کد تراشه تنسور گوگل آن را شبیه به پردازنده اگزینوس سامسونگ نشان می دهد

گوگل، سرانجام موفق شد تا تراشه اختصاصی برای محصولات خود داشته باشد و تا قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ آن تراشه را در محصولات خود به کارگیرد. اکنون پس از کلی تبلیغات که با شور و شعف فراوان برای این تراشه انجام داد، توانست از آن به عنوان قلب تپنده‌ی گوشی‌های گوگل پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو خود بهره ببرد تا پس از این نبض گوشی‌های گوگل را تراشه تنسور به ضربان در آورد. همراه چیکاو باشید.

  این شرکت اکنون با غرور به جمع تعداد اندک و انگشت شمار شرکت‌هایی پیوسته است که از تراشه اختصاصی خود در بطن گوشی‌های هوشمند خود استفاده می کنند.

گوگل، گرچه تراشه تنسور (Tensor) را به عنوان یک پردازنده داخلی به بازار عرضه کرده است، اما اکنون اطلاعات جدیدی ظاهر شده است که نشان می‌دهد این پردازنده آن طور که ذکر می‌شود، اصلی نیست. افشاگر معروف چینی خبرهای فناوری Andrei Frumusanu از Anandtech از طریق Notebookcheck خبری را به اشتراک گذاشته که طی آن کدی را فاش کرده است که نشان می‌دهد تراشه تنسور گوگل اشتراکات زیادی با پردازنده اگزینوس (Exynos) سامسونگ دارد.

این افشاگر به نکته بسیار مهمی درباره این تراشه اختصاصی گوگل اشاره می‌کند که مشخص می‌شود پردازنده تنسور گوگل در واقع یک نقطه میانی بین تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ و اگزینوس ۲۲۰۰ آینده سامسونگ است.  چندین ارجاع به ۹۸۴۵ (S5E9845) در کد هسته خود گوگل نیز مشاهده شده است. در مقایسه، اگزینوس ۲۱۰۰ در داخل به عنوان اگزینوس ۹۸۴۰ (S5E9840) شناخته می شود.

تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ = S5E9840

تراشه تنسور گوگل / GS101  = S5E9845

این موضوع تأیید شده است.

با توجه به مشخصاتی که در تراشه اگزینوس سامسونگ و تراشه تنسور گوگل مشاهده می‌شود که از ویژگی‌هایی بسیار شبیه به یکدیگر بهره می‌برند، می‌توان نتیجه گرفت که تراشه تنسور گوگل، بیش از آن که یک تراشه کاملاً منحصر به فرد بوده که از ابتدا طراحی شده باشد و اختصاصاً هم برای گوگل و بر مبنای خواسته‌ها و سفارشات آن شرکت طراحی و تولید گردیده باشد، یک تراشه اگزینوس سامسونگ است، منتها پردازنده‌ای که به شدت سفارشی شده است.

با این حال، بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که گوگل نیز بیکار ننشسته و در واقع تغییرات زیادی را روی پردازنده  اعمال کرده است. گوگل از اول هم تراشه‌ای لازم داشت تا بتواند تغییرات لازم را در آن انجام دهد تا آن عملکردی را که از بخش‌های مختلف گوشی‌های خود انتظار دارد بتواند به دست آورد و اکنون تراشه تنسور حتی اگر اگزینوس سامسونگ هم بوده، تغییرات و شخصی سازی‌های زیادی را به خود دیده است.

گوشی‌های گوگل پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو - چیکاو

یک معیار اخیر که این پردازنده را اندازه‌گیری و مقایسه کرده است، به موضوع بسیار جالبی برخورده است و آن هم این که تراشه تنسور گوگل در مقایسه با پردازنده‌های مختلف موجود در گوشی‌های پرچمدار نشان می‌دهد که GPU موجود در این پردازنده،  قدرتمندترین CPU پردازنده در دنیای اندروید است.

در حالی که بنچمارک‌های CPU و یادگیری ماشینی چندان رضایت‌بخش نبوده‌اند، اما گوشی‌های گوگل پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو تست‌های سرعت را انجام داده‌اند و حتی در برخی موارد موفق شده‌اند تا عملکرد بهتری از دیگر پرچم‌داران اندرویدی را به نمایش بگذارند.

در نتیجه، در پایان می‌توان گفت که تراشه تنسور گوگل ممکن است رابطه قوی با اگزینوس سامسونگ داشته باشد، اما عملکرد واقعی آن ثابت کرده است که هیچ جای نگرانی نیست، منتها، اگر گوگل اندکی صادق‌تر بود، بسیار جالب‌تر می‌شد.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.