کارت گرافیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

کارت گرافیک که وظیفه نمایش تصاویر روی صفحه سیستم های کامپیوتری را بر عهده دارد، یکی از اجزای بسیار مهم در کامپیوتر است. اهمیت کارت گرافیک آن قدر بالاست که همه افراد به خصوص گیمرها برای خرید آن وقت و هزینه زیادی صرف می کنند، از این رو لازم است که حتماً دانش کافی در مورد آن داشته باشید و در مورد اجزای تشکیل دهنده آن اطلاعات کسب کنید. ما در ادامه به بررسی کامل اجزای تشکیل دهنده کارت گرافیک می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اجزای تشکیل‌دهنده کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک‌ از گذشته تا به حال، تغییرات زیادی کرده اند. کارت‌های گرافیکی امروزی میلیون‌ها برابر قدرتمند تر از قبل هستند. یکی از دلایل قوی‌تر شدن این کارت‌ها، بازی‌های رایانه‌ای هستند که هر سال در حال پیشرفت کردن هستند و سیستم مورد نیاز آن‌ها در حال رشد است.

همه کارت های گرافیک‌ دقیقاً اجزای تشکیل‌دهنده یکسانی ندارند اما همه آن‌ها قطعاتی کلیدی دارند که در این موارد با یکدیگر برابر هستند که در زیر به توضیح آن‌ها پرداخته ایم:

  • Video Memory  (حافظه ویدیوئی): بخش حافظه کارت گرافیک، محلی است که داده ها برای پردازش در آن ذخیره می شوند. این بخش با توجه به نیاز کاربران دارای ظرفیت های مختلفی است.
  • GPU  (واحد پردازش گرافیکی):  همان طور که CPU مغز کامپیوتر است، GPU مغز کارت گرافیک است. تمام پردازش های گرافیکی در این بخش انجام می شود، سپس تصویر روی مانیتور نمایش داده می شود. برخلاف تصور بسیاری که حافظه را عامل قوی بودن کارت گرافیک می‌دانند، این بخش ملاک قدرتمند بودن کارت‌های گرافیک است.
  • PCB (برد مدار چاپی): قطعات کارت گرافیک بر روی PCB قرار می‌گیرند و ممکن است از لایه‌های مختلفی تشکیل شوند. جنس این بردها در کیفیت کار کارت گرافیک مؤثر است.
  • Display Connectors (محل اتصال نمایشگر): داده های تصویری پس از پردازش در کارت گرافیک برای نمایش در مانیتور یا نمایشگر سیستم نیاز به کابل رابط دارند که برای این کار قسمتی برای اتصال کابل به کارت گرافیک در نظر گرفته شده است. این کابل‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که بسته به نوع نیاز کاربر، محصول از پورت‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال اگر کاربر وضوح 4K و نرخ فریم بسیار بالا بخواهد، از پورت‌های HDMI و DVI که پین‌های بیشتری دارد استفاده می‌شود. در نقطه مقابل برای تصویررسانی معمولی پورت VGA به‌کار می‌رود. هرچند که امروزه بیشتر کارت‌ها، حداقل از یک پورت HDMI بهره‌مند هستند.
  • Bridge (پل): برخی از کارت‌های گرافیکی رده بالا دارای این امکان هستند که در کنار هم به‌کار بروند. تکنولوژی مذکور در کارت‌های گرافیکی شرکت Nvidia به SLI و در کارت‌های گرافیکی AMD به Crossfire معروف است. پل کردن چند کارت گرافیکی می‌تواند به انجام سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی، کمک شایانی کند. همچنین پل کردن کارت‌های گرافیک‌های Nvidia و AMD هرکدام شرایط منحصربه‌فرد خود را دارند و این شرایط با یکدیگر متفاوت‌ است.
  • VRM (تنظیم‌کننده ولتاژ): همان‌طور که از نامش پیداست، این قسمت از کارت گرافیک وظیفه برق‌رسانی بهینه به قسمت‌های کلیدی کارت گرافیک را بر عهده دارد. همچنین این بخش برق را از نظر کیفی مورد آزمایش قرار می دهد. اگر این بخش در کارت گرافیک قوی باشد، عمر کارت گرافیک‌ در شرایط سخت بیشتر خواهد شد. همچنین در صورت هوشمند بودن VRM، عمل اورکلاک بدون نویز و خطر انجام خواهد شد.
  • Interface (پایه نگه‌دارنده): این بخش در کارت‌های گرافیکی نقش نگه‌دارنده، برق‌رسانی به برد و انتقال اطلاعات را دارد. امروزه کارت‌های گرافیکی برخلاف سال‌های گذشته از یک نوع اینترفیس استفاده می‌کنند که تنها در نسل‌ها با هم تفاوت دارند. این استاندارد PCI-Express نام دارد. تاکنون سه نسل از این نوع رابط‌ها عرضه شده که شامل نسل اول، دوم و سوم PCI-Express 1-2-3 می شود. باز هم بسته به نوع نیاز کاربر، سازندگان از نسل‌های مختلف این نوع کارت‌ها استفاده می کنند.

سخن پایانی:

کارت گرافیک اغلب با نام دو غول بزرگ سازنده این محصول یعنی انویدیا (NVIDIA) و ای ام دی (AMD) شناخته می‌شوند و محصولات آن‌ها در زمره بهترین و پرفروش‌ترین کارت‌های گرافیک دنیا قرار دارد. با این حال برندهای بسیار زیادی این قطعه را ارائه می‌دهند که از میان آن‌ها می‌توان به کارت گرافیک گیگابایت (Gigabyte)، کارت گرافیک ایسوس، ام اس آی (MSI) اشاره کرد. برای خرید کارت گرافیک ایسوس و یا هریک از این برندها باید به فاکتورهایی نظیر نوع حافظه مثلاً کارت گرافیک با حافظه 2gb از نوع ddr3 یا ddr4 توجه داشته باشید

حال که با اجزای تشکیل دهنده کارت گرافیک آشنا شدید می توانید یک خرید هوشمندانه داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خرید کارت گرافیک از فروشگاه اینترنتی جالبو است. جالبو دارای نمایندگی از بهترین برندهای کالای دیجیتال است و محصولات را بدون واسطه با قیمت مناسب به مشتریان خود عرضه می کند. تمامی کالاهای فروشگاه اینترنتی جالبو با گارانتی معتبر هستند، همچنین با ارائه خدمات پس از فروش پاسخگوی تمامی مشکلات خریداران پس از خرید هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.