تحصیل پزشکی در اسپانیا

متقاضیان خارجی تحصیل در کشورهای اروپایی می توانند در مقاطع مختلفی از کارشناسی تا دکترا پذیرش تحصیلی دریافت کنند. در بسیاری از موارد دانش آموزانی که دوره متوسطه را به پایان می رسانند، برای پذیرش تحصیلی دانشگاه های کشورهای خارجی اقدام می کنند. با دیپلم ۱۲ ساله ایران می توانید برای رشته های مقطع کارشناسی یا رشته های پزشکی دانشگاه های کشورهای خارجی اقدام به دریافت پذیرش تحصیلی کنید. اگر برای مقطع کارشناسی اقدام کنید، تحصیل شما بین ۳ تا 4 سال شما زمان می برد و پس از آن می توانید در مقطع ارشد و سپس دکترا تحصیل کنید. اما اگر علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی هستید، دیگر نگران پذیرش تحصیلی برای مقاطع بالاتر نخواهید بود و با یکبار پذیرش از دانشگاه، می توانید پس از ۵ الی ۶ سال تحصیل، مدرک دکترای خود را دریافت کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چالش اصلی اینجاست که تقریباً تمامی دانشگاه های کشورهای خارجی به منظور پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، آزمون ورودی برگزار می کنند. این آزمون ورودی بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود. تحصیل پزشکی در اسپانیا یکی از بهترین فرصت ها برای دانش آموزان ایرانی است که مدرک دیپلم خود را دریافت کرده و با زبان انگلیسی یا اسپانیایی نیز آشنا هستند. اما آیا می دانید چطور باید برای پذیرش تحصیلی در رشته های پزشکی اقدام کنید؟ آیا می دانید هزینه تحصیل پزشکی در اسپانیا چقدر است؟

تحصیل پزشکی در دانشگاه های اسپانیا

به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی اسپانیا باید ابتدا با ارائه مدارکی شامل مدرک دیپلم معتبر، مدارک تمکن مالی و مدرک زبان، با دانشگاه مورد نظر خود مکاتبه کنید. پس از دریافت پذیرش می توانید با در دست داشتن مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی، به سفارت اسپانیا مراجعه کرده و درخواست ویزای تحصیلی دهید. پس از دریافت ویزا و ورود به اسپانیا، باید یک دوره یک ساله آمادگی برای ورود به دانشگاه های پزشکی اسپانیا را گذرانده و سپس در آزمون ورودی شرکت کنید. تنها پس از قبولی در آزمون است که می توانید به تحصیل پزشکی در اسپانیا بپردازید.

شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا

برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های اسپانیا (شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و همین طور تحصیل در رشته های پزشکی) شرایط خاصی وجود دارد که به عنوان متقاضی باید آن ها را در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین شرایط برای تحصیل در اسپانیا ، شرایط سنی است که برای متقاضیان تحصیل پزشکی در اسپانیا کمتر از ۲۲ سال و در برخی موارد کمتر از ۲۶ سال خواهد بود. شرط مهم بعدی داشتن تمکن مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور است. اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های دولتی اسپانیا را دارید، هزینه تحصیل شما سالانه حداقل ۲.۵۰۰ یورو خواهد بود. اما اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور نشدید، باید در یکی از دانشگاه های خصوصی به تحصیل پزشکی بپردازید که شهریه سالانه آن معمولاً بیش از 12 هزار یورو خواهد بود.

با توجه به هزینه بالای تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی اسپانیا، مرحله اخذ پذیرش تحصیلی و انتخاب دانشگاه محل تحصیل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که کوچکترین اشتباهی در خصوص انتخاب دانشگاه، انتخاب رشته تحصیلی یا ارائه مدارک و مستندات می تواند شما را از تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور محروم کند. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی باید اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده و سپس برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

تحصیل پزشکی در اسپانیا شامل ارائه مدرک زبان و شرط زبان نیست. اما این موضوع به مفهوم عدم نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی و اسپانیایی نخواهد بود. اگر شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی مایل به اخذ پذیرش از برترین دانشگاه های پزشکی اسپانیا هستید، باید علاوه بر سطح علمی بالا، حداقل مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی نیز داشته باشید. به این ترتیب شانس شما برای دریافت پذیرش از دانشگاه هایی با رتبه علمی بالاتر، بیشتر خواهد بود.

 

مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا

یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا، عدم الزام به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی در زمان دریافت ویزای تحصیلی است. برای دریافت ویزا کافی است بتوانید به سوالات آفیسر پاسخ دهید. اما به عنوان دانشجو باید سطح زبان انگلیسی یا اسپانیایی خود را ارتقا داده تا بتوانید در دوره ها شرکت کنید. از طرفی چون دانشجوی رشته پزشکی هستید و در دوره کارآموزی و پس از فارغ التحصیلی با اقشار مردم اسپانیا در ارتباط خواهید بود، بنابراین لازم است تا زبان اسپانیایی را به خوبی آموزش ببینید.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی اسپانیا نسبتاً ساده است، در نتیجه اگر اندکی با زبان انگلیسی آشنا باشید و  در زمینه سوالات آزمون، مطالعه کافی داشته باشید، به راحتی می توانید در آزمون ورودی پذیرفته شوید. همان طور که اشاره کردیم تحصیل در اسپانیا با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل از دولتی تا خصوصی بین ۲۵۰۰ یورو تا ۱۲ هزار یورو برای شما هزینه دارد، اما چالش اصلی اینجاست که آیا شما به عنوان متقاضی تحصیل پزشکی در اسپانیا می توانید بورسیه تحصیلی دانشگاه های این کشور را دریافت کنید یا خیر؟ با توجه به اینکه تحصیل پزشکی حدود ۶ سال، تحصیل دندانپزشکی ۵ سال و تحصیل داروسازی حدود ۴ سال زمان می برد، شهریه و هزینه زندگی در اسپانیا عدد قابل توجهی خواهد بود.

پذیرش به منظور تحصیل پزشکی در اسپانیا در ماه سپتامبر و فوریه هر سال تحصیلی آغاز می شود. فرآیند پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی زمان بر خواهد بود، پس باید با توجه به زمان شروع دوره تحصیلی خود در دانشگاه های پزشکی اسپانیا، برای دریافت پذیرش تحصیلی اقدام کنید. عدم اقدام به  موقع می تواند به مدت یک سال مهاجرت تحصیلی شما به این کشور را به تعویق اندازد. با توجه به تفاوت فاحش میان شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی، پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع و کامل تر، مقاله تحصیل پزشکی در اسپانیا که ما برای تدوین این مطلب از آن استفاده کردیم را مطالعه کنید. از طرفی با توجه به اینکه موسسه حقوقی سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری ارزیابی شرایط متقاضیان تحصیل پزشکی در اسپانیا را نیز انجام می دهد، می توانید برای مشاوره با این موسسه در ارتباط باشید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که روند امور به درستی انجام شده و می توانید در یکی از بهترین دانشگاه های اسپانیا پذیرش تحصیلی دریافت خواهید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.