آیا گوشی های مجهز به مدیاتک عکس های بدتری از گوشی های دارای اسنپدراگون می گیرند؟

اگر بخواهید از میان گوشی‌های هوشمند رده بالا یک پرچمداری را انتخاب کنید تا دوربین رده بالایی داشته باشد و عکس و ویدیوهای بسیار باکیفتی را برای شما به ارمغان آورد، در بازار گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۱،  به طور معمول گزینه‌هایی را که در اختیار دارید تا از میان آن‌ها یکی را گزینش کنید عبارتند از: گوشی هوشمند گل سرسبد سری گلکسی اس ۲۱، مدل اس ۲۱ اولترا سامسونگ (Samsung Galaxy S 21 Ultra)، گوشی هوشمند پرچمدار ویوو ایکس ۷۰ پرو پلاس  (Vivo X 70 Pro Plus)، گوشی هوشمند پرچمدار اوپو فایند ایکس ۳ پرو (Oppo Find X 3 Pro) یا گوشی هوشمند گل سرسبد اسمارت فون‌های شیائومی یعنی شیائومی می ۱۱ اولترا (Xiaomi Mi11 Ultra)، که تمام این گوشی‌ها از غول‌های دنیای فناوری هستند و هر کدام از این اسمارت فون‌ها از هر نظر بالاترین و بهترین گوشی برند خود هستند. همراه چیکاو باشید.

 این گوشی‌های هوشمند بالارده، علاوه بر عملکرد فوق‌العاده دوربین، شباهت دیگری که دارند این است که تمام دوربین‌های تلفن‌های ذکر شده در بالا از تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون کوالکام یعنی پردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام پلتفرم موبایل (Qualcomm Snapdragon 888 SoC) استفاده می‌کنند.

اما کوالکام تنها شرکت تراشه سازی نیست که تراشه‌های پرچم‌دار را عرضه می‌کند بلکه شرکت رقیب آن یعنی مدیاتک نیز دارای یک سری پردازنده‌های پرچم‌دار است، یعنی تراشه دایمنسیتی ۱۱۰۰ مدیاتک (MediaTek Dimensity 1100)، تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۱۲۰۰ مدیاتک (Dimensity 1200 ) و همچنین تراشه بسیار قدرتمند و آخرین پردازنده پرچمدار مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ (Dimensity 9000) ر می‌توان نام برد که این تراشه به تازگی از سوی این شرکت تراشه ساز معرفی شده است که به طور معمول از این تراشه آخری یعنی دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک در گوشی‌های پرچمدار سال آینده شرکت‌ها استفاده خواهد شد.

ردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام پلتفرم موبایل - چیکاو

 اما یک نکته مهم و قابل توجه این پرسش است که چرا اکثر شرکت‌های گوشی ساز چرا ترجیح می‌دهند تا در عوض تراشه‌های پرچمدار مدیاتک از پردازنده‌های پرچمدار شرکت کوالکام در گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود استفاده کنند؟

در یک جلسه مطبوعاتی که روز سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، مدیر ارشد محصول شرکت ویوو، آقای Han Boxiao، به این موضوع اشاره کرد که با توجه به تجربه خود در این صنعت، گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های مدیاتک در واقع، از نظر کیفیت عکس‌های بدتری نسبت به گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام نمی‌گیرند. او اشاره می‌کند که از زمان عرضه تراشه مدیاتک هلیو پی ۷۰ در سال ۲۰۱۸، دوران مدیاتک که تراشه‌های آن نسبت به تراشه‌های کوالکام از نظر پردازش ISP و پشتیبانی از لنز دوربین، عکس های بدتر  یا بی کیفیت‌تری می‌گرفتند، به پایان رسیده است.

وی ادامه داد که به عنوان نمونه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت ویوو از تراشه‌های هلیو پی ۷۰ مدیاتک در گوشی مدل استاندارد ویوو اس ۱ استفاده کرده است که اولین گوشی هوشمند سری جدید اس ویوو محسوب می‌شود. علاوه بر آن، این شرکت پس از آن از این تراشه در گوشی‌های میان رده رو به بالای ویوو با تمرکز بر طراحی و تولید گوشی دوربین محور استفاده کرده است.

آقای Han Boxiao همچنین اشاره می‌کند که دلیل این افسانه که گوشی‌های هوشمندی که از تراشه‌های برند مدیاتک استفاده می‌کنند در مقایسه با همتایان  خود که در بخش دوربین از تراشه‌های شرکت کوالکام بهره می‌برند، از نظر کیفیت دوربین و عکس‌هایی که به ثبت می‌رسانند عملکرد خوبی ندارند، عدم تحقیق و توسعه نرم‌افزاری توسط خود سازنده‌های گوشی در گوشی‌های هوشمندی است که از تراشه‌های مدیاتک استفاده می‌کنند.

او همچنین خاطرنشان می‌کند که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده اسمارت فون، گوشی‌های دارای پردازنده مدیاتک را حتی به مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل عکاسی عالی یعنی لنزهای گوشی‌های هوشمند مجهز به OIS، مجهز نمی‌کنند. OIS نه تنها تثبیت‌کننده ویدیو را بهتر می‌کند، بلکه عکس‌های بهتری را در نور کم نیز ارائه می‌هد، زیرا تثبیت‌کننده بهتر کمک می‌کند تا رنگ‌های بیشتری در صحنه، در زمان نوردهی کوتاه‌تر ثبت شود.

تراشه مدیاتک - چیکاو

از اظهارات آقای هان بوکسیائو می‌توان نتیجه گرفت که اگر سازندگان گوشی‌های هوشمند بخواهند سخت‌افزار دوربین بهتر و همچنین تحقیق و توسعه بهتری برای گوشی‌های هوشمند مدیاتک خود ارائه دهند، ممکن است گوشی‌های مدیاتک حتی از پرچمداران مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون نیز پیشی بگیرند.

این موضوع درست پس از آن منتشر شد که این خبر از سوی برند ویوو تأیید گردید که این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگان گوشی است که از آخرین و قدرتمندترین تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک  (MediaTek Dimensity 9000) رار گوشی هوشمند پرچمدار بعدی خود استفاده می‌کند.

جهت یادآوری این نکته شایان ذکر است که پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک به یک APU شش هسته‌ای نسل پنجم برای پردازش هوش مصنوعی مجهز شده است و علاوه بر این،  ISP  ۱۸ بیتی می‌تواند ویدیوهایی تا کیفیت 4K و همچنین پشتیبانی از   HDR را با سه دوربین به طور همزمان فیلمبرداری کند. ضمن این که آخرین پردازنده پرچمدار و قدرتمند این شرکت یعنی پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک می‌توانند از یک دوربین با کیفیت بسیار زیاد تا حداکثر  ۳۲۰ مگاپیکسل نیز پشتیبانی کند.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.