مجازات فحاشی در ملاعام چیست؟

در هر شرایطی و با توجه به قانون اسلامی به کار بردن الفاظ زشت و رکیک به شخص دیگر یک نوع جرم محسوب می شود و این توهین می تواند به همسر یا فرد دیگری باشد. شدتی که برای توهین به کار برده می شود مد نظر نیست و انجام دادن این کار در هر شرایطی دارای مجازات خاص خود است و مجازات آن نیز باید توسط قاضی تعیین شود، البته لازم به ذکر است بگوییم که در تعیین مجازات قاضی بسیاری از موارد مانند سو سابقه و برسی موارد دیگر در نظر گرفته و با توجه به آن حکم را صادر می کند. البته فحاشی کردن دارای انواع مختلفی است که سعی می کنیم در ادامه مجازات فحاشی در ملاعام را بیان کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

مجازات فحاشی در ملاعام

ممکن است در برخی اوقات هنگامی که بیرون از خانه هستید و برای انجام کاری به محلی رفته باشید برخی از افراد بنا به دلایل مختلفی مانند رانندگی یا موارد دیگر شروع به فحاشی کرده و این موضوع به شدت بالایی رسیده و توهین بسیار بی ادبانه باشد.

با توجه به این مورد اگر فحاشی در یک جای عمومی انجام شده و بسیاری از مردم شاهد این موضوع باشند، به این دلیل که هیچ وجه مناسبی برای جامعه ندارد و ممکن است مشکلاتی را نیز در پی داشته باشد قاضی نسبت به این مسئله سخت گیری بیشتری داشته و مجازات شدیدی را نیز برای آن در نظر می گیرد.

البته لازم به ذکر است این موضوع را بیان کنیم که نمی ‌توان به صورت زبانی و بدون داشتن هیچ مدرکی فردی را به فحاشی محکوم کرده و لازم است که برای اثبات آن حتماً دو شاهد به دادگاه معرفی شود.

البته این نوع فحاشی می تواند بین افراد مختلفی مانند زن و شوهر انجام شود و فراموش نکنید که اگر فحاشی انجام شده در شبکه های مجازی باشد لازم است که حتماً با توجه به دستور دادگاه تمامی آن ها چاپ شده و تحویل دادگاه دهند.

بیشتر بخوانید : چگونه میتوان وکالت در طلاق را گرفت؟

توجه داشته باشید که فحاشی در ملاعام تنها مخصوص به دو فرد یا حتی گروه خاصی نمی باشد و اگر توهین به گروه خاصی انجام شود دادگاه آن را جرم حساب نخواهد کرد، اما چنانچه این توهین و فحاشی به یک نفر باشد آن فرد می تواند به عنوان شاکی شکایت خود را به دادگاه ارائه دهد.

همچنین لازم است این نکته را بدانید فحاشی کردند به فردی که از دنیا رفته جرم محسوب نمی ‌شود، اما اگر خانواده متوفی از این موضوع آگاه شوند و نسبت به آن اعتراض داشته باشند این امکان برای آن ها فراهم است از فردی که این توهین را انجام داده شکایت کنند.

اما مجازاتی که برای شخصی که در ملأعام فحاشی می کند در نظر گرفته شده این است که، طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

اثبات کردن جرم فحاشی

فحاشی کردن نیز دارای بند و ماده های قانونی مخصوص به خود می باشد و طبق قانون ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی هرگاه به فردی فحاشی صورت بگیرد این امکان برای او وجود دارد با توجه به توهیناتی که به وی روا داشته در دادگاه شکایت کند. با توجه به این موضوع که فحاشی یک نوع جرم کیفری محسوب می شود پس در دادگاه های مخصوص جرم های کیفری نیز به آن رسیدگی خواهد شد و انجام دادن این نوع جرم مجازاتی همچون شلاق یا جریمه نقدی را به دنبال دارد، اما در وهله اول لازم است که فرد شکایت خود را به دادگاه ارائه داده و بتواند آن را ثابت کند.

به چند روش این امکان وجود دارد که فرد گفته ی خود را ثابت کند

  • اولین حالت این است که خود فرد در دادگاه اقرار کند که فحاشی کرده
  • راه بعدی به میان آوردن شاهد است؛ افرادی که قصد شهادت دادن در دادگاه را دارند باید کاملا عاقل و بالغ باشند تا دادگاه بتواند شهادت آن ها را تایید کند و اگر این فحاشی به صورت لفظی نبوده و این کار از طریق پیام یا فضای مجازی انجام شده این امکان برای او وجود دارد که تمامی این مطالب را چاپ کرده و به دادگاه ارائه دهد.

البته این نوع جرم نیز دارای استثنا های مخصوص به خود می باشد و در یک صورت دادگاه از فردی که فحاشی را انجام داده می ‌گذرد، آن هم در حالت خواب یا هیپنوتیزم بودن فرد می باشد یا در برخی مواقع نیز ممکن است فردی به دلیل آشنا نبودن با فرهنگ و زبان دیگری توهین کرده و حتی خودش نیز از آن اطلاعی نداشته باشد.

گروه وکلای پارسای با داشتن وکلای پایه یک دادگستری در تمامی امور حقوقی خانواده شامل: طلاق، انحصار وراثت ، مهریه و … همراه شماست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.