نحوه نگارش اظهارنامه توسط وکیل چگونه است؟

یکی از مهمترین اقسام اسناد عادی که امروزه به عنوان روش قانونی و رسمی برای اعلام و اطلاع دادن مطلبی به افراد مختلف تنظیم و به مخاطب آن ارسال می‌گردد، اظهارنامه نام دارد و همچنین یکی از موثرترین راه‌های قانونی برای احقاق حقوق افراد، تنظیم اظهارنامه و ارسال آن به مخاطب آن است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کاملا طبیعی است که عامه مردم جامعه با روش های تنظیم و ارسال اظهارنامه آشنایی کامل نداشته باشند و ندانند که به چه شیوه‌ای باید برای مطالبه حق و حقوق خود از دیگران، یک اظهارنامه قانونی را تنظیم نمایند.

پس در این شرایط بهترین راه ممکن این خواهد بود که افراد برای تنظیم اظهارنامه از وکلای متخصص و با دانش حقوقی کمک بگیرد.

از مهم‌ترین دلایلی که موجب گردیده تا به همه توصیه شود که برای تنظیم اظهارنامه از یک وکیل دادگستری کمک بگیرند این است که معمولا اظهارنامه‌های قانونی دارای انواع مختلفی است و عامه مردم از انواع مختلف این اظهارنامه‌ها اطلاعات چندان کاملی ندارند و مطمئنا قادر نیستند محتوای متن این سند رسمی را مطابق با قوانین حقوقی تنظیم نمایند.

تنظیم یک اظهارنامه نیز مثل سایر اوراق قضایی دارای قواعد و اصول خاصی است که فقط افراد متخصص از آن ها آگاهی کامل دارند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاع کامل از نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه، به {مجموعه حقوقی بنیاد وکلا} مراجعه کرده و از مطالب و مشاوره‌های تخصصی در خصوص تنظیم اظهارنامه و ده‌ها عنوان مختلف دیگر حقوقی استفاده نمایید.

چگونه یک اظهارنامه رسمی تنظیم نماییم؟

همان‌گونه که ذکر شد، اظهارنامه یک نامه عادی است که با تشریفات رسمی بین طرفین دعوی رد و بدل شده و مخاطب اظهارنامه نیز قادر خواهد بود پاسخ اظهارکننده را در موضوعی که در اظهارنامه درج شده بدهد.

اظهارنامه تحت نظارت مراجع قضایی و توسط این نهادها ارسال می‌گردد. در بیان ساده‌تر، اظهارنامه درخواست اظهارکننده از مخاطب اظهارنامه است، در صورتی که دادخواست، درخواست خواهان دعوا از دادگاه می‌باشد.

پس معمولا زمانی اظهارنامه به مخاطب آن ارسال می‌گردد که هنوز دعوایی به شکل رسمی بین طرفین بوجود نیامده ‌است.

همچنین قبلاً به این موضوع اشاره شد که در مواقعی بهتر است قبل از ارائه دادخواست به محضر دادگاه، با تنظیم و ارسال اظهارنامه کار را شروع کرد.

زیرا ممکن است مخاطب اظهار‌نامه بر اساس نامه‌ای که دریافت می‌نماید، اقدامات عملی لازم را به عمل آورده و مشکلات طرفین بدون دخالت مراجع قضایی حل و فصل گردد. از سوی دیگر تنظیم اظهارنامه مشابه تنظیم یک سند قانونی و رسمی است و در دادگاه‌ها و تمام مراجع قضایی کاملا قابل استناد می‌باشد.

در حقیقت علت اصلی استفاده از اظهارنامه این است که نهایتا در دادگاه بتوان به راحتی بر اساس اظهارنامه ارسالی، بر عدم تمکین خوانده به مواد و مطالب اشاره شده در اظهارنامه، استناد کرد.

اما نحوه تنظیم یک اظهارنامه قانونی نیز نکات خاص و منحصر به خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در خصوص موضوعات و مسائل کلیدی مربوط به تنظیم اظهارنامه، مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا را از دست ندهید.

یک مشاوره سریع و آسان قطعا از مشکلات طولانی و سنگین آینده جلوگیری خواهد کرد.

بهترین زمان برای ارسال یک اظهارنامه چه زمانی است؟

استفاده درست از واژگان و کلمات، رعایت اختصارها و ده‌ها نکته نگارشی مهم، می‌تواند تنظیم یک اظهارنامه را کمی دشوار نماید. اما دشواری ماجرا جایی است که پای قانون به میان می‌آید.

در حقیقت یکی از مسائل مهمی که در خصوص تنظیم اظهارنامه وجود دارد این است که عملا اظهارنامه یک سند غیر قابل انکار و یک نامه رسمی است و همانگونه که ذکر شد طرفین بر اساس این سند قادر خواهند بود در دادگاه به مندرجات و علت ارسال آن استناد کنند. اما مسئله بسیار مهم‌تر در ارسال اظهارنامه اینجاست که این نامه رسمی باید قبل از دادخواست ارائه گردد.

فارغ از مسئله دفاع از حق و حقوق خود، دادگاه، محل یک بازی فکری است که در آن طرفین دعوی یا وکلای آنها باید مطابق اهدافی که دنبال می کنند حرکت نمایند.

یکی از این حرکت‌های مهم، قبل از شروع فرایند دادرسی رخ خواهد داد که ارائه یک اظهارنامه قوی و نحوه تکمیل آن، می‌تواند گامی باشد که نتیجه دعوا را قبل از شروع دادرسی معین کند.

توجه داشته باشید که اظهارنامه یک سند کاملا قانونی محسوب می‌گردد. لذا هر مطلبی که در این سند قید شده باشد می‌تواند تمام قد در هر مرجع قانونی قابل استناد باشد.

حال چنانچه سوالی در خصوص مسائل مرتبط با تنظیم اظهارنامه یا موضوعات مرتبط حقوقی دارید، حتما از طریق [[مشاوره حقوقی آنلاین یا حضوری بنیاد وکلا]] کمک بگیرید تا از میان هزاران وکیل و متخصص حقوقی ، مشاوری را که به کارتان می‌آید انتخاب کنید و از او بهترین راهکار قانونی را برای حل‌ و فصل مشکل حقوقی خویش مطالبه نمایید.

تمامی مسائل حقوقی دارای جزئیات و پیچیدگی‌های فراوانی هستند که در اکثر مواقع عدم آگاهی نسبت به آن‌ها موجب پایمال شدن حقوق فردی یا جمعی طرفین دعوا خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.