مدتی خرید و فروش بیت کوین را کنار بگذارید.

5. تکیه زیاد بر تحلیل تکنیکال

معاملات اهرمی ارزهای دیجیتالی مانند بیتکوین باید بر اساس روندهای بازار صورت پذیرد. اما بازار ارزهای دیجیتال دارای یک عنصر غافلگیری است که به معامله‌گران اجازه نمی‌دهد تا حرکت قیمت بیتکوین را در کوتاه‌مدت به طور دقیق پیش‌بینی کنند. برخی از معامله‌گران تکنیکال، تحلیل بنیادی را نادیده می‌گیرند که درنهایت می‌تواند منجر به ضرر آن‌ها شود.

معاملات اهرمی در صرافی راستین

انجام معاملات اهرمی در داخل ایران می‌تواند اطمینان بیشتری را برای کاربران در پی داشته باشد. خوشبختانه امکان انجام معاملات اهرمی در صرافی راستین برای معامله‌گران وطنی فراهم است. صرافی راستین در حال حاضر تمامی کوین‌های مطرح دنیا (بیش از 200 ارز دیجیتال) را فهرست کرده است. بنابراین می‌توانید اکثر این ارزها را به صورت لوریج دار در پلتفرم راستین معامله کنید.

معاملات اهرمی در صرافی ارز دیجیتال راستین با نسبت‌های 1 به 3 ارائه می‌شود. امکان انجام معاملات اهرمی در ایران بسیار عالی است، زیرا از بازار نزولی ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین هم می‌توانید سودآوری داشته باشید. با این حال، توصیه می‌کنیم که با دانش کافی و ریسک‌پذیری خوب وارد چنین معاملاتی شوید. اگر سوالات بیشتری در این زمینه داشتید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

جمع‌بندی

معاملات لوریج دار را باید از نوآوری‌های خوبی دانست که امکان سودآوری افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما این نوع از معامله هم مانند سایر روش‌ها به دانش بالا و ریسک‌پذیری نیاز خواهد داشت. شما عزیزان می‌توانید برای خرید توکن های لوریج دار مانند بیت کوین لوریج دار در وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال راستین ثبت‌نام کنید. پس از احراز هویت می‌توانید معامله و سودآوری خود را آغاز نمایید.

منابع

  • https://learn.bybit.com/trading/leveraged-tokens-explained/
  • https://coinmarketcap.com/alexandria/glossary/leveraged-tokens
  • https://learn.bybit.com/trading/leveraged-tokens-common-mistakes/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.