تفاوت اصلی آلت کوین و بیت کوین چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال هنوز تحت سلطه بیت کوین (BTC) است، اما بسیاری از دارایی‌های دیجیتالِ رقیب دیگر نیز وجود دارند که به آنها کوین جایگزین یا آلت کوین می‌گویند. با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، سرمایه‌گذاران نیاز به ایده روشنی از تفاوت هر آلت‌کوین با بیت‌کوین و آنچه می‌تواند در یک سبد سهام ارائه دهد، دارند. آلت کوین‌ها را می‌توان به عنوان انواع بیت کوین در نظر گرفت. به عبارت دیگر، توسعه دهندگان برای بهبود عملکرد یا اضافه کردن ویژگی‌هایی که در بیت کوین وجود ندارد، آلت کوین ایجاد می‌کنند. اما همه ارزهای دیجیتال یکسان ایجاد نمی‌شوند. در حالی که سکه‌های جایگزینی وجود دارند که ممکن است برای سرمایه گذاران شایستگی داشته باشند، سکه‌های دیگری نیز وجود دارند که صرفاً در تبلیغاتی پیشرفت می‌کنند و بر اساس حدس و گمان رشد می‌کنند. همانطور که بیت کوین امسال رشد کرده است و تا 15 نوامبر بیش از 110 درصد رشد داشته است، بسیاری از آلت کوین‌ها افزایش قیمتی داشته‌اند. اتریوم (ETH)، رقیب اصلی بیت کوین، تا به امروز تقریباً 500 درصد رشد داشته است، در حالی که کوین نوپا شیبا اینو (SHIB) در یک سال 380000 درصد افزایش یافته است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چنین اعدادی ممکن است سرمایه‌گذارانی را که به دنبال ثروتمند شدن آن هستند، جلب کند. اما آلت کوین‌ها چندین ریسک منحصر به فرد را به همراه دارند که سرمایه گذاران باید بدانند. در ادامه اطلاعاتی آورده شده است که هنگام مقایسه دارایی‌های دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال باید بدانید:

  1. آلت کوین چیست؟
  2. تفاوت بیت کوین و آلت کوین
  3. سرمایه گذاری روی آلت کوین‌ها

آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین هستند. اما آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین به‌عنوان یک معیار استفاده می‌کنند، زیرا اولین ارز رمزنگاری‌شده بود و بر بازار تسلط داشت و اکثریت ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌داد. کالین پیپ (Colin Pape)، بنیانگذار Presearch، موتور جستجویی که مانند ارزهای رمزنگاری شده از فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌کند، می‌گوید: بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، مدلی از نحوه عملکرد پروژه‌های ارزهای دیجیتال را تعیین کرده است.

در حالی که هم آلت کوین‌ها و هم بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، این دارایی‌های دیجیتال می‌توانند از نظر هدف، ویژگی‌ها و عملکرد متفاوت باشند. هزاران آلت کوین وجود دارد، اما برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

  1. اتریوم
  2. ریپل (XRP)
  3. لایت کوین (LTC)
  4. کاردانو (ADA)
  5. سولانا (SOL)
  6. دوج کوین (DOGE)
  7. سکه شیبا اینو

سازندگان و توسعه‌دهندگان سکه‌های جایگزین می‌خواستند نسخه‌های مختلفی از بیت‌کوین را براساس آنچه که فکر می‌کردند در پلتفرم بیت‌کوین وجود ندارد، ایجاد کنند.

  • به عنوان مثال، اتریوم فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال را به یکدیگر بفرستند، اما هدف دیگر اتریوم این است که به عنوان ابزاری در توسعه برنامه‌ها استفاده شود که در آن توکن‌های جدیدی در شبکه ساخته شود.
  • مشابه اتریوم، هدف کاردانو ارائه تراکنش‌های همتا به همتا است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را در شبکه بسازند. اما پلتفرم کاردانو برای ایجاد شبکه بلاکچین خود رویکردی تحقیقاتی فشرده دارد.
  • لایت کوین نیز ویژگی‌های متفاوتی دارد. اول و مهمتر از همه، لایت کوین عرضه بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و تراکنش ها در شبکه لایت کوین سریعتر هستند. هدف لایت کوین جایگزینی برای نقره است، همانطور که برخی بیت کوین را جایگزینی برای طلا می‌دانند.
  • ممکن است لیست بی پایانی از آلت کوین‌ها وجود داشته باشد، اما آنها لزوماً با بیت کوین رقابت نمی‌کنند. در عوض، Pape می‌گوید: «هدف آلت‌کوین‌ها پروژه‌هایی هستند که بر پایه فناوری بلاک چین منبع باز ساخته می‌شوند و موارد استفاده جایگزین را برای سیستم مالی سنتی و شرکت‌های بزرگ فناوری فراهم می‌کنند – DeFi (مالی غیرمتمرکز) یا NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض) “

تفاوت بین بیت کوین و آلت کوین

منصفانه است که بگوییم بیت کوین دارای اصول سرمایه گذاری بهتری نسبت به اکثریت قریب به اتفاق آلت کوین‌ها است. بیت کوین بیشترین خرید، نگهداری و معامله شده ترین ارز رمزنگاری شده در بازار است. ارزش بازار آن حدود 1.2 تریلیون دلار یا بیش از 60 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. حجم معاملات روزانه بیت کوین بیش از 30 میلیارد دلار است که به این معنی است که دارایی بسیار نقدشونده است.

برای هر آلت کوین، احتمال زیادی وجود دارد که سکه ها در نهایت محو شوند، مگر اینکه یک مورد عملی قوی برای ساختن داشته باشد. بسیاری از آلت کوین‌ها برای آزمایش ایجاد شده‌اند، اما حتی آلت‌کوین‌هایی که فاندامنتال‌های قوی‌تری دارند، در رسیدن به بیت کوین مشکل خواهند داشت. در تمام این مدت، محبوبیت و تقاضای بیت کوین همچنان در حال رشد است.

سرمایه گذاری در آلت کوین‌ها

هنگامی که بیت کوین بالا می‌رود، آلت کوین‌ها نیز تمایل به بالا رفتن دارند و زمانی که بیت کوین سقوط می‌کند، آلت کوین‌ها نیز تمایل به سقوط دارند. اما افزایش و کاهش آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین بی ثبات تر است. با این حال، برخی از سرمایه گذاران در بازاری که بیت کوین در آن نزدیک به بالاترین رکورد معامله می‌شود، روند صعودی آلت کوین‌ها را مشاهده می‌کنند. فیلیپ بخازی (Philippe Bekhazi)، مدیر عامل شرکت کریپتوفاننس XBTO می‌گوید: با افزایش قیمت بیت کوین تا یک نقطه خاص، پول از بیت کوین به آلت کوین‌ها سرازیر می‌شود.

سرمایه گذاران کریپتو که می‌خواهند به آلت کوین‌ها تنوع دهند، باید خطرات مرتبط با این دارایی‌های دیجیتال را در نظر بگیرند. بیش از 10000 ارز دیجیتال وجود دارد که به این معنی است که احتمال انتخاب یکی از معدود ارزهایی که قدرت ماندگاری دارند کم است.

از کجا بیت کوین بخریم؟

برای خرید بیت کوین می‌توانید به صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی از جمله صرافی ارز دیجیتال والکس بپیوندید. همچنین می‌توانید قیمت بیتکوین را به صورت لحظه‌ای در این صرافی مشاهده کنید. از ویژگی‌های دیگر این صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احراز هویت دو مرحله‌ای برای امنیت بیشتر
  2. پشتیبانی 24 ساعته
  3. دارای کیف پول اختصاصی
  4. حجم معاملات بالا و….

منبع : https://www.samatak.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.