لیزیک بهتر است یا لازک!؟

بعد از عینک و لنزهای تماسی که اکثر افراد برای برطرف کردن عیوب انکساری از آن استفاده می‌کنند، عمل لیزیک یکی از شیوه‌های پرطرفدار برای درمان این نوع اختلالات بینایی است. اما ممکن است بیمار شرایطی داشته باشد که پزشک نتواند جراحی لیزیک را برای او انجام دهد، به‌همین‌خاطر عمل لازک روش جایگزین برای این جراحی می‌باشد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مقاله بررسی می‌کنیم هرکدام از این جراحی‌های لیزر چشم برای چه افرادی مناسب هستند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

لیزیک چیست؟

لیزیک، یک جراحی لیزری است که با استفاده از دستگاه میکروکراتوم صورت می‌گیرد و در آن یک لایه نازک از روی قرنیه برداشته می‌شود؛ بعد از آن سطح قرنیه در معرض تابش لیزر قرار می‌گیرد تا انحنای آن اصلاح شود و در نهایت لایه‌ای که با دستگاه میکروکراتوم برداشته شده بود، به جای خود برمی‌گردد.

در این تصویر مشاهده می کنید که لایه نازکی از سطح قرنیه برداشته شده است - چیکاو

از آن‌جایی‌که در عمل لیزیک قرنیه دستکاری می‌شود، احتمال بروز مشکلات دائمی بینایی وجود دارد؛ به‌همین‌خاطر پزشکان پیش از هر چیز شرایط بیمار برای انجام عمل لیزیک چشم را بررسی می‌کنند. در‌صورتی‌که عمل لیزیک ریسک زیادی برای بیمار داشته باشد و مشکلات بینایی برای او ایجاد کند، راه‌های جایگزین را به او پیشنهاد می‌دهند.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی: 

“تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است.”

لازک چیست؟

فرایند لازک هم با استفاده از لیزر انجام می‌شود؛ در این روش یک لایه بسیار نازک از سطح قرنیه برداشته می‌شود؛ به این لایه اپی تلیوم می‌گوییم. بعد از برداشتن این لایه، امکان اصلاح فرم قرنیه با استفاده از دستگاه لیزر فراهم می‌شود. بعد از لیزر، دیگر نیازی نیست لایه برداشته شده به جای خود برگردانده شود؛ قرنیه می‌تواند خودبه‌خود لایه از دست رفته را دوباره ترمیم کند. البته ترمیم لایه به‌مدتی زمان نیاز دارد و به‌همین‌دلیل است که بیماران برای تأثیرگذاری لازک و حل مشکلات انکساری باید مدت بیشتری منتظر بمانند.

تفاوت لیزیک و لازک

اکنون که با روش انجام هرکدام از عمل‌های جراحی آشنا شدید، می‌توانیم درباره تفاوت آن‌ها صحبت کنیم.

  • روند بهبود در عمل لازک کندتر از لیزیک پیش می‌رود و بیماران برای حصول نتیجه باید صبورتر باشند. زیرا قرنیه به چند ماه زمان برای ترمیم لایه از دست رفته و اصلاح فرم نیاز دارد.
  • مشکلاتی مثل خشکی چشم یا آسیب رسیدن به قرنیه در لازک کم‌تر است، به‌همین‌خاطر برای افرادی که قرنیه نازک و حساس‌تری دارند، توصیه می‌شود به جای لیزیک از لازک استفاده کنند.
  • جراحی لازک عوارض کم‌تری دارد و احتمال بروز آسیب‌های دائمی برای چشم بیشتر است.
  • احتمال بهبود با لازک برای افرادی که درجه نزدیک‌بینی آن‌ها زیاد است، بیشتر خواهد بود. این افراد برای اصلاح خطای انکساری به‌حذف بخش نسبتا بزرگی از بافت قرنیه مرکزی نیاز دارند.
  • قرنیه بعد از عمل لازک تا زمان بهبود بافت اپی تلیوم بسیار حساس است؛ به‌همین‌دلیل افرادی‌که مشاغل حساسی دارند و بخاطر شرایط شغل و زندگیشان نمی‌توانند چند هفته متوالی در شرایط ویژه از چشمشان مراقبت کنند، باید به‌سراغ لیزیک بروند.

این موارد تفاوت عمده بین دو عمل هستند و شاید تفاوت دو روش برای هر شخص باتوجه‌به شرایطی که دارد، بیشتر باشد.

لیزیک بهتر است یا لازک؟

همانطورکه خواندید، این دو روش شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند و در روش انجام و مدت حصول نتیجه باهم متفاوت هستند. در برخی موارد بیمار برای هر دو روش کاندیدای مناسبی است و خودش می‌تواند بر اساس راهنمایی‌های پزشک، روش مناسب را انتخاب کند. اما در برخی موارد بیمار بخاطر ضخامت پایین قرنیه، بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات این‌چنینی نمی‌تواند عمل لیزیک را انجام بدهد و باید به سراغ عمل لازک چشم برود.

به گفته متخصصان چشم:

“عمل لازک جز بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است.”

عمل لازک چشم از جمله جراحی های لیزری چشم است که مورد توجه زیادی قرار می گیرد - چیکاو

بهتر است برای انتخاب بین لیزیک یا لازیک با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید؛ پزشک با بررسی شرایط زمینه‌ای، شرایط قرنیه و انتظاراتی که از عمل لیزر دارید، بهترین روش را به شما معرفی خواهد کرد. درحالت‌کلی نمی‌توان گفت کدام عمل بهترین روش برای اصلاح عیوب انکساری چشم است؛ بهتر بودن لیزیک یا لازک تا حد زیادی به شرایط بیمار بستگی دارد.

سخن پایانی

تعداد زیادی از افراد دوست دارند برای درمان عیوب انکساری چشمان خود، به‌جای استفاده از عینک و لنزهای تماسی، از عمل‌های لیزری استفاده کنند. عمل لازک و لیزیک به‌عنوان دو جراحی پرطرفدار و با نتایج مثبت، می‌تواند گزینه مناسبی برای این دسته از افراد باشد. در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم و درباره تفاوت دو روش توضیح دادیم.

دکتر مریم روشنی، فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی چشم هستند و می‌توانند به شما در درمان مشکلات نزدیک‌بینی کمک کنند. ایشان هم می‌توانند درباره انتخاب روش مناسب برای اصلاح مشکلات انکساری به شما مشاوره بدهند و هم در زمینه اجرای راهکار درمانی به شما کمک خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت، به سایت دکتر مریم روشنی مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با عمل لیزیک و لازک  می توانید به سایت دکتر مریم روشنی مراجعه کنید:

https://dr-roshani.com/

آدرس: سعادت آباد، سرو شرقی ، ابتدای خیابان سوم، نبش نسترن ، پلاک 24، واحد 2 – ساعات کاری شنبه و دوشنبه 5 تا 7 و نیم عصر

شماره تماس: 02126741508

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.