هواوی متهم به هک کردن اپراتور مخابراتی استرالیا برای دولت چین شد

حمله کاخ سفید به هواوی بیش از دو سال است که تاکنون ادامه دارد. در حال حاضر صحبت از فاز فعال در اینجا است. سیاستمداران و مقامات آمریکایی بارها هواوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده‌اند. هرچند که این موضوع درست است، اما در عین حال آن‌ها هیچگونه مدارک کافی و متقن برای این موضوع نداشتند تا ارائه دهند. درنتیجه، آن‌ها معتقدند که باید به این ایده خود مبنی بر این که این شرکت چینی تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود،  اطمینان داشته باشند تا زمانی که بتوانند دلایل محرز و محکمی را به جامعه جهانی ارائه دهند. همراه چیکاو باشید.

علی رغم تمام شک و شبمه اما واقعاً شاید شبهات و اتهامات آن‌ها چندان هم بی پایه و ‌اساس نباشد. حداقل، خبرنگاران بلومبرگ در تحقیقاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که هواوی در یک حمله سایبری که به شبکه مخابراتی استرالیا انجام شده است، دست داشته است. آن‌ها بر اساس اطلاعات مقامات امنیتی سابق ایالات متحده که در اختیار این گروه قرار داد به این نتیجه رسیدند.

داستان این موضوع از این قرار است که در سال ۲۰۱۲، مقامات اطلاعاتی استرالیا به همتایان آمریکایی خود اطلاع دادند که نفوذی به سیستم‌های مخابراتی این کشور کشف کرده‌اند که شامل به روزرسانی نرم افزاری در تجهیزات هوآوی است. این سیستم عامل شرکت هواوی دارای یک کد مخرب است که امکان استراق سمع را برای این شرکت فراهم می‌کند و داده‌های به دست آمده نیز به سرورهای چین انتقال پیدا می‌کنند.

 همچنین، جالب اینجاست که پس از چند روز، این ویروس نفوذی که داده‌های شبکه مخابراتی استرالیا را استراق سمع کرده و به سرورهای هواوی در چین ارسال می‌کرده است، برای پوشاندن ردپای خود، خود تخریب شده است. علاوه بر این، سرویس‌های اطلاعاتی استرالیا مشخص کرده‌اند که افرادی از اداره اطلاعات چین در پشت پرده این عملیات بوده است. این افراد اطلاعاتی دولت چین به عنوان کارکنان و متخصصان در  صفوف متخصصان فنی هواوی نفوذ کرده‌ بودند.

آن‌ها بخشی از افراد بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات و نوسازی سیستم‌های مخابراتی در استرالیا بودند که در لباس کارمندان و متخصصان مخابراتی شرکت هواوی درآمده بودند اما به موازات آن فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌دادند.

نکته جالب توجه اینجاست که حتی حمله مشابهی نیز در سال جاری در ایالات متحده رخ داد، اما سرویس‌های مخفی این کشور موفق شدند تا قبل از انجام هر گونه عملیاتی، ان را خنثی سازند و از جاسوسی و استراق سمع داده‌های شرکت مخابراتی این کشور جلوگیری کنند. این رویدادها سوء ظن هر دو کشور مبنی بر استفاده چین از تجهیزات هواوی برای جاسوسی را تقویت کرد. این دو کشور به طور مشترک ریک رکن تحقیقاتی را علیه هواوی و جاسوسی دولت چین تشکیل دادند که هرگز علنی نشد.

چین از تجهیزات هواوی برای حمله به استرالیا استفاده کرد - چیکاو

  • چین از تجهیزات هواوی برای حمله به استرالیا استفاده کرد

«همه سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها در مورد یک مطلب نفوذ کرده‌اند». راجرز (Rogers) که یک مامور سابق FBI که اکنون مفسر امنیت ملی در CNN است، این مطلب را اعلام کرد. کل این مجموعه کار به یک نتیجه رسیده است: «همه چیز در مورد دسترسی اداری است و وصله‌های اداری که از پکن بیرون می‌آیند برای ایمنی نیستند. »

فلورنوی (Flournoy) گفت: «استرالیایی‌ها از همان ابتدا در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که داشتند، نه تنها با کانال‌های اطلاعاتی، بلکه به طور گسترده‌تر در کانال‌های دولتی، شجاع بودند. اگرچه استرالیا ای موضوع (جاسوسی و استراق سمع چین) را تجربه کرد، اما این یک زنگ بیدارباش برای تمام متحدان استرالیا نیز بود.  

همچنین، اداره سیگنال‌های استرالیا (Australian Signals Directorate)، آژانس پیشرو امنیت سایبری آن کشور، از پاسخ به سوالات خاص در مورد این حادثه خودداری کرد. اداره سیگنال‌های استرالیا یک سازمان اطلاعاتی گردآوری اطلاعات خارجی برای دولت استرالیا است که وظیفه آن شنود الکترونیک و امنیت اطلاعات است و بخشی از جامعه اطلاعاتی استرالیا است. این اداره همچنین میزبان مرکز امنیت سایبری استرالیا است.

این آژانس در بیانیه‌ای گفته است که «هر زمان که ASD یک حادثه سایبری را کشف می‌کند، یعنی بر یک نهاد تأثیر می‌گذارد و نهاد مربوطه را برای ارائه مشاوره و کمک متعهد می‌کند.» همچنین، این بیانیه می‌افزاید: «کمک ASD محرمانه است – این موضوع مربوط به نهادهای مربوطه است که به طور عمومی در مورد هر حادثه امنیت سایبری اظهار نظر کنند.» علاوه بر این، این آژانس می‌گوید: «استرالیا در تهدیداتی که از سوی بازیگران دولتی در فضای سایبری با آن مواجه می‌شود، تنها نیست. »

این آژانس در انتهای بیانه خود این موضوع را خاطر نشان می‌کند که: دولت این کشور «با سایرین در جهان متحد می‌شود تا نگرانی‌های جدی خود را در مورد فعالیت‌های مخرب سایبری وزارت امنیت دولتی چین ابراز کند».

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.