خرید لپ تاپ استوک به صرفه است یا نه؟

در شرایط فعلی بازار دیجیتال یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات لپ تاپ است، در روزهای گذشته نیز به دلیل کمبود جنس در بازار و بسته شدن مرزها قیمت‌ها چند برابر شده است. این موضوع باعث گرم شدن بازار خرید لپ تاپ استوک شده است. هرچند همیشه اولویت با لپ تاپ نو است ولی با شرایط فعلی اولویت با لپ تاپ‌های استوک اروپایی بوده و دلیل آن‌هم این است که لپ تاپ‌های stock اروپایی دارای کارکردی کم و قیمت مناسب هستند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک در اصل به لپ تاپ‌های دست‌دوم و کارکرده می‌گویند؛ اما این تعریف به معنای خراب بودن یا غیرقابل استفاده بودن نیست. در واقعیت کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا در فروشگاه‌های خود این قابلیت و امتیاز را به مشتری می‌دهند که خریداران می‌توانند لپ تاپ‌های خریداری‌شده را تا مدت 1 ماه بدون هیچ دلیلی و توجیهی مرجوع کرده و تمام مبلغ کالا را دریافت کنند. لپ تاپ‌ها به دلیل باز بودن کارتن، کالای نو شناخته نمی‌شود، بنابراین به‌هیچ‌وجه وارد فروشگاه نمی‌شوند و سرراست به انبار آن فروشگاه فرستاده می‌شود پس  برحسب کیفیت درجه‌بندی می‌شوند.

گرید های لپ تاپ استوک

لپ تاپ‌های استوک بر اساس وضع ظاهری و میزان استفاده‌ای که از آن‌ها شده است به چند دسته تقسیم می‌شوند. گرید لپ تاپ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید محسوب می‌شود و بسیار مهم است که در زمان به آن توجه کنید. گرید های مختلف لپ تاپ استوک به شرح زیر است:

  • گرید open box: لپ تاپ استوکی در حد نو و یا در بعضی موارد پشت ویترین بوده است که نهایتاً از جعبه درآورده شده است و بسیار ارزشمند است.
  • گرید A++: این گرید از لپ تاپ‌های استوک کاملاً تمیز هستند و در مواردی با open box تفاوتی ندارد، این لپ تاپ‌ها بدون خط و خش و یا دارای چند مورد جزئی هستند.
  • گرید A+: لپ تاپ‌های استوکی که در اینگرید قرار دارند تمیز هستند و خط و خشی بسیار جزئی دارند.
  • گرید A: لپ تاپ‌های گرید A معمولاً چند ماه کارکرده‌اند و مقداری خط و خش‌دارند که به‌راحتی قابل‌رؤیت هستند.
  • گرید B: خط و خشی قابل‌توجه به همراه هاله‌هایی که روی لپ تاپ وجود دارند باعث می‌شوند که لپ تاپ‌ها در اینگرید قرار بگیرند.
  • گرید C: در اینگرید از لپ تاپ استوک علاوه بر خط و خش بسیار و هاله‌ها پیکسل‌های سوخته نیز در نمایشگر لپ تاپ وجود دارد.

دلایل محبوبیت لپ تاپ‌ استوک

دو دلیل بسیار مهم محبوبیت لپ تاپ‌های استوک کیفیت ساخت و قیمت بسیار مناسب است که باعث شده هم ازلحاظ اقتصادی و هم از‌لحاظ کیفی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از نمونه‌های نو و آکبند داخلی باشند.

چه لپ تاپ‌های استوکی برای بازی مناسب هستند؟

لپ تاپ‌های گیمینگ استوک امروزه توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای کانفینگ های مخصوص به خود می‌باشند البته لازم به ذکر است که لپ تاپ استوک گیمینگ علاوه بر تفاوت دربرند، ازنظر فاکتورهای دیگری همچون کیفیت و قیمت نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

مزایا و معایب لپ تاپ استوک چیست؟

دو مورد از مهم‌ترین مزایای لپ تاپ:

قیمت بسیار پایین‌تر: لپ تاپ‌های استوک در مقایسه با لپ تاپ‌های نو و آکبند قیمت بسیار پایین‌تری دارند؛ یعنی یک لپ تاپ استوک در مقایسه با لپ تاپ نو با یک کانفیگ و قدرت مشخص حدود نصف تا یک‌سوم قیمت دارد.

کیفیت ساخت بالاتر: بدنه اکثر این‌گونه لپ تاپ‌ها بسیار مقاوم ساخته می‌شوند و تست‌های امنیتی زیادی را طی می‌کنند. همچنین در ساخت اکثر این لپ تاپ‌ها قطعات باکیفیتی بکار برده می‌شود که طول عمر آن را افزایش می‌دهند.

دو مورد از معایب لپ تاپ استوک:

اکثر لپ تاپ‌های استوک مانند سری‌های لتیتود، تینکپد و الیتبوک ظرافت و زیبایی لپ تاپ‌های نو را ندارند (البته همیشه هم این‌طور نیست) و معمولاً ضخیم‌تر با بدنه سنگین‌تری هستند و همچنین تنوع رنگی کمتری هم دارند.

لپ تاپ‌های استوک به علت اینکه فصل فروش آن‌ها تمام‌شده، جدید نیستند؛ یعنی به‌طورکلی شما نمی‌توانید یک لپ تاپ استوک آخرین‌مدل داشته باشید.

هنگام خرید لپ تاپ استوک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

تست هارد لپ تاپ

از مهم‌ترین علائم خرابی هارد لپ تاپ، صدای دیوانه کننده و کندی غیرمعمول ویندوز است. برای تست هارد، نرم‌افزار Hard Disk Sentinel Pro یکی از بهترین گزینه‌ها است و گزینه‌هایی ازجمله درصد سلامت هارد و هشدار و خطاهای مربوطه را به شما نمایش می‌دهد.

تست باتری لپ تاپ

باتری یکی از مهم‌ترین دلایل خرید لپ تاپ به‌خصوص برای کسانی است که نیاز به کامپیوتر قابل‌حمل دارند. برای تست این بخش پیشنهاد تیم نرم‌افزاری کِی لپ، استفاده از BatteryInfoView و نمایش اطلاعات باتری است. همچنین باکار کردن چندساعته با لپ تاپ به‌آسانی متوجه سالم بودن باتری آن خواهید شد.

تست صفحه‌نمایش لپ تاپ

وجود نقطه‌های ریز و هاله در صفحه‌نمایش برای بسیاری از ما ممکن است ناخوشایند باشد، پیشنهاد می‌کنیم با برنامه DFX در چندین رنگ مختلف از وجود عیب و ایراد در صفحه مطلع شوید. تشخیص این هاله در صفحه‌نمایش‌های مات و براق کمی متفاوت است.

تست رم و گرافیک لپ تاپ

برای تست این دو بخش سخت‌افزاری نرم‌افزار حرفه‌ای PassMark BurnInTest را به شما کاربران عزیز پیشنهاد می‌کنیم. این برنامه علاوه بر رم و گرافیک، سایر بخش‌های لپ تاپ را نیز به‌طور هم‌زمان تست کرده و به‌طورکلی سیستم را زیر فشار می‌گذارد تا کارایی آن را سنجش کند.

آیا پشت لپ تاپ‌های استوک بازشده است؟

به‌عنوان یک فروشنده لپ تاپ استوک، به شما بگوییم که تمام لپ تاپ‌های استوک موجود در بازار پشت آن‌ها بازشده است. نه برای تعمیر بلکه برای افزایش حافظه RAM و…  پس اگر به شما بگویند پشت لپ تاپ بازهم نشده و یا لپ تاپی که پشتش بازشده یعنی تعمیری هستند، این حرف بسیار خنده‌دار و فاقد اعتبار است. ولی در خصوص تعمیر شدن و یا تعمیر نشدن باید به شما بگویم که اگر مکانی که از آن خرید می‌کنید معتبر نباشد، احتمال اینکه لپ تاپ تعمیری و دست‌دوم را بجای لپ تاپ استوک خوب به شما بفروشند زیاد است.

محبوب‌ترین برندهای لپ تاپ‌های استوک

  • HP
  • Acer
  • Lenono
  • Dell
  • Msi
  • Asus
  • Microsoft

در ادامه به چند سؤال پرتکرار شما پاسخ می‌دهیم

1- مزیت خرید لپ تاپ استوک چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت خرید لپ تاپ استوک این است که قیمت آن از 20 تا 40 درصد کمتر از نمونه‌ی نو و آکبند آن است. البته خرید یک لپ تاپ استوک زمانی باارزش و به‌صرفه است که سالم باشد.

2- یک فرد عادی می‌تواند لپ تاپ استوک را تست کند یا حتماً متخصص کامپیوتر باید این کار را انجام دهد؟

آموزش‌هایی در این مقاله داده‌شده که هر کاربر عادی حتی اگر برای اولین بار است که لپ تاپ می‌خرد، نیز بتواند لپ تاپ را تست کند. بااین‌حال؛ بد نیست در آخر لپ تاپ دست دوم را به یک متخصص کامپیوتر نشان دهید.

3- برای تست لپ تاپ چند روز از فروشنده مهلت بگیریم؟

ازآنجایی‌که برای تست لپ تاپ باید آن را شارژ کنید و روند خالی شدن شارژ آن را بررسی کنید و همچنین انواع تست‌های سلامت سخت‌افزار را بر روی آن اجرا کنید، حداقل به سه روز وقت نیاز دارید. با توجه  به مقاله ای که مطالعه کردید میخواهیم یک فروشگاه خوب برای خرید لپ تاپ استوک به شما معرفی کنیم فروشگاه اینترنتی لپپتاپیفای یکی از به روزترین  و بزرگترین فروشگاههای اینترنتی سطح کشور ، در آستانه‌ی دومین سال فعالیت، با فروش کالاهای متنوع و قیمت‌های مناسب برای تمامی اقشار جامعه  تجربه‌ی لذت‌ بخش یک خرید اینترنتی را تداعی می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. ژاله می گوید

    ممنون خیلی مفید بود.

  2. سیاوش می گوید

    بسیار مفید ??

  3. محمد می گوید

    مقاله خوبی بود مرسی