معرفی و شناخت انواع ویلچر

معرفی انواع ویلچر

ویلچر یا به زبان فارسی صندلی چرخ‌دار، به یک نوع صندلی که دارای چرخ است، گفته می‌شود. تاریخچه ویلچر نشانگر خلاقیت و همکاری بین معلولان و افراد خلاق و مخترع (چه معلول و چه غیر معلول) است که توانسته این مسئله و مشکلی که برای معمولاً وجود دارد را به مؤثرترین شکل رفع کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ویلچر در مدل‌های گوناگون وجود دارد که برای موارد استفاده و نیازهای مختلفی تولید شده و موجب می‌شود که چرخ‌ها با نیروی دست و یا موتور الکتریکی حرکت کنند.

در اکثر موارد در پشت صندلی، دستگیره‌ای تعبیه شده تا افراد مختلف امکان هدایت صندلی را داشته باشند. به‌طور معمول ویلچرها توسط کسانی که به دلیل بیماری، آسیب و یا معلولیت امکان راه رفتن ندارند یا راه رفتن برای آن‌ها سخت است استفاده می‌شود.

همچنین بیشتر کسانی که برای نشستن و پیاده‌روی مشکل‌دارند از wheelbench بهره می‌برند. اجزا اصلی ویلچر شامل صندلی، محل قرارگیری پا و دوچرخ بزرگ در پشت و دو چرخ کوچک‌تر در جلو است. دوچرخ بزرگ پشتی در اکثر ویلچرها، دو حلقه فلزی یا پلاستیکی جهت چرخاندن چرخ‌ها دارند.

به‌طور کلی ویلچر وسیله‌ای چرخشی و در حقیقت یک صندلی با امکان حرکت بوده که فرد موردنظر روی آن می‌نشیند و ویلچرها به‌صورت دستی (به‌وسیله چرخش چرخ‌ها با دست) و یا با استفاده از سیستم‌های خودکار گوناگون موجود هستند.

این وسیله به افراد دارای مشکل در راه رفتن کمک می‌کند که تا حد زیادی مستقل و دارای تحرک باشند.

سایز و ابعاد ویلچر (عرض و عمق)، ارتفاع صندلی ویلچر نسبت به کف، مکان قرار دادن پا، چرخ‌های جلویی چرخشی، کنترل ویلچر و تعداد زیادی از سایر خصوصیات ویلچر بر روی انواع ساده یا برقی آن امکان سفارشی‌سازی داشته و بسیاری از افرادی که دارای نیازهای تخصصی و ویژه هستند، ویلچرهای شخصی‌سازی شده خود را سفارش می‌دهند.

انواع ویلچر

به‌صورت کلی ویلچرها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

ویلچرهای غیر برقی (دستی)

ویلچرهای غیر برقی همان‌طور که گفته شد، ویلچرهای مکانیکی یا دستی می‌باشند که خود دارای انواع گوناگونی هستند.

از انواع ویلچرهای دستی می‌توان ویلچرهای ساده، ویلچرهای‌ام آر آی، ویلچرهای ارتوپدی، ویلچرهای برانکاردی، ویلچرهای سی پی و غیره را مثال زد.

ویلچرهای برقی

در حال حاضر ویلچرهای برقی بسیار محبوب هستند و استفاده از آن‌ها رشد کرده است چرا که کاربری آن‌ها آسان‌تر از ویلچرهایی دستی می‌باشد. این ویلچرها به‌خصوص برای افرادی که مدت زیادی از روز را بیرون از خانه می‌گذرانند یا توان چرخاندن چرخ‌ها و حرکت ویلچر را ندارند مناسب‌تر است.

در ادامه به معرفی انواع مدل‌های ویلچر دستی و شرح بیشتر ویلچرهای برقی می‌پردازیم.

ویلچر ساده

ویلچر ساده، از نخستین و ابتدایی‌ترین مدل‌های ویلچر دستی بوده که به‌طور معمول نسبت به ویلچرهای برقی دارای وزن کمتری هستند.

البته در مقابل این ویلچرها برعکس ویلچرهای برقی، امکانات و آپشن‌های ویژه ندارند و جهت حرکت از جریان برق بهره نمی‌برند.

در ویلچر ساده فرد معلول یا بیمار یا… بر روی ویلچر می‌نشیند و امکان حرکت او با به‌کارگیری چرخ‌های بزرگ ویلچر که در بخش پشتی آن هستند، فراهم می‌شود؛ ازاین‌رو ویلچرهای ساده، غالباً برای کسانی که خود توان حرکت دادن ویلچر را دارند اما امکان ایستادن روی پا ندارند، کارایی دارد.

از پراهمیت‌ترین قسمت‌های ویلچر ساده می‌توان به ترمز، دستگیره ثابت و زیر پایی تاشو اشاره کرد؛ دیگر ویژگی‌های مهم ویلچرهای ساده نیز اشغال فضای کمتر نسب به سایر انواع ویلچرها و همچنین امکان جابه‌جایی آسان‌تر است.

ویلچر ارتوپدی

به‌طور کلی ویلچرهای ارتوپدی دارای ویژگی‌های مشابه با ویلچر ساده بوده با این تفاوت که افزون بر امکانات ذکر شده، در ویلچر ارتوپدی می‌توان زیردستی و یا محل قرارگیری پاها را جدا نمود.

برای نمونه، وجود این ویژگی در ویلچرهای ارتوپدی برای کسانی که قادر به ورود به داخل اتومبیل و سوارشدن به آن نیستند، بسیار کاربری و مفید است.

همچنین به دلیل این ویژگی اضافی، ویلچرهای ارتوپدی ازلحاظ قیمت کمی بالاتر از ویلچرهای ساده قرار می‌گیرند.

ویلچر سی پی

این ویلچرها نیز به‌طورکلی مشابه ویلچرهای ساده هستند با این تفاوت که برای بیماران فلج مغزی و یا بیماران سی پی طراحی‌شده‌اند و ویژگی‌هایی مخصوص این بیماران دارند.

ازجمله پراهمیت‌ترین قابلیت‌های ویلچرهای سی پی می‌توان به نگهدارنده سر، گردن، ران، پهلو و نیز جداکننده پا اشاره کرد که برای این بیماران بسیار حائر اهمیت می‌باشد.

ویلچر برانکاردی

ویلچر برانکاردی ویژگی‌های ویلچر ارتوپدی را دارد اما افزون بر آن امکان تبدیل به برانکارد را نیز دارا است.

ویلچرهای برانکاردی دارای نام‌ها و مدل‌های مختلفی بوده و مدل‌های ویلچر برانکاردی استیل، ویلچر تخت شو، ویلچر برانکاردی لگن دار نیز در بازار موجود می‌باشند.

ویلچرام آر آی

ویلچرام آرای نوعی از ویلچرهای مکانیکی بوده که در مواردی همچون اتاق عمل MRI، استخر و مراکز آب درمانی و نیز برای رادیولوژی بیماران کاربردی و پراستفاده است. این نوع ویلچر جزو دسته ویلچرهای بیمارستانی محسوب شده و عمده استفاده آن مربوط به بخش‌های مختلف بیمارستان به‌ویژه‌ام آر آی است.

ویلچر برقی

ویلچر برقی که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره‌ی مختصری شد، نوعی ویلچر بوده که امکانات و ساختار آن بسیار پیشرفته می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد ویلچرها جهت کمک به افراد ناتوان و کم‌توان ساخته شده و به این افراد امکان جابه‌جایی و تحرک می‌دهد اما درصورتی‌که تاکنون به عملکرد ویلچرها دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که جهت حرکت آن‌ها، لازم است تا کاربر انرژی زیادی صرف کند تا با استفاده از دسته‌ای که بر روی چرخ‌های بزرگ پشتی وجود دارد، چرخ‌های ویلچر چرخانده و آن را به حرکت درآورد.

ویلچر برقی برخلاف ویلچرهای دستی موتور الکتریکی داشته و نیاز به صرف انرژی توسط کاربر ندارد بلکه حرکت این نوع ویلچر به واسطه نیروی موتور آن صورت می‌گیرد.

انرژی الکتریکی موتور این نوع ویلچرها به‌وسیله یک باتری تأمین می‌شود. ویلچر برقی دارای انواع متفاوتی بوده که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوده و سرعت حرکت آن‌ها متفاوت می‌باشد.

کنترل این دسته از ویلچرها برای کاربران آسان بوده و با استفاده از پنل کنترل ویلچر و اهرم کنترل سرعت انجام می‌شود که کاربر به‌راحتی ویلچر و سرعت آن را کنترل و هدایت می‌نماید.

خرید ویلچر استاندارد

بدون شک باید بدانید با توجه به اینکه خرید این وسیله برای افراد کم‌توان یا ناتوان حرکتی ضروری می‌باشد، لازم است تا به امکانات و خصوصیات مورد نیاز کاربر و استاندارد بودن ویلچر را اولویت قرار داده و در مرحله بعد با استفاده از تجربه دیگر کاربران و نیز مطالعه مطالبی که در قسمت‌های قبلی ذکر شده، انتخاب مناسبی داشته باشید.

فیزیوتراپ و یا پزشک شما نیز جهت انتخاب ویلچر مناسب می‌توانند شما را یاری کنند.

نکاتی مانند وزن ویلچر، نوع و مدل آن و امکانات و خدمات پس از فروش ویلچر بسیار حائز اهمیت بوده و باید به آن‌ها توجه شود. جهت خریداری ویلچر به دلیل وزن نسبتاً بالای انواع آن پیشنهاد می‌شود به‌صورت اینترنتی اقدام نمایید تا هم کار خود را راحت‌تر کرده باشید و هم اینکه در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی هزینه ارسال ویلچر رایگان می‌باشد.

بدین منظور با مراجعه به سایت ویل طب و خرید به شکل اینترنتی از این فروشگاه تخصصی، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید؛ خرید از فروشگاه ویل طب افزون بر اطمینان به اصل بودن محصول، پشتیبانی فعال ویلچرهای فروخته شده را نیز با خود به همراه دارد و با خرید از این فروشگاه بدون شک ویلچری استاندار و مطلوب خریداری خواهید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.