بهترین برند لیفتراک موجود در ایران (همه‌‌چیز درباره لیفتراک)

در جهت پیشرفت تکنولوژی صنعتی، ابزاری برای سرعت بخشیدن به کار و ایجاد سهولت در جا به جایی وسایل سنگین طراحی شد. یکی از این ماشین‌آلات که لیفتراک نام دارد، پرکاربردترین دستگاه برای جا به جایی انواع بار در انبارهاست که در ادامه مقاله تایر پارس شما را بیشتر با این دستگاه آشنا می‌کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کاربرد اصلی لیفتراک

در ساختار ظاهری لیفتراک دو شاخک در جلوی دستگاه تعبیه شده که عمل جا به جایی و بالا پایین کردن وسایل را برعهده دارد. دستگاه لیفتراک بر اساس فعالیت آن در انواع مختلف طراحی شده است. از این دستگاه می‌توان در محل‌های ساخت و ساز، برای جا به جایی مصالح ساختمانی نیز استفاده کرد. همچنین در انبارها و سطوح وسیع نیز بسیار کارآمد هستند. 

انواع لاستیک لیفتراک

لاستیک‌های لیفتراک انواع مختلفی دارد که بر اساس محیط کار می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. در دستگاه لیفتراک، سایز لاستیک جلو بزرگتر از لاستیک عقب است. سه تا از رایج‌ترین سایزهای لاستیک لیفتراک عبارت است از12/700، 15/15/8 و10/650. 

انواع لیفتراک

مهم‌ترین بخش لیفتراک، موتور آن است که برای کارکرد لیفتراک قدرت و گشتاور لازم را تامین می‌کند. این دستگاه از لحاظ سوخت نیز تفاوت دارد از جمله این سوخت‌ها، دیزل، بنزین، گاز و نیروی الکتریکی است. همچنین با توجه به محلی که از آن استفاده می‌شود به سه دسته برقی، فسیلی و گازی تقسیم می‌شود.

لیفتراک دیزل

عمده استفاده لیفتراک‌های دیزل در محیط‌های باز است زیرا بخار اگزوز و ذرات دیزل در فضای باز پراکنده می‌شود و گازهای مضر در محیط بسته انتشار پیدا نمی‌کنند. اما کا‌تالیزورها و تصفیه‌کننده‌های اگزوز از انتشار گازهای مضر جلوگیری می‌کنند. در این صورت می‌توان این لیفتراک‌ها را در محیط‌های بسته نیز استفاده کرد.

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای LPG کارایی بیشتر و عملکرد بهتری دارند. راندمان مخزن سوخت 50 لیتری یک لیفتراک دیزل، از کپسول گاز 18 کیلوگرمی یک لیفتراک گازی بیشتر است. همچنین لیفتراک‌های دیزل گشتاور بالاتری نسبت به لیفتراک‌های گازسوز دارند که این مزیت باعث می‌شود قدرت بیشتری در سراشیبی‌ها و انجام امور سنگین داشته باشند.

معایب لیفتراک دیزل

گازهای خروجی از این دستگاه مضر است و در فضای بسته ممکن است برای افراد دارای بیماری خاص مشکل‌ساز باشد. همچنین به دلیل سایز بزرگ آن به ندرت می‌توان در محیط‌های بسته استفاده کرد. قیمت آن‌ها نسبت به لیفتراک‌های برقی کمتر است اما از یک دستگاه دوگانه‌سوز قیمت بیشتری دارند.

لیفتراک دوگانه‌سوز (گاز ال‌پی‌جی و بنزین)

لیفتراک‌ LPG برای استفاده در محیط‌های باز و بسته مناسب است و قیمت مناسبی دارد. همچنین به دلیل قیمت مناسب آن از محبوبیت بالایی برخوردار است. لیفتراک LPG صدای کمتری نسبت به لیفتراک‌های دیزلی دارد. همچنین بخار اگزوز آن نسبت به لیفتراک دیزلی آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. لیفتراک دوگانه‌سوز نسبت به بقیه لیفتراک‌ها سرعت جا‌به‌جایی، میزان شتاب و سرعت بالابری بسیار زیادی دارد.

معایب لیفتراک دوگانه‌سوز (گاز ال‌پی‌جی و بنزین)

سوخت این نوع لیفتراک‌ها هزینه بالایی دارد. همچنین در لیفتراک‌های دیزل استفاده از ضد یخ اجباری است.

لیفتراک برقی

این نوع لیفتراک کاملا بی‌صدا است و آلایندگی مضر برای محیط ایجاد نمی‌کند در نتیجه دوست‌دار محیط‌زیست محسوب می‌شود. وزن کم باتری لیفتراک برقی باعث می‌شود بسیار روان‌تر عمل کند. شارژ باتری لیفتراک برقی هزینه کمتری نسبت به سوخت گاز و یا دیزل دارد. عملکرد لیفتراک‌های الکتریکی بسیار ساده‌تر از باقی لیفتراک‌هاست و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز به میزان چشم‌گیری کمتر از لیفتراک‌های دیزل و گازسوز است. از جمله لیفتراک‌های برقی می‌توان به استاکر، کاتر بالانس، ریچتراک اشاره کرد.

معایب لیفتراک برقی

لیفتراک‌های برقی به دلیل باتری و شارژر، قیمت بالاتری نسبت به دیگر لیفتراک‌ها دارند. از دیگر معایب آن محدودیت استفاده در زمان شارژ باطری لیفتراک است. همچنین بهتر است از آن در سطوح صاف استفاده شود زیرا سطوح ناهموار شارژ باتری را کاهش می‌دهد. در صورت استفاده از باتری قدرتمندتر این موضوع را نمی‌توان عیب تلقی کرد. همچنین استفاده از لیفتراک‌های برقی در آب و هوای شرجی مشکل‌ساز خواهد بود.

برندهای مختلف دستگاه لیفتراک

ماشین آلات انبارداری برندهای ایرانی و خارجی متنوعی دارند. برندهای خارجی آن شامل کوماتسو، تویوتا، لینده، اشتیل، هیوندا، کاترپیلار، زوم‌لاین، بائولی واست و برندهای ایرانی آن سپاهان، سهند و آریا را شامل می‌شود. از قدیمی‌ترین برندهای تولید ماشین‌آلات سنگین می‌توان به کوماتسو اشاره کرد که در سال 1921 در ژاپن تاسیس شد.

سخن آخر

برای جلوگیری از حوادث ناشی از بارگیری لیفتراک بهتر است توجه کافی به میزان بار، سرعت، شرایط بارانداز و محل بارگیری داشته باشیم. بهتر است پالت‌ها به صورت منظم بارگیری شوند و ارتفاع آن‌ها نسبت به انبار تعیین شود تا از بروز اتفاق ناخوشایند پیشگیری شود. همچنین بررسی تایرهای لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب لاستیک مناسب برای یک رانندگی روان و بی دردسر از ارکان اولیه است. برای خرید تایرهای لیفتراک می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه کنید و تایر خود را با نرخ مصوب دولتی به همراه 36 ماه خدمات پس از فروش تحویل بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.