تفاوت شبکه های انتقال ارز دیجیتال

اگر تمام وقت خود را صرف خواندن انواع ارزهای دیجیتال کنیم و مثلا در گشت و گذارهای روزمره‌مان به دنبال بهترین سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال باشیم تا مقدار بیشتری ارز دیجیتال بدست آوریم، در آخر اما باید به سراغ مفهوم متفاوت و مهم دیگری هم برویم و آن را نیز به دقت بررسی کنیم. مفهومی که در کنار آگاهی ما از انواع ارزهای دیجیتال، به ما کمک می‌کند در زمان معاملات و تراکنش‌های خود آگاهانه انتخاب کرده و از دارایی‌های خود محافظت کنیم. این مفهوم، همان «شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال» است که آشنایی با انواع آن‌ها، یکی از ملزومات ورود به معاملات ارز دیجیتال است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

از همین رو، تمرکز این مقاله بر انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر است و امیدواریم با آگاهی از اطلاعات پیش‌رو شما بتوانید در سیر نقل و انتقالات رمزارزهای خود، درست عمل کرده و از بروز هر اشتباهی جلوگیری کنید. پس همراه ما باشید. 

داستان شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال از کجا شروع شد؟

کلمۀ «بلاک چین» یکی از پراستفاده‌ترین کلمات در دنیای ارزهای دیجیتال است. یک سیستم ضبط اطلاعات که در اصل یک دفترچۀ دیجیتالی است که کل معاملات را در خود کپی و توزیع می‌کند و شامل مسیرهایی است که ارزهای دیجیتال بر روی آن‌ها جابه جا می‌شوند و این همان تعریف شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال است.

شبکه‌های انتقال امروزه تنوع زیادی دارند و داستان این تنوع از آنجا شروع شد که با افزایش کاربران مشتاق تجارت با رمزارز، دیگر شبکۀ قدیمی بلاک چین که مختص بیت کوین بود، نتوانست جوابگو باشد و بلاک چین‌های دیگری متولد شدند.

امروزه در بازار ارزهای دیجیتال، ما با بیش از 9 هزار ارز دیجیتال مواجه هستیم که هر یک از آن‌ها از شبکۀ بلاک‌چین خاص خود استفاده می‌کنند که هرکدام برای انتقال، خرید و فروش رمزارزها قوانین خود را دارند و توجه به این قوانین در زمان انجام تراکنش‌ها، یک «باید» محسوب می‌شود.

فاکتورهای مهم در بررسی شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

برای انجام تبادلات در شبکه‌های ارز دیجیتال و متناسب با نوع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال، ملاحظۀ فاکتورهایی نظیرِ میزان کارمزدها (که در شبکه‌های مختلف، متفاوت است)، زمان انتقال ( که بر اساس تعداد تراکنش در ثانیه محاسبه می‌شود و بر اساس تفاوت در نوع شبکه‌های ارز دیجیتال تغییر می‌کند) و کیف پول (که از ارز دیجیتال بخصوصی پشتیبانی می‌کند و عاملی مهم در بوجود آمدن تفاوت در نوع عملکرد شبکه‌های انتقال می‌باشد) مهم است.

اما در حالت کلی، شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال بسته به نوع رمزارزی که بر روی آن‌ها جابه جا می‌شود، به دو دستۀ «کوین» و «توکن» تقسیم می‌شوند:

  1.         کوین‌ها، نظیر بیت کوین، لایت کوین و اتریوم، شبکۀ بلاک چین اختصاصی خود را دارند و مستقل عمل می‌کنند.
  2.       توکن‌ها مانند: بایننس کوین، بت، و یرن فایننس، شبکۀ اختصاصی ندارند و بر بستر سایر رمزارزها کار می‌کنند.

نکته مهم در تعاریف کوین و توکن این است که کوین‌ها می‌توانند برای ایجاد توکن بر بستر خود، یکسری قوانین تعیین کنند که به این قوانین، استاندارد توکن می‌گویند و آشنایی با این قوانین به افراد کمک می‌کند تا از اتلاف سرمایۀ خود جلوگیری کنند.

در ادامه انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر شرح داده خواهد شد.

انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال

شبکه بیت کوین  (OMNI)

Omni پروتکل ساخته‌شده به صورت لایه‌ای بر روی محبوب‌ترین و امن‌ترین بلاک چین، یعنی بیت کوین است و به کاربران امکان می‌دهد توکن‌های خود را بر بستر شبکۀ بیت‌کوین توسعه دهند. این پروتکل، بستری برای ایجاد و تجارت دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال سفارشی است و معاملات آن همانند معاملات بیت کوین است که تعاملات نسل بعدی را در بلاک چین بیت کوین فعال می‌کند.

کلیۀ اطلاعات توکن‌های  Omniهمانند بیت‌کوین است و به عبارتی می‌توان OMNI را کیف پولی برای بیت‌کوین در نظر گرفت. این استاندارد امنیت و ثبات بالایی دارد و از رمزارزی نظیر تتر حمایت‌ می‌کند.

شبکه اتریوم  (ERC20)

ERC20  که مخفف ‘درخواست اتریوم برای اظهار نظر’ است، در سال 2015 اجرا شد و مجموعه‌ قوانینی است که باید بر روی یک توکن اعمال شود تا آن توکن بتواند روی اکوسیستم اتریوم به فعالیت بپردازد. توکن‌های ERC20  بر روی تمامی کیف‌ پول‌های معتبر اتریوم قابلیت انتقال و ذخیره‌سازی دارند.

توکن ERC20 اولین پلتفرم پوشش‌دهندۀ قراردادهای هوشمند است که برای ایجاد دارایی ‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این استاندارد با آسان‌کردن فرآیند ایجاد یک توکن، اتریوم را به محبوب‌ترین پلتفرم  ICOها در سال ۲۰۱۷ تبدیل کرد.

تراکنش‌ها در استاندارد ERC20  سریع اتفاق می‌افتند و میزان بروز خطا در نقل‌ و انتقالات آن حداقل است. همچنین این استاندارد از رمزارزهایی نظیر اتریوم و شیبا و کیف پول‌های اتریوم و اکسودوس حمایت می‌کند.

شبکه ترون (TRC20)

TRC20یک استاندارد فنی است که برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین ترون استفاده می‌شود و کاملاً سازگار با ERC‌20 است. کاربران به منظور توسعۀ توکن‌های TRC20  ‌بایستی از توکن اختصاصی این شبکه یعنی  TRXاستفاده کنند تا بتوانند آن را به‌عنوان ارز قابل پرداخت، به شبکۀ ترون تحویل دهند.

سرعت بالای انجام تراکنش‌ها و کارمزد پایین از ویژگی‌های مهم این استاندارد است.

شبکه بایننس (BEP2)

BEP2  که مخفف  Binance Chain Evolution Procectal2است، یک استاندارد فنی برای ایجاد و استفاده از توکن‌های جدید در زنجیرۀ بایننس است و هدف از ایجاد آن، داشتن مجموعه‌ای از قوانین برای بهره‌برداری از تیکت‌ها در پلتفرم زنجیره‌ای بایننس است.

عملکرد BEP2 بسیار شبیه بهERC20  است، با این تفاوت که کارمزد انتقال در این شبکه به مراتب از شبکه اتریوم ERC20 کمتر است.

آدرس کیف پول‌های این شبکه با bnb شروع می‌شوند و کارمزد انتقال در این شبکه با مقدار bnb موجود در شبکه پرداخت می‌شود. توکن‌های BEP-2 این قابلیت را دارند که طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و کالاهای قابل تجارت را پوشش دهند. این استاندارد کیف پول نرم‌افزاری تراست والت را ساپورت می‌کند.

شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20)

استاندارد BEP20 یا همان اسمارت چین بایننس، مخفف عبارت Binance Smart Chain Evolution  به معنی «طرح پیشنهادی جهت تکامل شبکه بایننس اسمارت» است و به‌منظور ایجاد سازگاری بیشتر با شبکۀ اتریوم ایجاد شده است.

BEP20  به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای رمزنگاری شده را در BSC مستقر کنند. لازم به ذکر است که ایجاد یک توکن در پلتفرم BSC بسیار آسان است، سرعت تراکنش‌ها در آن بالاست و همانند استاندارد BEP2   از کیف پول نرم‌افزاری تراست والت حمایت می‌کند.

سخن آخر

ارزهای دیجیتال چه به صورت عادی و چه بصورت ارز دیجیتال صرافی، برای نگهداری، انتقال، خرید و فروش از دو تکنولوژی استفاده می‌کنند: کیف پول و شبکۀ انتقال. بنابراین در سیر نقل و انتقال رمزارزها مهم است که نه تنها از آدرس کیف پول اطلاع داشته باشیم، بلکه از آنجایی که همۀ ارزهای دیجیتال از یک شبکۀ بلاک چین یکسان استفاده نمی‌کنند، باید نوع بلاک چین و قوانین مربوط به آن را هم بدانیم تا تراکنش‌های درستی را تجربه کنیم.

به منظور آشنایی مخاطبان این مقاله با طیف متنوع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال، این مقاله به انواع شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال پرداخته و سعی دارد تا اطلاعاتی کافی در این زمینه را به مخاطبان خود ارائه دهد. لطفا فراموش نکنید که همان‌قدر که دانستن در مورد انواع ارزهای دیجیتال مهم است، آگاهی از انواع شبکه‌های انتقال این ارزها هم به همان اندازه کارگشاست و جلوی ضررهای احتمالی آینده را خواهد گرفت. پس در مورد شبکه‌ها بیشتر بخوانید و آن‌ها را بهتر بشناسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.