درمان افسردگی با rTMS

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) از پالس‌های مغناطیسی بدون درد برای کمک به کاهش علائم افسردگی استفاده می کند و معمولاً زمانی استفاده می‌شود که سایر درمان‌های افسردگی مؤثر نبوده باشند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آنچه در مورد (rTMS) باید بدانید

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال(rTMS) یک روش غیر تهاجمی است که از میدان‌های مغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی در مغز برای بهبود علائم افسردگی استفاده می‌کند. لازم نیست برای rTMS در بیمارستان بستری شوید و نیازی به آرام‌بخش یا بیهوشی ندارید. به طور معمول، شما پنج بار در هفته برای درمان به یک کلینیک یا مطب دکتر می‌روید. یک دوره rTMS معمولاً چهار تا شش هفته طول می‌کشد.

تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای مکرر چگونه کار می‌کند؟

قدرت میدان مغناطیسی مورد استفاده در rTMS تقریباً به اندازه اسکن تصویربرداری تشدید میدان مغناطیسی (MRI) است. پالس‌های مغناطیسی سلول‌های عصبی را در قسمت‌هایی از مغز که خلق و خوی شما را کنترل کرده تحریک یا در واقع بیدار می‌کنند.

در طول جلسه rTMS، یک سیم پیچ الکترو مغناطیسی روی پوست سر شما نزدیک پیشانی شما قرار می‌گیرد. الکترومغناطیس بدون درد یک پالس مغناطیسی را ارسال می‌کند که سلول‌های عصبی ناحیه‌ای از مغز را که در کنترل خلق و خو و افسردگی نقش دارند تحریک می‌کند. تصور می‌شود که نواحی از مغز را فعال می‌کند که در افسردگی فعالیت‌شان کاهش یافته است.

اگرچه بیولوژی چرایی عملکرد rTMS به طور کامل درک نشده است، به نظر می‌رسد این تحریک بر عملکرد مغز نیز تأثیر می‌گذارد، که به نوبه خود علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

روش‌های مختلفی برای انجام این روش در کلینیک روانشناسی وجود دارد و تکنیک‌ها ممکن است تغییر کنند زیرا متخصصان هر روزه درباره مؤثرترین روش‌های انجام درمان‌ها اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند.

در طول درمان rTMS چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از شروع درمان، باید هر چیزی را که به آهنربا حساس است، مانند جواهرات فلزی و کارت‌های اعتباری را از خود دور کنید. برای محافظت از شنوایی خود باید از گوش گیر استفاده کنید، زیرا rTMS صدای کلیک بلندی ایجاد می‌کند. برای هر جلسهrTMS، روی یک صندلی درازکش راحت خواهید نشست.‌

جلسه اول حدود یک ساعت طول می‌کشد. پزشک یا تکنسین برای یافتن بهترین مکان برای قرار دادن سیم پیچ الکترومغناطیسی که پالس‌های مغناطیسی را ارسال می‌کند، سر شما را اندازه‌گیری می‌کند. آن‌ها سیم پیچ الکترومغناطیسی را طوری قرار می‌دهند که روی سر شما قرار بگیرد. ‌

برای یافتن دوز مناسب (قدرت مغناطیسی) درمان شما، پزشک ابتدا قشر حرکتی را هدف قرار می‌دهد. این بخشی از مغز است که حرکت عضلات را کنترل می‌کند. آن‌ها چند پالس مغناطیسی مختصر اعمال می‌کنند تا زمانی که قدرتی را پیدا کنند که باعث می‌شود دست یا انگشتان شما منقبض شوند. این به عنوان آستانه حرکتی شما شناخته خواهد شد. ‌

سپس پزشک سیم پیچ الکترومغناطیسی را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا قسمت دیگری از مغز به نام قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی را هدف قرار دهد. این ناحیه از مغز در افسردگی نقش دارد. لازم نیست اندازه گیری‌ها و آزمایش برای یافتن آستانه حرکتی شما در هر قرار تکرار شود.

rTMSچه احساسی را به بیمار می‌دهد؟

خود درمان حدود 40 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. در طول درمان، احتمالاً ضربه‌ای را روی پوست سر خود در زیر سیم پیچ احساس خواهید کرد و صدایی بلند و صدای کلیک را می‌شنوید. این از خاموش و روشن شدن سیم پیچ الکترومغناطیسی برای ارسال پالس‌های مغناطیسی است. صدای آن تقریباً به اندازه اسکن MRI خواهد بود.

عوارض جانبی تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای مکرر

اکثر مردم عوارض جانبی زیادی از rTMS ندارند. در طول درمانrTMS، برخی از افراد عوارض جانبی خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند، مانند:

سردرد. حدود 50 درصد از افراد در طول یا بعد از اولین جلسات rTMS سردرد دارند. این سردردها عموماً خفیف هستند و با داروهای مسکن بدون نسخه قابل درمان هستند. در طول درمان rTMS، سردردها معمولا کمتر آزاردهنده می‌شوند.

درد و ناراحتی. معمولاً افراد در اولین درمان rTMS احساس سوزن سوزن شدن یا انقباض در عضلات صورت خود می‌کنند. برخی دیگر می‌گویند که در زیر سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر خود احساس درد می‌کنند. پزشک می‌تواند موقعیت سیم پیچ و قدرت پالس‌های مغناطیسی را بلافاصله تنظیم کند تا درمان کمتر دردناک شود. هر گونه ناراحتی باقی مانده معمولاً با درمان‌های اضافی محو می‌شود.

سبکی سر برخی از افراد در طول یا بلافاصله پس از درمان rTMS احساس سرگیجه می کنند. سرگیجه معمولاً پس از جلسه به سرعت از بین می‌رود و با هر درمان کمتر قابل‌توجه است.

درمان افسردگی با rTMS چگونه است؟

اگر افسردگی دارید، داروهای ضد افسردگی و گفتار درمانی اولین درمان‌هایی هستند که پزشک شما امتحان می‌کند. داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که به مغز کمک می‌کنند تا خلق و خوی شما را کنترل کند. در گفتار درمانی، شما با یک مشاور کار می‌کنید نقش مشاور در درمان افسردگی و غم بسیار مهم است تا روش‌های جدیدی از تفکر و رفتار را بیاموزید که می‌تواند به تسکین علائم افسردگی کمک کند. ‌

اکثر مردم متوجه می‌شوند که دارو درمانی و گفتار درمانی علائم آن‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، برای برخی از افراد، داروهای ضد افسردگی و مشاوره تفاوتی ندارند. این افسردگی مقاوم به درمان نامیده می‌شود. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر برای کمک به افرادی که افسردگی مقاوم به درمان دارند استفاده می‌شود.

برخی افراد نمی توانند rTMS داشته باشند زیرا فلزی در سرشان وجود دارد که نمی‌توان آن را جدا کرد. بریس‌ها و پرکردن دندان مشکلی ندارند. اگر یکی از موارد زیر را دارید، نباید rTMS داشته باشید:

  •       گیره یا سیم پیچ آنوریسم
  •       استنت در گردن یا مغز شما
  •       محرک‌های عمقی مغز
  •       الکترودها
  •       ترکش گلوله در سر یا گردن شما
  •       خالکوبی پوست سر یا صورت با جوهر متالیک

rTMS چقدر موثر است؟

در مطالعات انجام شده روی افرادی که افسردگی مقاوم به درمان داشتند، 50 تا 60 درصد rTMS را مفید یافتند. حدود 30 درصد از این افراد بهبودی کامل داشتند، علائم آن‌ها کاملاً از بین رفته بود. مانند بسیاری از درمان‌های افسردگی، اثرات rTMS دائمی نیست. به طور متوسط، علائم پس از حدود یک سال برمی‌گردند. برخی از افراد انتخاب می‌کنند که پس از بازگشت افسردگی، مجموعه دیگری از درمان‌های rTMS را انجام دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.