پیش بینی ها از کاهش فروش در بازار جهانی رایانه های شخصی و تبلت ها خبر می دهند

شرکت بین المللی داده (IDC) یا International Data Corporation  آخرین پیش بینی خود را از بازار جهانی رایانه‌های شخصی و تبلت‌های سنتی منتشر کرده است. تحلیلگران این شرکت بین المللی بر این باورند که رشد این فروش رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها در سال آینده کند خواهد شد. تحلیلگران این شرکت یکی از دلایل این موضوع را با کمبود قطعات الکترونیکی و به خصوص نیمه هادی‌ها مرتبط می‌دانند. همراه چیکاو باشید.

  • کاهش فروش در بازار جهانی رایانه های شخصی و تبلت ها

آگاهان و خبرگان صنعت دنیای فناوری و محصولات آن پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۳۴۴.۷ میلیون رایانه شخصی در سراسر جهان به فروش برسد. این میزان فروش این دستگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۳.۵ درصد افزایش خواهد داشت. با این حال، عرضه در سه ماهه جاری ۳.۴ درصد کاهش خواهد یافت. دلیل آن کمبود قطعات الکترونیکی است که بخش‌های مختلف بازار فناوری اطلاعات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به طور مشابه، در بخش تبلت‌ها، تحلیلگران از افزایش ۴.۳ درصدی برای کل سال گذشته صحبت می‌کنند، در حالی که فروش این دستگاه‌ها نیز در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی در حدود  ۸.۶ درصد کاهش می‌یابد.

این تحلیل‌گران و کارشناسان با رصد بازار فروش این دستگاه‌ها و همچنین میزان احتمالی تولید قطعات مورد نیاز ازجمله قطعات نیمه رسانا با به عبارت دقیق‌تر تراشه‌ها و پردازنده‌های بخش پلتفرم گوشی‌های هوشمند به این نتیجه رسیده‌اند که در آینده، نه تنها رشد محموله‌های رایانه‌های شخصی سنتی کاهش می‌یابد بلکه محموله‌های تبلت نیز به همین وضع دچار خواهند شد و با کاهش تولید و عرضه رو به رو خواهند گردید.

کاهش فروش در بازار جهانی رایانه های شخصی و تبلت ها - چیکاو

خاطرنشان می‌شود که بخش تبلت به دلیل رقابت با گوشی‌های هوشمند که هر روز صفحه نمایش این تلفن‌های همراه بزرگتر و بزرگتر و باکیفیت‌تر نیز می‌شوند، میزان کاهش فروش بیشتری را در بازار جهانی تجربه خواهند کرد. در حال حاضر اندازه قطر نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند حتی از ۷ اینچ نیز فراتر رفته است که دیگر تبلت‌هایی که با چنین سازی از صفحه نمایش در بازار عرضه شوند، به احتمال زیاد چندان استقبال خوبی را تجربه نخواهند کرد.همچنین، لپ‌تاپ‌ها نیز به دلیل این که گوشی‌های هوشمند از یک سو نمایشگرهای بزرگی را با خود حمل می‌کنند و از سوی دیگر بسیار قدرتمند شده‌اند از این آسیب و کاهش فروش در امان نخواهند بود و رشد فروش آن‌ها منفی خواهد شد.

 این تحلیلگران می‌افزایند که اگر مدت این دوره را تا سال ۲۰۲۵ در نظر بگیریم، شاخص CAGR (compound annual growth rate) یعنی نرخ رشد مرکب سالانه، طبق اعلام نظر IDC، یک چیزی در حدود ۳.۳ درصد خواهد بود که رشد اصلی توسط دستگاه‌های لپ‌تاپ تامین خواهد شد.

محدودیت های عرضه برای به چالش کشیدن بازار رایانه های شخصی و تبلت ها همچنان ادامه خواهد داشت - چیکاو

  • محدودیت های عرضه برای به چالش کشیدن بازار رایانه های شخصی و تبلت ها همچنان ادامه خواهد داشت

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر بخش « Mobility and Consumer Device Trackers »  IDC، گفت:

«بازار از اوج تقاضای رایانه شخصی به خاطر همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ عبور کرده است». در حالی که ما شاهد کاهش تقاضای مصرف کنندگان در بخش‌ها و بازارهای خاص بوده‌ایم، تقاضا برای دستگاه‌های مخصوص گیم یک استثنا باقی مانده است و تقاضای کلی مصرف کنندگان بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری است. علاوه بر این، شروع به اشباع شدن در برخی از بازارهای آموزشی دلیل دیگری برای کاهش انتظارات در سه ماهه آینده است.

 رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه در بخش Mobility and Consumer Device Trackers شرکت IDC معتقد است که «با چالش‌های زنجیره تامین، شاهدیم که OEMها (تولیدکنندگانی که دستگاه‌ها را مونتاژ می‌کنند) در ماه‌های اخیر تقاضای تجاری را در اولویت قرار داده‌اند.»

وی در ادامه می‌افزاید:

«اغلب اوقات دلارهای تجاری در مقایسه با بخش‌های مصرف‌کننده و آموزش، بزرگ‌تر و تضمین‌شده‌تر هستند. کاهش اخیر در بخش مصرف کننده انتظار می‌رود که همچنان تا سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند، اما در بلندمدت ما انتظار داریم که بازار رایانه‌های شخصی مصرف کننده نرخ رشد پنج‌ساله‌ای مشابه بخش تجاری داشته باشد.»

کاهش فروش رایانه های شخصی و تبلت ها - چیکاو

از سه بخش بازار یعنی بخش تجاری، بخش مصرف کننده و بخش آموزشی، به نظر می‌رسد که بخش تجاری، تنها در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد. بخشی از این امر ناشی از عرضه است، اما همچنین این دلیل را نیز نباید نادیده گرفت و به آسانی از کنار آن عبور کرد که چرخه تجدید مصرف کننده به زمان نیاز دارد.

پس از موج شدید و بلند خرید مصرف کننده که طی دو سال گذشته به دلیل قرار داشتن در قرنطینه یا آموزش از راه دور که باز هم به دلیل همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد و باعث شد تا بسیاری به ناچار دستگاه مورد نیاز خود را خریداری کنند. البته آن طور که تحلیلگران می‌گویند و به آن اعتقاد دارند، بخش آموزش آن طور که باید، یا به اندازه‌ای که انتظار می‌رفته است، نتوانسته تمام دستگاه‌های مورد نیاز خود را دریافت کند. به هر حال، اگر این موضوع را در مقیاس وسیع‌تر بررسی و تحلیل کنیم، مشاهده می کنیم که در این زمینه به آن صورت سفارش‌های لغو شده زیادی وجود نداشته است. زمانی که عرضه به تقاضا برسد، انتظار می‌رود که در بخش آموزش نیز شاهد ارتقاء باشیم. »

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.