مهمترین مزایای استفاده از قلم نوری

پیشرفت فناوری در زمینه آموزش گزینه‌های بی‌شماری را در اختیار ما قرار داده است. امروزه دیگر به‌جای تخته سیاه یا رایانه می‌توان از ابزارهای فناوری جدید مانند قلم های نوری یا همان تبلت گرافیکی استفاده کرد. قلم نوری و رایانه را تبدیل به دفتر نوشتن یا نقاشی کرد و در واقع همان ویژگی‌های نوشتن و طراحی روی کاغذ با قلم را تقلید کرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بر کسی پوشیده نیست که قلم نوری صنعت آموزش را متحول کرده است و مزایای آن را می‌توانید در کلاس‌های درس ببینید. چه بخواهید نقاشی بکشید، وارد دنیای طراحی شوید، توانایی‌های ویدئویی و انیمیشن خود را بهبود بخشید و یا مثل یک حرفه‌ای یادداشت‌برداری کنید، قلم نوری دستیار عالی برای شما خواهد بود.

قلم نوری یکی از ابزارهای حرفه‌ای و آسان برای همه کسانی که قبلاً از ماوس یا خودکار استفاده می‌کردند. چه طراح گرافیک، تصویرگر، معلم، پزشک یا به هر شغل دیگری مشغول باشید، قلم های نوری ابزارهای بسیار ارزشمندی هستند. اما سوال اینجاست که قلم نوری چیست؟ چه کاربردهایی دارند؟ و حتی چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ برای دریافت تمام پاسخ‌های خود این مطلب را تا انتها بخوانید.

قلم نوری چیست؟

برای اینکه تعریفی جامع از قلم نوری و انواع آن داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم این مقاله حواس جمع را مطالعه کنید که بهترین قلم های نوری برای تدریس و طراحی را هم پیشنهاد داده است. اما اگر بخواهیم تعریف کلی از آن داشته باشیم می‌توان گفت قلم های نوری دارای صفحه لمسی هستند که حرکت قلم را روی صفحه‌نمایش آسان و انعطاف‌پذیر می‌کند. موقعیت ماوس یا قلم به طور خودبه‌خود با نقطه مکان‌نما در مانیتور مرتبط است. توصیف استفاده از تبلت‌های گرافیکی در یک جمله تقریباً دشوار است زیرا به‌جای ماوس از حرکت سیال دست انسان و موقعیت فیزیکی آن استفاده می‌شود، بعد از کمی استفاده از آن خواهید دید که تا چه میزان از مداد یا خودکار راحت‌تر است.

قلم بکار رفته در این دستگاه دقیقاً شبیه مداد یا خودکاری که در دنیای واقعی می‌بینید است. در واقع عملکردی شبیه به کاغذ و قلم معمولی دارد. از بهترین برندهای تولید کننده قلم نوری می‌توان به wacom و xp-pen اشاره کرد.

مزایای استفاده از قلم نوری

1. استفاده آسان از آن

چگونگی استفاده از تبلت و موبایل به دلیل رابط کاربرپسند نسبت به لپ‌تاپ یا دسکتاپ بسیار آسان است. تبلت‌ها با وجود اندازه بزرگ و دارابودن امکاناتی نظیر شابلون یا قلم لمسی برای کودکان یا کسانی که رابطه خوبی با تکنولوژی ندارند مناسب است. امروزه حتی کودکان نیز می‌توانند با استفاده از برنامه‌های سرگرم‌کننده علاوه بر لذت، یادگیری خود را سرعت بخشند.

2. به دست آوردن دانش روز

با افزایش دسترسی به اینترنت، دانش‌آموزان به حجم وسیعی از دانش در زمینه‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کنند. یکی از کاربردهای اصلی تبلت گرافیکی که دارای صفحه مانیتور است برای دانش‌آموزانی می‌باشد که فرصت محدودی برای رفتن به کتابخانه و دسترسی به کتاب‌های درسی و گوناگون را راحت‌تر کرده است.

3. افزایش تمرکز

ویژگی‌های منحصربه‌فرد تبلت مانند قابلیت استفاده آسان، انعطاف‌پذیری در یادگیری و برنامه‌های درسی سفارشی‌شده در این مورد مفید هستند. دانش‌آموزان دارای مشکلات جسمانی می‌توانند از آن برای ایجاد درس و تکالیف با صحبت‌کردن با آنها استفاده کنند که به متن تبدیل می‌شود. برنامه‌های آنلاین زیادی وجود دارد که به‌ویژه برای دانش‌آموزان دارای معلولیت مفید است. آنها می‌توانند برنامه‌های خاص مفید را دانلود کرده و در مطالعات خود از آنها استفاده کنند. تبلت‌ها، به‌طورکلی، دانش را به روشی بسیار خلاقانه ارائه می‌دهند و به دانش‌آموزانی که مشکلات یادگیری دارند، اجازه می‌دهند با بقیه افراد ترکیب شوند.

4. جایگزینی برای کتاب های درسی

اگر نگاهی به بازار لوازم الکترونیکی بیندازید خواهید دید که قیمت اقلامی مانند تبلت، موبایل و کامپیوترها همواره در حال نوسان و روبه افزایش است؛ بنابراین با یکبار سرمایه‌گذاری برای خرید قلم نوری علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، دیگر نیازی به وجود فیزیکی کتاب نخواهد بود و به‌راحتی می‌توانید هر میزان کتاب درسی را در تبلت گرافیکی دانلود کنید .

5. گزارش‌نویسی با قلم نوری

یکی از راه مزیت‌های بزرگ استفاده از قلم نوری این است که می‌توانید در هر مکانی از آزمایشگاه‌ها، بناهای تاریخی و مکان‌های گردشگری و غیره تمام مستندات خود را بدون استفاده از قلم یا کاغذ ضبط کنید. این ویژگی یادگیری در دانش‌آموزان را بهبود و تسریع می‌بخشد.

6. افزایش خلاقیت و کسب مهارت‌های فنی

بر کسی پوشیده نیست که ابزارهای فناوری از قبیل رایانه و تبلت یک ضرورت در دنیای امروزی است. ورود نسل جدید تبلت‌های گرافیکی به‌عنوان رایانه‌های دستی، خلاقیت را از طریق استفاده از برنامه‌های ایجاد موسیقی، ویدئو و حتی هنری مانند طراحی و نقاشی وارد دنیای حرفه‌ای‌ها کرده است. همچنین، اکثر مشاغل، نیاز به مهارت‌های ضروری مانند ورد، اکسل و برنامه‌های نرم‌افزاری دیگر دارند.

7. ابزار ارزیابی آسان برای معلمان

ارزیابی و نمره دهی دانش‌آموزان همیشه کاری زمان‌گیر و سخت برای معلمان بوده است که به لطف قلم های نوری علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، ارزیابی پیشرفت و نمره دهی دانش‌آموزان را نیز آسان‌تر کرده است.

8. دوستدار محیط‌ زیست

همان‌طور که می‌دانید معضل محیط‌زیست و قطع بی‌رویه درختان برای تولید کاغذ در سراسر جهان بسیار ناراحت‌کننده است. استفاده از این تبلت‌ها و ارسال تکالیف و مقالات به‌صورت دیجیتالی به صرفه‌جویی در کاغذ و استفاده کمتر از جوهر و خودکار کمک می‌کند که این امر منجر به محیط زیستی بهتر، هوای تمیزتر و زمین بهتر می‌شود.

9. شبیه سازی برای یادگیری

بسیاری از دانش‌آموزان از اضطراب قبل از امتحانات رنج می‌برند و به دنبال یادگیری مفهومی به‌غیراز خواندن کتاب یا تماشای فیلم‌های آموزشی هستند. خوشبختانه فناوری این مشکل را حل کرده و با روی کار آوردن اپلیکیشن‌های شبیه سازی که به‌راحتی در فروشگاه اپل و اندروید در دسترس هستند و به‌راحتی بر روی تبلت‌ها نصب می‌شوند. تجربه یادگیری سه‌بعدی را برای یادگیری سریع و بهتر دانش‌آموزان فراهم کرده است.

10. آسیب‌های کمتر سندرم تونل کارپال، استرس مکرر و کمردرد و گردن

طبق نظریه پزشکان انجام تکالیف بسیار زیاد و نوشتن‌های مکرر همچنین حمل مکرر کیف مدرسه که مملو از کتب درسی است، منجر به آسیب‌های استرس مکرر و حتی سندرم تونل کارپال، کمردرد و گردن درد در میان دانش‌آموزان می‌شود. جایگزین تبلت گرافیکی به‌جای کتاب در جلوگیری از این آسیب‌ها مؤثر است.

11. ابزاری کاربردی برای دانشجویان هنرهای زیبا و طراحی گرافیک

ایده طراحی و اختراع تبلت گرافیکی برای آسان‌سازی کار دانشجویان هنرهای زیبا و طراحی گرافی نشات گرفته است. دانشجویان به‌راحتی می‌توانند از طریق یک قلم لمسی یا شابلون، اشکال پیچیده طراحی و هنری خود را به طور طبیعی نسبت به ماوس رایانه‌ای خلق کنند. تبلت‌های گرافیکی به دلیل تغییر و بازسازی آسان طرح‌های شخصی هنری یکی از ابزارهای لازم در کلاس درس این دانشجویان برای یادگیری است.

12. حساسیت به فشار

فناوری حساسیت به فشار ویژگی منحصربه‌فردی است که طراحی با آن را راحت کرده است. در حقیقت، منظور از فشار، فشار قلم بر روی صفحه‌نمایش است که برخی از تصاویر و خطوط را پررنگ یا کم‌رنگ نشان می‌دهد این فاکتور برای طراحان حرفه‌ای که نیاز به روتوش کارهای قدیمی به‌صورت ذخیره‌سازی در قالب دیجیتال هستند، بسیار حائز اهمیت است.

در پایان

قلم نوری ابزارهای آموزشی مؤثر و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که سودمندترین ویژگی‌های آموزشی را درست مانند تخته سیاه فراهم می‌کنند. این تبلت‌ها معلمان را قادر می‌سازد تا تصاویر، گرافیک‌ها و نمودارها را با دست ترسیم کنند و محتوایی غنی برای یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کنند. در سیستم آموزشی امروزی، معلمان و مربیان از قلم نوری، برای کمک به آموزش به روش استفاده از اشاره‌گر عمل می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. وحید می گوید

    جالبه نمیدونستم چنین کاربردهایی داره. همه اصولا برای نقاشی دیجیتال استفاده می‌کنند