آموزش استفاده از سرور مجازی لینوکس

زمانی که منابع مورد نیاز برای پردازش درخواست‌های یک سایت زیاد میشود، نیاز است تا از راهکارهای قدرتمندتری مانند سرور مجازی، سرور اختصاصی ویندوز یا لینوکس استفاده گردد. اما استفاده از سرور در مقابل راهکارهای اشتراکی میزبانی وب (هاست اشتراکی) با چالش نحوه مدیریت نرم افزاری جهت میزبانی وب روبروست. شرکت‌هایی وجود دارند که وظیفه مدیریت و نظارت بر سرور را برعهده میگیرند و با سپردن این کار به آنها میتوانید با خیال راحت به مدیریت سایت بپردازید. اما برخی افراد جهت کاهش هزینه ها تمایل دارند تا خود مدیریت سرور را بر عهده گیرند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه استفاده از سرور مجازی لینوکس صحبت کنیم و یکی از روش‌های آماده سازی سرور جهت میزبانی وب سایت را معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی کار خودتان را انجام دهید. پس تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

نحوه استفاده از سرور مجازی لینوکس

برای استفاده از سرور مجازی لینوکس ایران به عنوان میزبان وب سایت نیاز است تا سروریس‌های مختلفی مانند وب سرور، DNS سرور، پایگاه داده و … نصب و تنظیم گردد. هر یک از این سرویس‌ها وظایفی را بر عهده دارند برای مثل وب سرور وظیفه ارائه محتوا به بازدید کننده را دارد. از آنجایی که آشنایی با تمامی این سرویس‌ها و مدیریت آنها برای افراد تازه کار دشوار است، میتوان از نرم افزارهای که نصب و مدیریت این سرویس‌ها را بر عهده می‌گیرند استفاده کرد.

نرم‌افزارهای مختلف و معروفی مانند cPanel ، DirectAdmin و Plesk وجود دارند که این کار را به خوبی انجام می‌دهند اما این پنل‌ها همگی تجاری است و جهت استفاده از آنها باید هزینه لایسنس ماهیانه پرداخت گردد. نرم افزار CentOS Web Panel یا CWP کنترل پنل رایگانی برای مدیریت سرور لینوکسی است. این پنل در هنگام نصب ، استک LAMP را به صورت پیش‌فرض به همراه سرویس ایمیل و دیگر پیش‌نیازهای هاستینگ نصب کرده و قابلیت سرویس‌دهی کامل را بدون تنظیمات اضافی دارد. در ادامه به نحوه نصب CWP می‌پردازیم.

گام اول: اتصال به خط فرمان لینوکس

در اولین گام برای نصب CWP نیاز است تا به خط فرمان لینوکس وارد شوید. برای این کار از SSH استفاده میکنیم. SSH از کلمه‌ی Secure Socket Shell گرفته شده است. SSH یک پروتکل اتصال است که به کاربر امکان می‌دهد تا بتواند به راحتی به یک سرور مجازی یا اختصاصی یا هر نوع سرور دیگری که از این پروتکل پشتیبانی میکند متصل شود.

برای این کار میتوانید از نرم افزار Putty استفاده کنید. ابتدا باید نسبت به دانلود اقدام کنید. برای دانلود این نرم افزار پر کاربرد به وب سایت putty.org  مراجعه کنید و در  محلی که در عکس زیر نمایش داده شده است، کلیک نمایید.

بعد از انتخاب نسخه نرم‌افزار و دانلود آن، در مرحله بعد برنامه را باز کنید و به قسمت Putty Configuration بروید. در این مکان باید  آدرس IP سرور خودتان را وارد کنید. محل وارد کردن این مورد به طور کامل مشخص است که در عکس زیر آن را به طور کامل نمایش داده‌ایم. در این قسمت محلی به نام Port وجود دارد که به صورت پیش‌فرض 22 است. در صورتی که پورت را تغییر دادید باید در زمان اتصال پورتی که در تنظیمات سرور وارد کردید را در این بخش وارد کنید.

گام دوم: نصب CentOS Web Panel

پس از اینکه این نرم افزار را نصب کردید، موعد آن است که CWP را نصب کنیم. به این منظور ابتدا به آدرس usr/local/src/ بروید. برای این کار دستور زیر را وارد کنید:

# cd /usr/local/src

سپس دستور زیر را وارد کنید تا اسکریپت نصب CWP دریافت شود.

wget http://centos-webpanel.com/cwp-latest

پس از دانلود اسکریپت، با وارد کردن دستور زیر مراحل نصب شروع خواهد شد.

sh cwp-latest

بدین ترتیب CWP به صورت خودکار پکیج‌های مورد نیاز را همراه با هسته اصلی برنامه نصب خواهد کرد. دقت داشته باشید پس از پایان نصب برای شما کادری نمایش داده خواهد شد که اطلاعات ورود به پنل مدیریت و همچنین پسورد کاربر ریشه دیتابیس در آن نوشته شده است ، یک کپی از آن بردارید تا در صورت نیاز بتوانید از پسورد استفاده نمایید.

در پایان شما با وارد کردن آدرس IP و همچنین پورت 2030 می‌توانید به پنل CWP متصل شوید. چنانچه در نظر دارید از پروتکل SSL برای ارتباط خود استفاده نمایید به جای پورت 2030 از پورت 2031 استفاده نمایید. حال به پنل وارد شوید و به راحتی سایت خود را ایجاد و مدیریت کنید!

جمع بندی

جهت میزبانی سایت روی سرور نیاز است تا سرویس‌های مختلفی برپا شوند، برای اینکار می توان این سرویس‌ها را به صورت جدا نصب و مدیریت کرد. راهکار ساده تر مدیریت آنها از طریق کنترل پنل های میزبانی وب است. در این مقاله به نحوه چگونگی نصب یکی از پنل‌های محبوب و رایگان میزبانی وب یعنی CWP پرداختیم.

همانطور که پیشتر گفته شد شرکت‌هایی نیز وجود دارند که وظیفه مدیریت سرور را بر عهده میگیرند و در صورت تمایل میتوانید این وظیفه را به آنها بسپارید. در این بین اگر که درصدد تصمیم گیری برای انتخاب یک ارائه دهنده مطمئن خدمات میزبانی سرور اختصاصی و یا مجازی هستید که میزبانی و مدیریت سرور خود را به آنها بسپاریم، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که شرکت IRPOWER را انتخاب کنید. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدماتی مانند خدمات سرور مجازی و سرور اختصاصی است. این شرکت همچنین خدمات با کیفیتی به همراه پشتیبانی عالی با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.IRPOWER.com مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.