اوپو از اولین تراشه تصویر برداری که خود آن را توسعه داده است، رونمایی کرد

اوایل صبح دیروز ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ (۲۳ آذر ماه) بود که شرکت گوشی ساز اوپو رویداد OPPO INNO Day 2021 را به طور رسمی آغاز کرد. در طی این کنفرانس، این شرکت از تعدادی از فناوری جدید و همچنین محصولات جدید رونمایی کرد که ازجمله می‌توان به معرفی اولین تراشه این شرکت اشاره کرد. ای پردازنده درواقع اولین تراشه NPU اوپو خواهد بود که در خود این شرکت طراحی و  توسعه یافته است یعنی تراشه اختصاصی MariSilicon X اوپو. همراه چیکاو باشید.

شاید بتوان گفت که تا همین چند سال قبل شرکت تراشه ساز کوالکام قدرت بلامنازع در حوزه ساخت تراشه‌های پلتفرم گوشی‌های هوشمند بود این در بخش تراشه‌های پرچمدار و حتی میان رده نیز به آن صورت رقیب جدی نداشت هیچ که در بخش تراشه‌های پایین رده نیز بازار را قبضه کرده بود اما آرام آرام رقیبانی که در حال توسعه و پیشرفت تراشه‌های خود بودند و با صرف هزینه‌های هنگفت قصد ورود قدرتمند به این بازار را داشتند، همچون آتش از زیر خاکستر زبانه کشیدند و با فتح سنگر به سنگر تراشه‌های گوشی‌های پایین رده و سپس میان‌رده، اکنون به رقبایی قدرتمند برای کوالکام حتی در سطح تراشه‌های پرچمدار برای گوشی‌های پرچمدار هستند که در این زمینه می‌توان از مدیاتک با تراشه‌های سری دایمنسیتی آن نام برد و همچنین شرکت یونسکو که فعلاً تا سطح فتح سنگر میان‌رده‌های پرمیوم نیز خود را بالا کشیده است.

تراشه تصویر برداری اوپو - چیکاو

از سوی دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز به این فکر افتاده‌اند تا تراشه‌های مورد نیاز خود را خود بتوانند طراحی کنند تا امکانات و قابلیت‌هایی را که از آن تراشه انتظار دارند، بتواننند در عملکرد آن بگنجانند. شاید اولین جرقه را در این زمینه شرکت گوگل با تراشه تنسور خود زد و این آتش را به خرمن دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز انداخت. اکنون اوپو نیز موفق شده است تا تراشه اختصاصی خود را که طراحی و تولید کرده است، معرفی کند.

چن مینگیانگ (Chen Mingyong)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند چینی اوپو، اولین تراشه جدید خود را به نمایش گذاشت. طبق اعلام رسمی این شرکت در مورد توانایی‌ها و ویژگی‌های این تراشه، MariSilicon X NPU جدید یک پردازنده مبتنی بر تصویربرداری است که به طور مستقل توسط این شرکت طراحی و توسعه یافته است. مدیر ارشد اجرایی شرکت اوپو اظهار داشت که این پردازنده به نام ماریانا ترنچ (Mariana Trench) یعنی گودال ژرف ماریانا، که عمیق‌ترین نقطه بر روی کره زمین است، نامگذاری شده می‌شود. این نام خاص قرار بود به معنای عمق زیاد «تخیل و نوآوری» شرکت باشد.

در طی این اعلامیه، بنیانگذار این شرکت همچنین اضافه کرد که غول‌های فناوری باید بتوانند فناوری‌های اصلی مورد نیاز خود را توسعه دهند تا برای هر چالشی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند آمادگی داشته باشند. به عبارت دیگر، این تراشه همچنین گامی برای خودکفایی بیشتر است.

اوپو، اولین تراشه جدید خود را به نمایش گذاشت - چیکاو

شاید منظور اصلی او اشاره به همه‌گیری کووید ۱۹ باشد که شرکت‌های بزرگ فناوری را به تعطیلی کشاند و اکنون نیز که با تولید واکسن جلو پیشرفت و مرگ و میر ناشی از این ویروس تاحدودی مهار شده است، بحران کمبود تراشه یقه تولیدکنندگان صنعتی را گرفته است و در این میان شرکت‌هایی مانند تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند که بیش از سایر صنایع به تراشه وابسته هستند، بیش از دیگر صنایع و شرکت‌های تولیدی با این چالش عظیم دست به گریبان هستند که عدم دسترسی به تراشه به معنی توقف خط تولید گوشی هوشمند است.

تراشه اوپو  MariSilicon X جدید با استفاده از فرآیند ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود و به دنبال بهبود عملکرد تصویربرداری گوشی‌های هوشمند تولیدی آینده اوپو است. مدیر عامل این شرکت همچنین اضافه کرد که از این تراشه اختصاصی جدید اوپو از سال آینده در گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده خواهد شد.

تراشه اوپو  MariSilicon X - چیکاو

این تراشه جدید اوپو محاسبات هوش مصنوعی را به طور آنی برای بهبود بهره وری انرژی ارائه می‌دهد و همچنین قابلیت‌های فوق العاده  HDR را برای « صنعت پیشگام» ارائه می‌دهد. این تراشه همچنین عکاسی RAW را نیز بدون اتلاف وقت امکان‌پذیر می‌کند و عملکرد حسگر RGBW را به حداکثر می‌رساند و همچنین محدوده دینامیکی بسیار بالایی را از طریق HDR 20 بیتی ارائه می‌دهد. شایان ذکر است، اوپو همچنین به طور رسمی اعلام کرد که این پردازنده جدید در گوشی‌های پرچمدار سری فایند ایکس (Oppo Find X) در سال ۲۰۲۲ به نمایش در خواهد آمد که نشان دهنده ورود فناوری تراشه دوگانه خواهد بود.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.