لباس عروس از تاریخچه پیدایش تا آموزش دوخت

آموزش دوخت لباس عروس

لباس عروس چرا سفید است ؟ چرا تور دارد؟ چرا عروس دسته گل به دست می‌گیرد؟ چه مدل لباس عروسی مناسب اندام ما است؟ تا به حال به این سوال‌ها فکر کرده‌بودید؟ در این مقاله کاملا جواب این سوال‌ها را مطرح کرده‌ایم و میخواهیم علاوه بر ارائه راهکارهای مفید به عروس خانم‌ها برای انتخاب لباس عروس، به علاقمندان خیاطی هم بگوییم چگونه و از کجا آموزش لباس عروس را کاملا رایگان بصورت صفر تا صد الگوسازی، خرید الگو خیاطی ، برش و دوخت آموزش ببینند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تاریخچه‌ی لباس عروس

در زمان‌های بسیار دور که هنوز رنگ لباس عروس، سفید نبود زنان از رنگ‌هایی مثل بنفش، قرمز؛ زرد، آبی و مشکی برای این لباس خاص و زیبا استفاده میکردند. در آن زمان تهیه و نگهداری رنگ سفید بسیار سخت بود و خیلی برای لباس استفاده نمیشده است. رنگ بنفش نیز به دلیل مشکل بودن تولید هزینه‌ی بالایی داشته است و بیشتر مربوط به طبقه اشراف و ثروتمند جامعه بود.

پس رنگ‌ها در لباس عروس متفاوت بود اما عروس‌ها آیتم‌های مشترکی هم داشتند مثل تور و دسته گل بخاطر وجود فلسفه‌ای که میان مردم رواج داشت. آنها معتقد بودند که وجود گیاهان دارویی معطر و پخش بوی آنها باعث میشود تا اجنه و شیاطین از عروس و داماد دور شوند. به همین خاطر عروس خانم دسته‌ی بزرگی از برگ‌ها و شاخه‌های معطر دارویی در دست خود می گرفت. اما به‌تدریج و بادور شدن از خرافات، این اعتقاد جای خود را به گل‌های لطیف و رمانتیک داد.

درباره‌ی فلسفه استفاده از تور داستان‌های مختلفی وجود دارد. مثلا در اروپای قدیم حجاب برای خانم‌ها اهمیت بیشتری نسبت به زمان حال داشته و برای ورود به کلیسا خانم‌ها ملزم به رعایت حجاب بوده‌اند و به این دلیل تور تعبیه میشده تا قانون کلیسازیرپا گذاشته نشود.

روایت دیگر برای استفاده از تور این بوده که عروس باید با تور سر و صورت خود را بپوشاند تا توسط اجنه و شیاطین شناسایی نشود! و روایت دیگری بیان دارد که در روم باستان، روی سر عروس تور می‌انداخته‌اند تا بیانگر پاکی و معصومیت باشد و تور این نماد را برای آنان داشته است.

چگونه رنگ لباس عروس به سفید تغییر پیدا کرد؟

ملکه ویکتوریا در سال 1840میلادی در جشن عروسی خود پیراهن سفید دنباله‌داری را میپوشد سنت شکنی میکند. او در زمان خود بسیار تاثیرگذار بوده است و به همین دلیل استفاده از پیراهن سفیدرنگ برای عروس خانم‌ها به سرعت فراگیر می‌شود و این رنگ بسیار زیبا برای لباس عروس به شدت محبوب و رایج می‌شود. این لباس سفید به نماد پاکی، معصومیت،نجابت و زیبایی، با توری که نماد پاکی و دسته گلی که نماد عشق است تبدیل می‌شود. از آن زمان تا به امروز، این تغییر به قوت خود باقی مانده است و لباس عروس سفید رنگ، انتخاب اکثر خانم ها شده است.

به تدریج این مد به جهان صادر می‌شود و بین خیلی از فرهنگ‌ها و کشورها مرسوم می‌شود تا جایی‌که در برخی از کشورها دو لباس عروس می پوشند تا علاوه بر لباس عروس سنتی و محلی خود حتما لباس عروس سفید و تور را هم پوشیده باشند. زیرا رنگ و سبک لباس عروس در هر فرهنگ، کشور و مذهبی با هم تفاوت دارد.

کدام مدل لباس عروس برای کدام اندام ؟

لباس عروس برای لاغراندام‌ها

1- دامن پفی

لباس عروس با دامن پفی شما را پر تر نشان میدهد. مخصوصا اگر بالاتنه را طوری انتخاب کنید که متناسب با اندامتان باشد، تعادل خوبی ایجاد میشود و عالی است. البته حتما لازم نیست تا پرتر به نظر برسید. اگر دوست دارید همانطور که هستید باشید و لاغر و ظریف به نظر برسید می توانید مدل‌هایی مثل تصاویر زیر از برند Berta انتخاب کنید.

2- یقه و آستین رومی، آستین سه ربع، یقه پشت گردنی

3- لباس‌هایی که پشت باز دارند

افراد چاق اگر این نوع لباس را بپوشند تمام اضافه وزنی که دارند نمایان میشود اما افراد لاغراندام می توانند از خصوصیت زیبای اندامی خود استفاده کرده و از این نوع لباس استفاده کنند.

4- دامن ماهی

این مدل دامن تمام برجستگی‌های اندام شما را به خوبی به نمایش میگذارد و پس اگر دوست دارید اندامتان برجسته تر نمایش داده شود بهترین انتخاب برای شما است مخصوصا اگر تماما دانتل کار شده باشد. حالا اگر عاشق دامن ماهیی هستید اما دوست ندارید بیش از حد لاغر و کشیده به نظر بیایید میتوانید از مدل دامن ماهیی که از زانو شروع میشود استفاده کنید. مانند لباس قرمز رنگ بالا

5- استفاده از اپلیکه‌های برجسته روی بالاتنه

اگر بالاتنه لاغری دارید می توانید در قسمت سینه و سرشانه‌ها از دانتل و اپلیکه‌های برجسته مانند شکوفه و پروانه‌های زیبا استفاده کنید تا حجم بیشتری به اندام شما داده شود.

6- یقه و آستین پف دار

به طور کلی هر چقدر پف و چین زیادی در لباس عروس باشد، اندام عروس پرتر نشان داده میشود. اگر بازوهای خیلی لاغری دارید میتوانید از مدلهای مشابه تصاویر زیر استفاده کنید

لباس عروس برای عروس خانم‌هایی با اندام پُر

اندام سیب

اگر بالاتنه و پایین تنه شما اختلاف چندانی ندارد و به اصطلاح اندام سیبی شکل دارید باید از لباس‌هایی با فرم راسته استفاده کنید تا اندام شما کشیده‌تر دیده شود و از انحنای اندام شما کاسته شود.

اندام ساعت شنی

اگر بالاتنه و پایین تنه شما یکی باشد اما کمر باریکی دارید اندام شما ساعت شنی است اصطلاحا. و باید از مدل پرنسسی استفاده کنید تا کمر باریک شما بیشتر دیده شود و حجم پایین تنه خیلی به چشم نیاید.

اندام مثلثی

اگر شما بالاتنه بزرگ و چاقی دارید اما باسن شما کوچک است اندام شما مثلثی است. برای این اندام، لباس امپایر مناسب است. این لباس باعث میشود تا تفاوت سازی شما گم شود و اندامتان متعادل به نظر بیاید.

اندام گلابی 

وقتی سرشانه کوچکی دارید و باسن بزرگی دارید اندام شما گلابی است و میتوانید ازمدل کلاسیک لباس عروس استفاده کنید.

آموزش صفر تا صد لباس عروس

تا اینجا با تاریخچه‌ی لباس عروس آشنا شدیم و اکنون میخواهیم به علاقمندان به دوخت این لباس زیبا کمک کنیم تا بتوانند آموزش دوخت لباس عروس را کاملا رایگان تهیه کنند. 

حتما می دانید که کلاس‌های آموزش دوخت لباس عروس و آموزش لباس مجلسی سطح بالایی دارند و نکات بسیار حرفه‌ای در آنها بیان میشود. سطح این آموزش‌ها مخصوص افرادی است که آموزش خیاطی را حداقل در حد نازک دوزی یاد گرفته و سابقه دوخت داشته باشند. در این دوره‌ها بسیار مهم است که نزد کدام مربی آموزش ببینید. چرا که مربی حتما باید سابقه و تجربه زیادی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند تمام نکات و فوت و فن‌های دوختی را به هنرجوها انتقال دهد.

به دلیل حجم بالا و با ارزش اطلاعات و تجاربی که مربی در اختیار هنرجوها قرار میدهد، شهریه و هزینه این دوره‌ها بالا است و خیلی از هنرجویان علاقمند به دوخت لباس عروس، توانایی مالی شرکت در این دوره‌ها را ندارند. در حالیکه با آموزش دیدن در این زمینه می توانند درآمد بسیار خوبی داشته باشند و حتی مزون لباس عروس تاسیس کنند.

و خبر خوب اینکه مجموعه هنرانه به آموزش کاملا رایگانِ  تاکید میکنیم کاملا رایگان  صفر تا صد آموزش الگوسازی، برش، دوخت، فنرکشی، باکس دوزی و باقی موارد لباس عروس به صورت کاملا اصولی با تدریس استاد گرانقدر خانم اعظم صالحی پرداخته است. شما میتوانید این آموزش‌ها را در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی هنرانه ببینید و به راحتی به دوخت لباس عروس مشغول شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.