مهم‌ترین نکات راجع به خرید لپ‌تاپ

با وجود لپ‌تاپ‌های مختلف و متنوعی که در بازار هستند یافتن گزینه مناسبی که به نیازها و بودجه شما بخورد سخت است. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که حین خرید لپ‌تاپ نیاز است بدانید توضیح داده شده است. به این شکل می‌توانید خیلی راحت تفاوت بین لپ‌تاپ‌های مختلف را متوجه شده و بهترین خرید را داشته باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

برند لپ تاپ

به طور معمول هر برند لپ تاپ در یک زمینه، بهترین بوده و معروف است. مثلا:

  •       ایسوس به‌خاطر ارائه لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه که عمدتا برای بازی هستند مشهور است. همچنین لپ‌تاپ‌ ایسوس به ارائه بهترین کیفیت با بودجه کم هم شناخته می‌شود.
  •       لپ‌تاپ‌های لنوو به داشتن کیفیت برتر اما قیمتی بالاتر از سایر برندها مشهور هستند. لپ‌تاپ‌های این برند برای همه مناسب هستند.  
  •       HP از قدیمی‌ترین برندهای الکترونیکی است که امروزه به‌اندازه قبل محبوبیت ندارد. این برند بیشتر به دلیل ارائه بهترین لپ‌تاپ برای دانشجویان و کارمندان مشهور است.
  •       برند دل هم برای ارائه بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی جهان مشهور است. اکثر لپ‌تاپ‌های این برند امروزی هستند و طراحی و سخت‌افزار مخصوص به خود را دارند.

سیستم‌عامل لپ تاپ 

قبل از هر چیز باید بدانید کدام سیستم‌عامل را ترجیح می‌دهید. سیستم‌عامل‌ها رابط شما و سیستم هستند و از این لحاظ اهمیت دارند. بیشتر لپ‌تاپ‌ها با یکی از این سه سیستم‌عامل ارائه می‌شوند:

  •       ویندوز
  •       مک او اس (برای مک‌بوک‌ها)
  •       کروم او اس

ویندوز 

ویندوز به‌عنوان منعطف‌ترین سیستم‌عامل نسبت به کروم و مک، روی لپ‌تاپ‌های بیشتری اجرا می‌شود. قیمت نوت‌بوک‌های ویندوزی متنوع‌تر است و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها از صفحه‌نمایش لمسی گرفته تا اسکنر اثر انگشت را ارائه می‌دهند. ویندوز 11 آخرین نسخه از سیستم‌عامل پرچمدار مایکروسافت است که نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته. لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای دانشجویان، محققان و کاربران تجاری عالی هستند و تنها دستگاه‌هایی هستند که گیمرها می‌توانند داشته باشند.

مک او اس اپل

همه مک‌بوک‌ها با جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ اپل، macOS Big Sur عرضه می‌شوند. به‌طورکلی، این سیستم‌عامل عملکردی مشابه ویندوز 10 ارائه می‌دهد اما با یک رابط کاربری متفاوت. در مک او اس، یک داک برنامه‌ها در پایین صفحه جایگزین منوی استارت و نوار وظیفه ویندوز شده و به‌جای دستیار دیجیتال کورتانا، siri قرار دارد. بااین‌حال مک او اس برای کارهای لمسی ساخته نشده است چون هیچ مک‌بوکی دارای صفحه‌نمایش لمسی نیست.

کروم او اس 

این سیستم‌عامل گوگل، در کروم بوک‌های ارزان مانند Samsung Chromebook 3 یافت می‌شود. سیستم‌عامل ساده و امن گوگل، محدودتر از ویندوز یا مک او اس است . همچنین رابط کاربری آن همراه با منوی برنامه، دسکتاپ و قابلیت حرکت‌دادن پنجره‌ها به اطراف، بسیار شبیه به ویندوز است. البته برنامه اصلی مورد استفاده در این سیستم‌عامل، مرورگر کروم است. اگر برای گشت‌وگذار در وب و بررسی ایمیل، پیمایش در شبکه‌های اجتماعی و چت آنلاین به دستگاهی نیاز دارید این نوع لپ‌تاپ‌ها مناسب شما هستند که حمل آنها هم راحت است و عمر باتری خوب و قیمت مناسبی دارند.  

مشخصات فیزیکی 

در هر وسیله‌ای اول‌ازهمه به‌ظاهر و فیزیک آن برخورد می‌کنید و این عامل مهمی در تمام مدت استفاده از آن وسیله است. برای خرید لپ‌تاپ هم باید به مشخصات فیزیکی توجه شود.

اندازه 

یکی از بهترین ویژگی‌های لپ‌تاپ این است که می‌توانید آن را درون کیف خود جا داده و به‌دور دنیا سفر کنید. اگر نگران قابل‌حمل بودن لپ‌تاپ خود هستید، بهتر است لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش کوچک و وزن کم انتخاب کنید. این نوع لپ‌تاپ‌ها اغلب تحت عنوان اولترا بوک در بازار عرضه می‌شوند.

کیفیت نمایشگر

احتمالاً شما هم مثل بسیاری کاربران دیگر هر روز ساعت‌ها به صفحه لپ‌تاپ خود خیره می‌شوید؛ بنابراین باید لپ‌تاپی انتخاب کنید که صفحه‌نمایش آن چشم را اذیت نکرده و کار با آن راحت باشد. صفحه‌نمایش‌های براق و شفاف، نور محیط را منعکس می‌کنند و به همین دلیل دیدن سوژه درون آنها سخت می‌شود. از طرفی لپ‌تاپ‌های لمسی، صفحه‌نمایش براق دارند، به همین دلیل مهم است مزایا و معایب آنها را به‌خوبی سنجیده و بعد اقدام به خرید کنید.

بسته به استفاده‌ای که از لپ‌تاپ می‌کنید، وضوح آن نیز اهمیت می‌یابد. وقتی نوبت به بررسی گزینه‌های صفحه‌نمایش می‌رسد بهتر است به مشخصات مفصل‌تری که درباره محصول در فروشگاه‌های اینترنتی نوشته شده رجوع کنید یا حضوری برای دیدن آن بروید.

 کیفیت صفحه‌کلید 

اگر خیلی تایپ می‌کنید بهتر است صفحه کلیدی انتخاب کنید که در آن:

  •       طرح‌بندی و نحوه چینش کلیدها راحت باشد
  •       اندازه کلیدها کامل باشد
  •       اطراف کلیدهای جهت‌نما کمی فضای خالی باشد
  •       فضای استراحت مچ داشته باشد
  •       کلیدها حرکت راحتی داشته و هنگامی که آنها را رها می‌کنید واکنش سریعی داشته باشند.

سخت‌افزار

هر سیستمی دارای تنظیمات سخت‌افزاری متفاوت است که سبب می‌شود آن وسیله به شکل متفاوتی عمل ‌کند.

پردازنده

واحد پردازش مرکزی یا CPU را به‌عنوان قلب سیستم خود در نظر بگیرید که بدون آن سیستم نمی‌تواند کار کند. در این زمینه، Intel Core  بهترین است. لپ‌تاپ‌های جدید احتمالاً دارای Core i3، Core i5 یا Core i7 خواهند بود:

  •       Core i3 در لپ‌تاپ‌های سطح پایین یافت می‌شود که بیشتر برای امور روزمره و سبک مناسب هستند.
  •       Core i5 در لپ‌تاپ‌های میان‌رده به کار می‌رود که برای امور گرافیکی سبک و برخی کارهای مهندسی به کار می‌آیند.
  •       Core i7 در لپ‌تاپ‌های سطح بالا یافت می‌شود و با اینکه بهترین عملکرد را دارد اما ممکن است باعث شود گرمای کمی از دستگاه منتشر شود.

RAM

RAM یا حافظه دسترسی تصادفی، کلید عملکرد رایانه است؛ به‌خصوص اگر بخواهید چند کار را به‌صورت هم‌زمان روی لپ‌تاپ خود انجام دهید. هرچه رم بیشتری داشته باشید، لپ‌تاپ شما سریع‌تر به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و می‌توانید برنامه‌های بیشتری را به طور هم‌زمان به‌راحتی اجرا کنید. حداقل میزان رم، 4 گیگابایت بوده و برای لپ‌تاپ‌های سطح پایین و امور سبک مناسب است؛ اگر از نرم‌افزارهای پرقدرت استفاده می‌کنید بهتر است به دنبال رم 8 گیگابایت یا بالاتر باشید.

فضای ذخیره‌سازی 

مهم است که هنگام خرید نه‌تنها میزان فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ بلکه نوع آن را هم در نظر بگیرید. قبل‌تر،  هارد دیسک‌ها موردتوجه بودند اما حالا با وجود لپ‌تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تر چندان محبوبیتی ندارند. این به آن دلیل است که آنها تا حدودی کند و حجیم هستند و گرما و صدای زیادی تولید می‌کنند. از همین رو بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند درایوهای SSD را انتخاب کنند که سبک‌تر، بی‌صداتر و البته کمی گران‌تر هستند. 

عمر باتری لپ تاپ

اگر قابل‌حمل بودن لپ‌تاپ برایتان مهم است، عمر باتری چیزی است که باید به آن توجه کنید. به این دلیل که حتی اگر در مسافتی طولانی به برق دسترسی نداشتید بتوانید همچنان از لپ‌تاپتان استفاده کنید. در واقعیت، عمر باتری لپ‌تاپ با آنچه روی جعبه‌اش نوشته می‌شود متفاوت است. متغیرهایی مانند میزان روشنایی صفحه و انواع برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید بر مدت‌زمان ماندگاری باتری تأثیر می‌گذارند.

بهتر است به رتبه‌بندی باتری بر حسب وات ساعت یا میلی‌آمپر ساعت توجه کنید. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، باتری بیشتر دوام می‌آورد. 

نکات پایانی

  •       صفحه‌نمایش‌های 12.5 تا 14 اینچی بهترین تعادل را بین قابلیت استفاده و قابلیت حمل ارائه می‌دهند.
  •       اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خود را همه‌جا ببرید، عمر باتری را برحسب میزان وات سنجیده و عدد بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
  •       کروم بوک‌ها بیشتر برای کودکان و دانش‌آموزان خوب هستند و عملکرد آنها روزبه‌روز بهتر می‌شود. لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک‌بوک‌ها قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌کنند.

جهت مقایسه و خرید لپ تاپ های مختلف می توانید به یکی از وبسایت های معتبر کالاهای دیجیتال یعنی فروشگاه اینترنتی دیجیدو مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.