تخت جمشید نشانه تاریخ و عظمت ایران

تخت جمشید در کجاست ؟ تخت جمشید نماد چیست ؟ تخت جمشید چند سال قدمت دارد ؟ تخت جمشید نماد شکوه و عظمت در ایران باستان و یکی از دیدنی های شیراز است. تخت جمشید یادگاری از پادشاهان هخامنشی با قدمتی 2500 سال قبل از میلاد استبا توجه به عظمت امپراتوری هخامنشی در ایران باستان که بخش قابل توجهی از شرق جهان را در بر می گرفت، می توان به شکوه مقر این پادشاهای در تخت جمشید پی برد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

معرفی تخت جمشید شیراز

تخت جمشید در جهان به عنوان نماد تمدن ایرانی شناخته می شود. تخت جمشید در نزدیکی مرودشت شیراز در استان فارس قرار دارد. این مجموعه شکوه معماری کاخ شاهان را در دوران ایران باستان نشان می دهد. پادشاهان هخامنشی در اوج قدرت، کاخ های سنگی خود را در دل کوه های نزدیک شهر شیراز ساختند تا تصویر روشنی از آینده حکومت خود را به رخ بکشند.

تاریخچه ی ساخت تخت جمشید یا پرسپولیس

تخت جمشید چگونه ساخته شد ؟ تاریخ ساخت تخت جمشید به 518 سال قبل از میلاد مسیح یعنی حدود 2500 سال پیش برمی گردد. داریوش اول، سومین پادشاه هخامنشی، دستور ساخت کاخی عظیم در کوه های اطراف مرودشت را صادر کرد.

بازسازی های تخت جمشید

در سال های مختلف به دلیل آسیب های فراوان به بناهای تخت جمشید، این محوطه بارها تعمیر شده است. در سال 1930 بازسازی تخت جمشید زیر نظر گروه باستان شناسی آمریکا انجام شددر حین کاوش، کتیبه خشایارشا کشف شد و به این ترتیب توانستند کاخ ملکه خشایارشا را شناسایی کنند. چند سال بعد، در سال 1935، یک گروه آلمانی برخی از کتیبه ها را بازسازی کردند و کاخ ها و ستون های کاخ آپادانا را تقویت کردند.

داستان ویرانی تخت جمشید شیراز

نفرت اسکندر از پادشاهان قدرتمند هخامنشی باعث شد که اسکندر کاخ خشایارشا را به آتش بکشد. اما آتش به جاهای دیگر سرایت کرد و قسمت های زیادی از تخت جمشید را ویران کرد.

پله های ورودی تخت جمشید - چیکاو

کاخ صد ستونی یا تالار مسطح

کاخ صد ستون یا تالار مسطح دومین کاخ بزرگ تخت جمشید بوده است. این کاخ به دلیل وجود 100 ستون در تالار مرکزی آن به این نام شهرت یافته است. البته در ساختمان خزانه تخت جمشید، قبل از یافتن این کاخ، صد ستون در اندازه های کوچک تر پیدا شد، اما به دلیل عظمت این کاخ، نام این بنا را صد ستون گذاشتند.

کاخ خشایارشاه یا هدیش

کاخ خشایارشاه در ضلع شرقی قصر ح و در جنوب تالار مسطح تخت جمشید قرار دارد. اگرچه باستان شناسان ساخت این کاخ را در زمان خشایارشا تخمین می زنند، اما نقوش روی دیوارهای کاخ نشانه هایی از آغاز ساخت این بنا در زمان داریوش هخامنشی را نشان می دهد.

 

کاخ سه دری تخت جمشید - چیکاو

کاخ سه دری یا کاخ مرکزی

کاخ سه دری را به دلیل قرار گرفتن در مرکز تخت جمشید «کاخ مرکزی» می نامند. نام سه دری به دلیل وجود سه درب تالار این کاخ برای ارتباط با کاخ های اطراف انتخاب شده استتالار کاخ مرکزی محل رایزنی ها و ملاقات های رسمی و غیررسمی با میهمانان خارجی و بزرگان دربار بوده است و تصویر بزرگان دربار بر پله های کاخ نقش بسته است. به همین دلیل به این کاخ «کاخ شورا» و «دروازه شاهان» نیز می‌گویند.

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا که به کاخ بار نیز معروف است، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تخت جمشید بوده است، که در زمان داریوش اول و جانشینش خشایارشا ساخته شده بود. ساخت این کاخ نزدیک به 30 سال به طول انجامید و شباهت هایی بین این کاخ و کاخ داریوش در شوش یافت شده است. تالار اصلی این کاخ مستطیل شکل و دارای 36 ستون و سه ایوان در شمال، شرق و غرب است.

مقبره های سلطنتی

در شمال شرقی این مجموعه در نزدیکی کاخ صد ستون، بقایای عمارتی با آثار قبر سنگی دیده می شود. سنگ های این بنای ایوان بدون ملاط روی هم قرار گرفته اند و تمام بنا بر روی سکو ساخته شده استمقبره کنده کاری شده در شرق این بنا دیده می شود و به نظر می رسد شکل صلیبی آن از مقبره های نقش رستم حذف شده باشد. اما بازوی پایین صلیب نیمه کاره رها شده است.

بهترین زمان بازدید از تخت جمشید

اوایل فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی یکی از شلوغ ترین زمان ها برای بازدید از تخت جمشید است. بازدید از این مجموعه در این مواقع به دلیل ترافیک زیاد در ورودی مجموعه و شلوغی تخت جمشید و موزه، ممکن است کمی از کیفیت بازدید شما بکاهد. پس در صورت امکان روزهای خلوت وسط هفته و غیرتعطیل را برای بازدید از مجموعه تخت جمشید انتخاب کنید. بازدید از تخت جمشید در فصول گرم سال به دلیل باز بودن محوطه تخت جمشید و تابش مستقیم نور خورشید می تواند آزاردهنده باشد.

ساعت بازدید از مجموعه ی تخت جمشید

بازدید از مجموعه تاریخی تخت جمشید در همه روزهای سال امکان پذیر است. فقط در روزهای تعطیل رسمی و در برخی از مناسبت عزاداری های مذهبی، سیزدهم فروردین و ایام خاصی از سال این مجموعه تعطیل و از طریق سایت رسمی اطلاع رسانی خواهد شد. در محوطه تخت جمشید طی سال های گذشته برنامه های ویژه ای به نام نمایش نور و صدا در غروب آفتاب اجرا می شود که در روزهای شلوغ و روزهای خاص سال برگزار می شود.

ساعات بازدید از تخت جمشید از  8 صبح تا 17:30 بعد از ظهر

طرح برجسته نبرد شیر و گاو در تخت جمشید - چیکاو

چگونه به تخت جمشید برویم ؟

تخت جمشید در منطقه ای خوش آب و هوا در نزدیکی مرودشت شیراز در استان فارس واقع شده است. با وجود گرمسیری بودن بسیاری از نقاط استان فارس، این منطقه به دلیل داشتن محیط کوهستانی دارای آب و هوای خنک و معتدل است. فاصله شیراز تا تخت جمشید 70 کیلومتر، و مرودشت در 11 کیلومتری جنوب غربی تخت جمشید قرار دارد. برای رفتن به تخت جمشید می توانید با توجه به موقعیت مکانی خود بهترین مسیر را انتخاب کنید.

خلاصه ی مطلب

بیش از 2000 سال است که شیراز به عنوان مرکز تمدن ایرانی شناخته شده است. پس جای تعجب نیست که این شهر از محبوبیت زیادی در بین گردشگران بهره مند باشد. شیراز سرشار از زیبایی و تمدن است، یکی از مکان هایی که اغلب گردشگران در سراسر جهان برای بازدید از آن به این شهر شعر و زیبایی سفر می کنند تخت جمشید و یا پرسپولیس است. برای اطلاع از پرواز تهران شیراز و اطلاع از قیمت های بلیط هواپیما مشهد شیراز، بلیط بندرعباس به شیراز به سایت رزرواسیون تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را به صورت آنلاین و بدون واسطه خریداری کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط داخلی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط استانبول و پرواز استانبول به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسب ترین تور خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.