استارتاپ چیست و چطور یک استارتاپ موفق راه‌اندازی کنیم؟

اصطلاح استارتاپ به شرکتی اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارتاپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می‌شوند و معمولا می‌خواهند محصول یا خدماتی را توسعه دهند که معتقدند تقاضا برای آن وجود دارد. این شرکت‌ها عموما با هزینه‌های بالا و درآمد محدود شروع به کار می‌کنند، به همین دلیل است که به دنبال سرمایه از منابع مختلفی مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند. در این مطلب به طور مفصل به سوال استارتاپ چیست می‌پردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

درک استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها شرکت‌ها یا مجموعه سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بر روی یک محصول یا خدمات واحدی که بنیان‌گذاران می‌خواهند به بازار عرضه کنند، تمرکز دارند. این شرکت‌ها معمولاً یک مدل تجاری کاملاً توسعه‌یافته ندارند و مهم‌تر از آن، فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله بعدی کسب‌وکار هستند. اکثر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیانگذاران آنها تأمین مالی می‌شوند.

ملاحظات خاص

در جواب به سوال استارتاپ چیست، تعدادی از عوامل مختلف وجود دارد که کارآفرینان باید در هنگام تلاش برای راه‌اندازی استارتاپ خود و شروع فعالیت به آنها فکر کنند.

محل

موقعیت مکانی می‌تواند باعث ایجاد یا شکست هر کسب‌و‌کاری شود و اغلب یکی از مهم‌ترین ملاحظات برای هر کسی است که در دنیای تجارت راه‌اندازی می‌کند. استارتاپ‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا کسب‌وکارشان به صورت آنلاین، در دفتر یا دفتر خانگی یا در یک فروشگاه انجام می‌شود. مکان بستگی به محصول یا خدمات ارائه شده دارد. مثلا یک استاپ واقعیت مجازی، بهتر است یه مغازه داشته باشد تا مشتریان بتوانند واقعیت مجازی را تجربه کنند.

ساختار حقوقی

استارتاپ‌ها باید در نظر داشته باشند که کدام ساختار قانونی به بهترین وجه با نهاد آنها سازگار است. مالکیت انحصاری برای موسسی که کارمند اصلی یک کسب‌و‌کار نیز هست مناسب است. شرکت‌ها یک ساختار قانونی قابل دوام برای مشاغلی هستند که متشکل از چندین نفر هستند که مالکیت مشترک دارند. مسئولیت شخصی را می‌توان با ثبت استارتاپ به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) کاهش داد.

منابع مالی

استارتاپ‌ها اغلب با مراجعه به خانواده و دوستان یا با استفاده از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سرمایه جمع‌آوری می‌کنند. سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر، گروهی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که در تامین مالی استارتاپ‌ها تخصص دارند. تامین مالی جمعی نیز برای بسیاری از افراد به روشی مناسب برای دستیابی به سرمایه نقدی تبدیل شده است. کارآفرین یک صفحه تامین مالی جمعی را به صورت آنلاین راه‌اندازی کرده و به افرادی که به آینده استارتاپ ایمان دارند اجازه می‌دهد پول اهدا کنند.

استارتاپ‌ها ممکن است از وام برای شروع فعالیت خود استفاده کنند. یک سابقه اعتباری عالی ممکن است به استارتاپ اجازه دهد تا از یک وام برای تامین مالی خود استفاده کند. این گزینه بیشترین خطر را دارد، به خصوص اگر راه‌اندازی ناموفق باشد. بانک‌ها معمولاً چندین گزینه تخصصی برای کسب‌وکارهای کوچک در دسترس دارند.

مزایا و معایب استارتپ‌ها

از آنجایی که استارتاپ‌ها نسبت به شرکت‌های بزرگ، کارمندان کمتری دارند، هر نفر باید دارای چند مهارت گوناگون باشد تا بتواند کار بخش‌های مختلف را جلو ببرد. این منجر به مسئولیت‌پذیری بیشتر و همچنین فرصت‌هایی برای یادگیری می‌شود.

استارتاپ‌ها طبیعت آرام‌تری دارند و معمولا دارای با ساعات کاری انعطاف‌پذیر هستند و هدفشان افزایش تعامل کارکنان و انعطاف‌پذیری است.

کار در استارتاپ‌ها نیز می‌تواند مفیدتر باشد. در این شرکت‌های کوچک، از نوآوری استقبال می‌شود و مدیران به کارمندان با استعداد اجازه می‌دهند تا ایده‌هایشان را به اجرا درآورند.

تا به حال فکر کرده‌اید یکی از معایب مهم استارتاپ چیست؟ بله، درست است، ریسک بالا. کسب‌وکارهای جدید باید قبل از شروع سودآوری، خود را در بازار کار اثبات کرده و سرمایه خود را افزایش دهند. راضی نگه داشتن سرمایه‌گذاران از پیشرفت استارت آپ بسیار مهم است. خطر تعطیلی یا نداشتن سرمایه کافی برای ادامه عملیات قبل از کسب سود همیشه وجود دارد.

در استارتاپ‌ها، همه برای رسیدن به موفقیت، کار می‌کنند. ممکن است در بعضی از مواقع مجبور به تحمل مقدار زیادی استرس و ساعات کاری طولانی شوید. رقابت نیز همیشه بالاست زیرا استارتاپ‌های کمی در زمینه‌های خلاقانه کار می‌کنند.

نمونه‌هایی از استارت‌آپ‌ها

Dotcoms یکی از استارتاپ‌های بزرگ در در دهه 1990 بود. در این مدت به دلیل حمایت سرمایه‌گذاران از این دسته از مشاغل جدید، جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر بسیار آسان بود. متاسفانه، بیشتر این استارتاپ‌های اینترنتی در نهایت به دلیل نقص‌های عمده در طرح‌های تجاری‌شان، مانند نداشتن مسیری برای درآمد پایدار، شکست خوردند. تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها با شکست خوردن استارتاپ دات کام جان سالم به در بردند. آمازون (AMZN) و eBay (EBAY) تنها دو نمونه هستند.

بسیاری از استارت آپ‌ها در چند سال اول شکست می‌خورند. به همین دلیل این دوره اولیه مهم است. کارآفرینان باید سرمایه بیابند، مدل کسب‌و‌کار ایجاد کنند، پرسنل کلیدی را استخدام کنند، جزئیات پیچیده‌ای مانند سهام برای شرکا و سرمایه‌گذاران را بررسی کرده و برای سال‌ها بعد، برنامه‌ریزی کنند. بسیاری از موفق‌ترین شرکت‌های امروزی مانند مایکروسافت (MSFT)، اپل (AAPL) و متا (FB) به عنوان استارتاپ شروع به کار کردند و در نهایت به شرکت‌های بزرگی تبدیل شدند.

چگونه باید یک شرکت استارتاپی راه‌اندازی کرد؟

اولین قدم برای راه‌اندازی یک استارتاپ داشتن یک ایده عالی است. تحقیقات بازار برای تعیین امکان‌پذیری ایده و بازار فعلی برای آن،  گام بعدی در این مسیر است. پس از آن، ایجاد یک طرح تجاری که ساختار، اهداف، ماموریت، ارزش‌ها و اهداف شرکت شما را مشخص می‌کند، ضروری است.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها تامین بودجه است. پس از جمع‌آوری بودجه، مطمئن شوید که تمام کارهای قانونی و اداری را به درستی انجام داده‌اید. این به معنای ثبت کسب‌وکار شما و دریافت هرگونه مجوز مورد نیاز است. پس از این، یک مکان تجاری ایجاد کنید. از آنجا، یک برنامه تبلیغاتی برای جذب مشتری، ایجاد پایگاه مشتری و تطبیق با رشد کسب‌و‌کار خود ایجاد کنید.

مزایای کار در یک شرکت استارتاپ چیست؟

مزایای کار در استارتاپ شامل فرصت‌های بیشتر برای یادگیری، افزایش مسئولیت، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، محیط کاری آرام، افزایش تعامل کارکنان، مزایای خوب در محل کار و نوآوری است.

چگونه باید برای یک شرکت استارتاپی ارزش ایجاد کرد؟

ارزش‌گذاری یک استارتاپ می‌تواند دشوار باشد زیرا استارتاپ‌ها معمولا طول عمر زیادی برای تعیین موفقیت خود ندارند. استارتاپ‌ها معمولا تا چند سال پس از راه‌اندازی، سود یا حتی درآمدزایی ندارند. به این ترتیب، استفاده از معیارهای سنتی صورت‌های مالی برای ارزیابی‌های مالی این نوع شرکت‌ها کاربرد ندارد.

برخی از بهترین راه‌ها برای ارزش‌گذاری یک استارتاپ چیست؟

  •         هزینه‌های تکراری
  •         چند برابری بازار
  •         جریان نقد تخفیف‌یافته
  •         ارزیابی مرحله‌ای

راه‌اندازی یک شرکت می‌تواند یک سرمایه‌گذاری دشوار اما سودآور باشد. داشتن یک ایده عالی و تلاش برای عرضه آن به بازار با چالش‌هایی مانند جذب سرمایه، استخدام کارمندان، بازاریابی، کار قانونی و مدیریت امور مالی همراه است. با این حال، به خاطر داشته باشید اینکه بدانید استارتاپ چیست باعث می‌شود مسیر ایجاد استارتاپ برایتان ساده‌تر شود.

منبع: وبسایت همیار آی تی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.