آبکاری چه تاثیری بر خواص مقاطع فولادی دارد؟

لوله و پروفیل مبلی یا به طور کلی مقاطع فولادی جزء پرمصرف ترین مواد اولیه ساخت محصولات هستند به همین خاطر همیشه تولید کنندگان به دنبال راهکاری برای اصلاح نواقص آن ها و رسیدن به محصولی بی ایراد بوده اند. یکی از این راهکار ها آبکاری لوله و پروفیل مبلی است. که هم برای زیبا تر کردن محصول و هم ضد زنگ کردن آن کاربرد دارد. انواع فلزات با تکنینک های گوناگون برای آبکاری مقاطع فولادی استفاده می شود. معمولا بعد از تولید لوله و پروفیل به شکل خام، آن ها تحت فرآیند های گوناگونی چون خمکاری برای رسیدن به شکل مورد نظر تولید کننده، قرار می گیرند. نکته ای که در مورد آبکاری و خمکاری لوله و پروفیل وجود دارد انتخاب مناسب ترین زمان برای انجام آن ها است. آبکاری بهتر است پیش از خمکاری انجام شود. پیش از آبکاری برای از بین بردن زنگ های ایجاد شده بر سطح لوله و پروفیل چه در داخل و چه خارج از آن، باید درون محلول های تمیز کننده قرار بگیرد. خم لوله مانع از رسیدن محلول به تمامی سطوح می شود و شاید بخشی از زنگ زدگی های سطح به درستی پاک نشود که در آبکاری میتواند ایجاد مشکل کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تکنیک های آبکاری:

پوشش دهی به روش الکتریکی: همان طور که از نام آن پیدا است در این روش، آبکاری با فرآیند های الکتروشیمیایی انجام می شود. با قرار دادن قطعه ی کار با بار منفی درون محلولی حاوی فلز مورد نظر برای آبکاری و اعمال جریان الکتریکی، یون های مثبت فلز موجود در محلول جذب قطعه شده و لایه ای نازک و خنثی بر سطح آن ایجاد می کنند.

پوشش دهی به روش الکترولیس: بر خلاف روش قبلی در این نوع آبکاری جریان الکتریکی وجود ندارد بلکه تنها با حرارت دادن انجام می شود که لایه ای یکنواخت بدون تجمع در کنارین ایجاد می کند.

انواع فلزات مورد استفاده در آبکاری:

1. فلز روی: آبکاری با فلز روی در صنعت با نام گالوانیزاسیون هم شناخته می شود که به دو شکل گرم و سرد انجام می شود. در گالوانیزاسیون گرم لوله و پروفیل مبلی و یا ورق روغنی مورد استفاده در ساخت آن ها، درون وانی از روی مذاب قرار می گیرد. با خروج از وان و خشک شدن قطعه، لایه ای از روی بر سطح آن ایجاد می شود. گالوانیزاسیون سرد با روش الکتریکی انجام می شود. یک آنود و قطعه ی فولادی به عنوان کاتود درون محلولی حاوی روی قرار داده می شود، بعد از اعمال جریان، فلز روی موجود در محلول کم کم بر سطح قطعه تشکیل لایه ای نازک می دهد. آبکاری لوله و پروفیل مبلی با فلز روی آن ها را در برابر زنگ زدگی مقاوم می کند. روی در واکنش با اکسیژن تشکیل روی اکسید داده و مانع از واکنش لایه فولادی با اکسیژن می شود.

2. فلزات نیکل و کروم: این آبکاری با ایجاد پوششی چند لایه، از پر مصرف ترین انواع آبکاری است. لایه ای از نیکل اول به عنوان زیر ساز بر سطح قطعه کشیده می شود که مقاومت خوبی هم در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند. بعد از نیکل لایه از کروم براق و درخشان کشیده می شود که زیبایی محصول را دو چندان می کند. آبکاری لوله و پروفیل مبلی با کروم-نیکل هم در ضد زنگ شدن و هم در زیبایی آن تاثیر دارد.

3. فلز نقره: برای آبکاری با نقره به محلولی حاوی نقره و پتاسیم، آنودی از جنس نقره و قطعه کار به عنوان کاتود نیاز هست. در این شرایط با اعمال جریان الکتریکی لایه ای نازک از نقره بر سطح قطعه مد نظر قرار می گیرد. آبکاری لوله و پروفیل مبلی با نقره برای ساخت محصولات تزئینی کاربرد دارد.

از بین تمامی فلزاتی که بالا تر به توضیح آن ها پرداختیم آبکاری با روی یا همان گالوانیزه کردن از پر مصرف ترین روش ها است. چرا که هم مقرون به صرفه است و هم کاربردی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.