راهنمای کامل بررسی هدف جستجوی کاربران در دیجیتال مارکتینگ

انجام یک جستجوی آنلاین سریع، قبل از انجام هر کار و یا خرید هر کالایی، به یک امر معمولی تبدیل شده است. قطعاً برای شما هم پیش آمده است که برای کاربردهای ساده ای مانند جستجوی معانی کلمات تا موارد مهمی مانند خرید یک خانه جدید، به جستجو در گوگل پرداخته اید. این همان چیزی است که گوگل آن را «میکرو لحظه‌ها» می‌نامد؛ مواردی که وقتی شخصی به چیزی نیاز دارد، سریعاً به دستگاهی برای سرچ روی می‌آورد. میکرولحظه ها، زمان های طلایی هستند که مردم به پاسخ های سریع نیاز دارند و می توانند لحظه اتصال مشتری به فروشنده باشند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نکته ای که اهمیت دارد، راه‌حل‌ها و محتواهای مناسبی است که نیاز و دلیل جستجوی آنها را در وهله اول برآورده می‌کند. اینجاست که مبحث بهینه سازی موتور جستجو یا سئو به میان می آید. بهینه‌سازی یک وبسایت، چیستی‌ها و چگونگی‌های یک جستجو را هدف قرار می دهد. این راهنما به شما کمک می کند تا در مورد هدف جستجوی کاربران بیشتر بدانید:

هدف جستجو چیست؟

جستجوها به صورت تصادفی انجام نمی شوند، بر اساس نیازها انجام می شوند.

هدف جستجو، یا هدف جستجوی کاربر، نیاز و یا هر درخواستی است که کاربر را وارد موتور جستجو می کند. به یاد داشته باشید که هر کاری که انجام می دهید دارای هدف است. وقتی شخصاً از کسی سؤال می‌پرسید، می‌خواهید پاسخ مورد نیاز خود را دریافت کنید. همانطور که وقتی در موتورهای جستجو سوال می‌پرسید، هنگامی که کلمات را در نوار جستجو تایپ می‌کنید، قصد دارید چیزی را بدانید و در مورد آن بیاموزید. هنگامی که دکمه جستجو را کلیک کردید، انتظارات شما توسط Google بررسی می شود تا بهترین پاسخ را به درخواست شما ارائه دهد. 

به عنوان مثال با گسترش کنونی ویروس کرونا، ماسک N95 را در گوگل جستجو کردم، به این امید که اطلاعات بیشتری در مورد این مورد به دست بیاورم و تعیین کنم که آیا این موردی است که برای ایمن ماندن به آن نیاز دارم یا خیر.

اینها نتایجی است که گوگل به من نشان داد:

این نمونه ای از یک جستجو با معانی متعدد است، چرا که هم متن های مطالعاتی و علمی و هم معاملاتی را در صفحه نتایج جستجو ارائه می دهد. گوگل درخواست من را به عنوان کاربری تعبیر کرده است که در حال حاضر در مرحله خرید است. موتور جستجو نیز محتوای اطلاعاتی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول در اختیار من قرار داده است. گیج کننده است نه؟ نگران نباشید؛ در ادامه مقاله در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این، شما می توانید برای درک بهتر این مفاهیم تحقیقاتی در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز داشته باشید.

الگوریتم Google هوشمندتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. این الگوریتم برای همه انواع کاربران در هر مرحله ای که در جستجو یا خرید هستند، پاسخ ارائه می دهد.  این چالشی است که گوگل برای بازاریابان دیجیتال م ایجاد کرده است تا محتوای مورد نیاز کاربران را در آن زمان خاص فراهم کنند.

درک دقیق هدف جستجوی کاربر،  نیازمند تسلط بر اصول سئو و همچنین شناخت دقیق الگوریتم های گوگل است.

اهمیت روزافزون هدف جستجو

موتورهای جستجو همیشه اینقدر پیچیده نبودند. در گذشته، ارسال محتوای منظم و استفاده از کلمات کلیدی کافی بود تا شما را در صدر رتبه گوگل قرار دهد. اما با تکامل الگوریتم های گوگل، سئو و بهترین شیوه های آن نیز تکامل یافته است.

اهمیت هدف جستجو با انتشار آپدیت Google Hummingbird بیشتر شد و باعث شد موتور جستجو برای مطابقت و ارائه نتایج مرتبط به کاربران، درک پیچیده‌تری از هدف داشته باشد. سپس الگوریتم RankBrain آمد، اولین به‌روزرسانی الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، که نتایج جستجو را با دقت مرتب کرده و مفهوم و تفسیر جستجوهایی را که ممکن است کلمات کلیدی دقیق را نداشته باشند، ارائه می‌کند و نزدیک‌ترین پاسخ ممکن را برای پاسخ به سؤال ارائه می‌دهد.

در اواخر سال 2019، آپدیت Google BERT معرفی شد که فراخوانی بود به سئوکاران و بازاریابان محتوا برای ایجاد محتوای بهتری که هدف کاربر را برآورده کند و اینجا بود که محتوا اهمیت بالایی پیدا کرد.

انواع اهداف جستجو

هدف جستجو به سه نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شود که همگی با لحظه‌های خرد گوگل از دانستن، انجام دادن، رفتن و خرید منطبق هستند. در اینجا انواع مختلف هدف جستجو وجود دارد:

اطلاعاتی

سرچ به قصد دانستن یا و قصد انجام دادن. اکثر مردم جستجوهای آنلاین خود را به این دلیل انجام می دهند که به دنبال اطلاعات هستند. افرادی که به جستجوهای اطلاعاتی می پردازند، موضوعی را در ذهن خود دارند و به دنبال اطلاعاتی در رابطه با آن هستند.

موقعیت یابی

اینها افرادی هستند که به دنبال یک مکان خاص یا تمایل به رفتن به جایی و تعامل با دنیای فیزیکی یا یک مکان آنلاین خاص هستند. کاربر می تواند یک فروشگاه فیزیکی یا منطقه ای مانند “آژانس دیجیتال مارکتینگ در نزدیکی من” را جستجو کند و این نتایج را نشان دهد:

بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ - چیکاو

جستجوهای تحت این هدف حتی می تواند مربوط به آدرس یک وبسایت باشد. این بدان معناست که کاربر می‌داند به چه وب‌سایتی و چه صفحه‌ای می‌خواهد برود، فقط مطمئن نیست که URL دقیق آن چیست. هر کدام از این دو، هدف جستجو، یافتن و رفتن به آن مکان است، چه فیزیکی و چه دیجیتالی.

معامله ای

این سرچ توسط افرادی انجام می شود که به دنبال خرید آنلاین چیزی هستند.  آنها اغلب به دنبال بهترین قیمت و بهترین کیفیت و حتی نزدیک ترین محل خرید هستند. وقتی سرچی کلمات کلیدی «خرید»، «فروش»، «ارزان» یا «خدمت» را داشته باشد، به راحتی می‌توان جستجوهای تراکنشی را تشخیص داد. اینها کلمات کلیدی هستند که به گوگل و سئوکاران نشان می دهند که کاربر در حال حاضر در حالت خرید است.

طراحی سایت ایران وب لایف - چیکاو

اما اگر جستجو دارای کلمات کلیدی با قصد خرید نباشد، آیا همچنان قصد معامله در نظر گرفته می شود؟

کلمات کلیدی، سرچ ها، سوالات و یا هر نام دیگری که روی آن بنامید، شخصی که آن را جستجو می کند بستگی دارد. گوگل نتایج مختلفی را نشان می‌دهد که الگوریتم فکر می‌کند کاربر به آن نیاز دارد، که کار ما را به عنوان بازاریاب محتوا کمی دشوار می‌کند، چرا که باید محتوای باکیفیتی را برای همه کاربران و جستجوگران ارائه کنیم.

مزایای بهینه سازی برای هدف جستجو

دلیل اینکه چرا باید یک وبسایت را برای اهداف جستجو بهینه سازی کنید ساده است چرا که سئو، با تحقیق و بررسی مشتریان شما، تحقیق کلمات کلیدی، نوع نیاز مشتری و تعیین بازار هدف، رویکردی جامع و سودمند ارائه می دهد. 

هنگامی که محتوایی سودمند را با هدف جستجوی درست ایجاد می کنید، با رتبه بالاتر در موتورهای جستجو به افزایش ترافیک وبسایت خود کمک می کنید.

صادقانه بگویم، راه آسانی برای دانستن اینکه یک کلمه کلیدی دارای چه هدف جستجویی هست وجود ندارد. برای این کار باید درک عمیقی از نیاز کاربر، الگوریتم های گوگل و …. داشته باشید تا بتوانید فرضیاتی را که به حقیقت نزدیک تر است ارائه کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف - چیکاو

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف با ارائه انواع خدمات دیجیتال از جمله بهینه سازی موتور جستجو، تبلیغات کلیلکی، تبلیغات همسان و … در خدمت کسب و کارهای کوچ و بزرگ خواهد بود. شما می توانید برای دریافت مشاوره به وبسایت ایران وب لایف به نشانی اینترنتی https://www.iranweblife.com/  مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.