آنچه قبل از ورود به بازارکار گرافیک باید بدانید

گرافیست‌ها امروز نقش مهمی در زیبایی محیط‌های اطراف ما دارند. این گرافیست‌ها هستند که با ایجاد طرح‌های خلاقانه و جالب، زیبایی را به ما هدیه می‌دهند. امروز قصد داریم با یکدیگر بررسی کنیم که چه چیزهایی را برای ورود به بازارکار گرافیک نیاز است بدانید تا بتوانید در این حوزه فعالیت کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نیازهای بازارکار در گرافیک

قبل از اینکه به سراغ یادگیری چیزی بروید، بهتر است ببینید که آیا تقاضا برای تخصص شما وجود دارد؟ مشتریان تا چه مقدار برای تخصص شما هزینه پرداخت می‌کنند؟ و آیا شما می‌توانید از کارفرما سفارش بگیرید یا خیر. بعد از بررسی این سوالات می‌توانید راه درست برای خود را یاد بگیرید. اما ما به طور خلاصه، موارد اصلی را برای شما مطرح می‌کنیم. اصولا نیازهای بازار به صورت زیر می‌باشد.

  1. طراحی لوگو
  2. طراحی موشن گرافیک
  3. طراحی جلد کتاب
  4. طراحی پست و کاور اینستاگرام
  5. طراحی بسته بندی
  6. طراحی لوگو موشن
  7. طراحی ست اداری
  8. طراحی اقلام تبلیغاتی
  9. طراحی و ساخت تیزر
  10. ریل موشن
  11. و …

همانطور که می‌بینید تعداد کارهایی که برای گرافیک وجود دارد بسیار زیاد است که در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از درآمد گرافیست ها نیز، کافی است عبارت “درآمد گرافیک” را در گوگل جستجو کنید.

طراحی لوگو

طراحی لوگو به صورت حرفه‌ای چیزی است که بیشتر شرکت‌ها به دنبال آن هستند. اگر شما به حدی برسید که بتوانید لوگوهای حرفه‌ای طراحی نمایید، مطمئن باشید درآمد بسیار مناسبی خواهید داشت. در بین شرکت‌ها و افراد مختلف، از پارماتیک به عنوان بهترین شرکت طراحی لوگو یاد می‌شود. طراحی لوگو پارماتیک برخلاف سایر شرکت‌ها از اصول فیبوناچی و قوانین طلایی استفاده می‌شود و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال آموزش حرفه‌ای طراحی لوگو می‌باشید، نمونه کارهای این شرکت را حتما بررسی کنید. برای یادگیری طراحی لوگو باید علاوه بر خلاقیت، کار با نرم افزارهای ایلاستریتور و یا کورل را نیز بیاموزید.

موشن گرافی

شاید شما نیز تا به حال چندین موشن گرافی مختلف را دیده باشید. موشن گرافی یکی از حالت‌های جدید تبلیغات است که بیشتر شرکت‌های نام آشنا نظیر دیجیکالا، اسنپ، علی بابا، تپسی، پارماتیک، گلرنگ، لادن و … از آن استفاده کرده‌اند. شما برای یادگیری موشن گرافی باید به نرم افزاری مثل افترافکت تسلط کامل داشته باشید. هرچند برای طراحی موشن گرافی می‌توان از برخی پروژه‌های آماده نیز استفاده کرد که البته خروجی مناسبی نخواهید داشت. اگر شما نیز به موشن گرافی علاقه دارید، می‌توانید به صورت حرفه‌ای نرم افزار افترافکت را یاد گرفته و بعد از آن نمونه‌کارهای خود را در اینستاگرام گذاشته و از این طریق برای خود مشتری جذب کنید.

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب هم یکی دیگر از جاهایی است که می‌توانید در آن سفارش‌های خوبی بگیرید. برای طراحی جلد کتاب به صورت حرفه‌ای باید به نرم افزار فتوشاپ مسلط باشید. در طراحی جلد کتاب داشتن خلاقیت بسیار مهم‌تر از هرچیزی است. زمانی که شما یک جلد کتاب طراحی می‌کنید باید به این موضوع توجه کنید که اگر جلد کتاب مناسب نباشد روی فروش آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. پس علاوه بر طراحی، نیاز است ابتدا شما خلاصه ای از کتاب را بخوانید تا درک درستی از آن داشته باشید. همچنین به کار بردن اصول روانشناسی و روانشناسی رنگ نیز بسیار مهم می‌باشد.

طراحی اقلام تبلیغاتی

شاید بیشترین موردی که به شما سفارش دهند اقلام تبلیغاتی باشد. اقلام تبلیغاتی شامل مواردی همچون: تراکت، بروشور، کارت ویزیت، پوستر و … می‌باشد. این اقلام با نرم افزارهای فتوشاپ و ایلستریتور طراحی می‌شوند. در نتیجه برای اینکه بتوانید کار خوبی به کارفرما تحویل دهید بهتر است تسلط خوبی به این نرم افزارها داشته باشید.

بررسی درآمد و بازار کار گرافیک

احتمالا شما نیز این موضوع را به خوبی می‌دانید که هرچقدر تخصص و نمونه کار شما در گرافیک زیاد باشد، درآمد شما نیز به همان طبع افزایش پیدا خواهد کرد. درآمدی که در حال حاضر گرافیست‌های مختلف دارند، چیزی بین 4 تا 30 میلیون تومان می‌باشد. به عنوان مثال بهترین شرکت طراحی لوگو در ایران بسیار بسیار بیشتر از کسی درآمد خواهد داشت که به تازگی کار خود را آغاز کرده است. بنابراین شاید در ابتدای کار که نمونه‌های زیادی نداشته باشید، درآمد شما از حداقل ماهی 4 میلیون تومان شروع شود و تا 7 میلیون ادامه داشته باشد.

میانگین درآمدی افراد مختلف حرفه‌ای در حوزه گرافیک بین 8 تا 30 میلیون تومان می‌باشد. به عنوان مثال یک طراح حرفه‌ای لوگو برای هر یک از طراحی‌های خود هزینه‌ای معادل 2 تا 5 میلیون دریافت می‌کند. به طور میانگین یک طراح می‌تواند در طول یکماه تا 8 لوگو را طراحی نماید.

کدام نرم افزارها برای شروع مناسب است؟

اگر به دنبال یادگیری نرم افزارهای گرافیکی هستید، می‌توانید کار خود را با فتوشاپ و ایلاستریتور شروع کرده و ادامه دهید. بسیاری از طرح‌های گرافیکی با این دو نرم افزار قدرتمند ساخته و طراحی می‌شوند. اما اگر علاقه شما به موشن گرافی و ساخت و تدوین ویدیو و تیزرهای تبلیغاتی می‌باشد، می‌توانید به سراغ نرم افزارهایی مانند پریمیر و یا افترافکت بروید. برای طراحی جلد کتاب و صفحات داخلی آن می‌توانید از نرم افزار ایندیزاین استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.