چوب پلاست و استفاده در نمای ساختمان

ما در این مطلب سعی داریم درباره چوب پلاست اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید با پیشرفت تکنولوژی در صنایع مختلف، متریال و مصالح جدیدی به بازار عرضه‌شده‌اند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌توان از آن‌ها در ساخت سازه‌های جدید استفاده کرد؛ به‌طوری که نه تنها زیبایی بیشتری دارند بلکه ماندگاری و استحکامشان نیز نسبت به محصولات سنتی بیشتر است. چوب پلاستیک یکی از این محصولات است که با فناوری‌های جدید و با ساختاری تازه تولید شده و می‌توان به‌جای چوب از آن استفاده کرد؛ مضاف بر اینکه قیمت چوب پلاست نسبت به چوب به‌صرفه‌تر بوده و آسیب کمتری از جهت قطع درختان برای محیط‌زیست به همراه خواهد داشت.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاستیک Wood Plastic Composite یا (wpc) به نوعی کامپوزیت گفته می‌شود که برای نصب روی نما، کف سازی و … می‌توان از آن استفاده کرد. می‌دانید که به هر نوع مصالحی که جهت نما‌سازی و برای نصب روی مصالح دیگری به کار می‌رود کامپوزیت می‌گویند. کامپوزیت‌ها در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید شده‌اند که چوب پلاست یکی از آن‌ها به شمار می‌آید.

چوب پلاست از چوب، ترمو پلاستیک‌ها و همچنین یکسری مواد‌افزودنی پلاستیکی تولید شده است و به دلیل آن‌که هر یک از مواد به‌کار‌رفته در چوب پلاستیک نیز از مواد دیگری تهیه می‌شوند، کیفیت آن بسیار مهم است و در استحکام و ماندگاری محصول‌ نهایی بسیار اثرگذار خواهد بود؛ به‌عنوان‌مثال قسمتی از مواد که از چوب تهیه می‌شود، موادی مانند الیاف تفاله، پوسته بادام‌زمینی، کاه و بامبو در آن به‌کار‌رفته و برای بخش پلاستیکی چوب پلاست نیز از پی وی سی، پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می‌شود. از‌جمله افزودنی‌هایی که به آن اضافه می‌شود نیز می‌توان به رنگ دهنده‌ها، جفت کننده‌ها و همچنین تثبیت‌کننده‌های یو وی UV و … اشاره کرد؛ به همین دلیل است که هنگام خرید بهتر است به این موارد توجه داشته باشید و از فروشنده بخواهید چوب پلاستیک با‌کیفیتی بالا را به شما معرفی نماید.

کامپوزیت چوب پلاست چگونه تهیه می‌شود؟

این محصول در‌حال‌حاضر به دو روش مختلف تولید می‌شود که در ادامه به این رو‌ش‌ها خواهیم پرداخت.

  • روش اکستروژن

در این روش مواد به‌کار‌رفته در چوب پلاست در دستگاه اکسترودر حرارت دیده و به‌صورت خمیر در‌می‌آید، سپس تحت‌فشاری مشخص وارد قالب‌های در‌نظر گرفته‌شده می‌شود و شکل قالب را به خود می‌گیرد.

  • روش قالب‌گیری تزریقی

در این روش موادی که برای تهیه چوب پلاست آماده شده‌اند به حالت خمیر در آمده و وارد دو نیمه قالب سرد می‌شوند و سپس مراحل سرد شدن بیشتر نیز روی آن‌ها انجام می‌شود.

چوب پلاستیک در چه جاهایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم از این محصول در سازه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد و کاربرد آن تنها به نماسازی معطوف نمی‌شود. از‌جمله موارد مصرف چوب پلاست می‌توان به جداسازی فضای داخلی ساختمان اعم از نصب پارتیشن و دکوراسیون اشاره کرد. در محیط‌های بیرونی نیز با استفاده از چوب پلاستیک می‌توان به ساخت انواع سازه‌های پیش‌ساخته مانند آلاچیق و کلبه، محوطه‌سازی اطراف استخر، سقف کاذب و نما، ساخت درب و پنجره، نصب کف پوش، حصار سازی، دیوار پوش و … اشاره کرد.

نکته لازم به ذکر این است که علاوه بر همه این موارد، چوب پلاست در صنعت اسکله‌سازی، صنعت خودرو‌سازی، مبلمان شهری و … نیز بسیار کارآمد خواهد بود.

چگونه چوب پلاست روی نما نصب می‌شود؟

اگر مایلید که از این نوع چوب برای نماسازی استفاده کنید، لازم است این امر توسط نصابان حرفه‌ای انجام شود؛ زیرا در این صورت کار با‌کیفیت بالایی به انجام رسیده و بدون کمترین آسیب انجام خواهد شد. بدین منظور لازم است نصابان هنگام شروع، مواردی که ذکر خواهیم کرد را در‌نظر داشته باشند.

بهتر است تمامی پروفیل‌های چوب پلاست در محل پروژه، در سطحی کاملا صاف و به‌صورت افقی و البته در مکانی خشک به‌طوری‌که آسیبی به بدنه آن‌ها وارد نشود، قرار گیرند.

در زمان شروع به کار پروژه نصب نیز لازم است در وهله اول نصاب از تراز بودن سطح کار به‌طور‌کامل مطمئن باشد.

گاهی کارشناسان ترجیح می‌دهند که به‌عنوان زیر‌ساخت نما از قوطی‌های فلزی استفاده شود؛ در این صورت پیشنهاد می‌شود از قوطی فلزی 30 در 30 میلی‌متر برای این منظور استفاده کرد. تنها نکته حائز اهمیت در این خصوص آن است که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی باید حتما این قوطی‌ها ضدزنگ باشند.

چنانچه مایلید برای تمامی قسمت‌های نمای ساختمان از این نوع چوب استفاده کنید، باید زیر‌سازی فلزی به‌طور‌کامل انجام شده و متریال چوب پلاستیک با استفاده از بست برروی شبکه فلزی نصب گردد.

اما چنانچه طراح نمای ساختمان در‌نظر دارد به‌طور تلفیقی از چوب پلاست و مصالح دیگری استفاده نماید، لازم است در ابتدا متریال دیگر اجرا و نصب شده و سپس پروفیل‌های چوب پلاست بر روی نما اجرا شود تا در حین عملیات نصب، آسیبی به آن‌ها وارد نگردد.

برای زیبایی بیشتر اجزای نما نیاز است تا قسمت‌هایی از نما که دارای کنج و گوشه است، چوب پلاست، فارسی بر شود. از‌این‌رو زیر‌سازی فلزی آن نیز باید با دقت و تبحر انجام شود. برای نصب نما نیز مانند کف‌سازی با این محصول لازم است فاصله طولی پیچ‌ها، نوع پیچ، سوراخ‌کاری و همچنین سایر مواردی که باید در خصوص کف‌سازی رعایت شود در مورد نما نیز در‌نظر گرفته شود.

استفاده از چوب پلاست چه مزایایی دارد؟

  • چوب پلاستیک از طرح و رنگ‌های متنوعی برخوردار است.
  • آب‌گریز است به این معنا که آب به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند.
  • تمیز کردن آن‌ها ساده است.
  • در برابر پوسیدگی و ضربه مقاوم است.
  • وزن کمی دارد.
  • حشرات موذی مانند موریانه و سوسک و بید نمی‌تواند در آن‌ها رخنه کرده و به آن آسیب برساند.
  • چوب پلاست در برابر ترک‌خوردگی، کپک و قارچ مقاوم است
  • در شرایط جغرافیایی مختلف می‌توان از آن برای کف‌سازی و یا نما‌سازی استفاده کرد.
  • نیازی به رنگ‌آمیزی ندارد.
  • قیمت چوب پلاست نسبت به چوب طبیعی کمتر و مقرون‌به‌صرفه است.

” کلیه حقوق سئو و طراحی سایت و برند سازی دیجیتال فیکا تحت عنوان کلمه ” چوب پلاست ” متعلق به هلدینگ دیجیتال موج میباشد به آدرس www.mojholding.com ” 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.