راه های تقویت توانایی نوشتن

یکی از مهارت هایی که به آن نیاز پیدا می کنید نوشتن است. نوشتن گزارش, نامه, کتاب, پیام, ایمیل و … از این قبیل هستند. افرادی هستند که با نوشتن یک متن تاثیر زیادی بر دیگران می گذارند شما نیز با تقویت مهارت نوشتن می توانید این فرصت را به خودتان دهید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

راه های تقویت توانایی نوشتن

آگاهی از اصول نوشتن :

گام اول برای تقویت نوشتن آگاهی از اصول آن است. باید نوشته ها و کتاب های افراد مشهور و بزرگ را بخوانید و اشتباهات خود را پیدا کرده و درصدد رفع آن ها بر آیید.

فکر کردن :

قبل از این که بنویسید خوب فکر کنید و هدف خود را تعیین کنید. به این معنا که مشخص کنید برای چه می نویسید و به کجا می خواهید برسید.

نوشتن مقدمه :

مهم ترین موردی که در نوشتار اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود نوشتن مقدمه است. اولین چیزی که در یک نوشتار مخاطبان با آن روبرو می شوند مقدمه است پس مقدمه باید اطلاعات کافی و خوبی داشته باشد تا مخاطب ترغیب به خواندن شود.

هم چنین مقدمه پیش زمینه ای در مورد موضوع اصلی در اختیار خواننده قرار می دهد و ذهن مخاطب را برای موضوع اصلی آماده می کند.

موضوع بندی را در نوشته های خود تعیین کنید :

در نوشتار باید بدانید که هدف از نوشتن چیست. باید تعیین کنید که برای چه کسی و به چه دلیلی می نویسید. عامل مهم در نوشتار برای ارتباط بیشتر با مخاطب موضوع بندی نوشته است. تعیین کردن موضوع در نوشتار موجب می شود تا خواننده سردرگم نشود. هم چنین سبب می شود تا خواننده خودش تصمیم بگیرد تا چه مطالبی را در آغاز بخواند. موضوع بندی سبب می شود تا خواننده مطالبی را که نیاز دارد بیشتر بخواند.

شناسایی مخاطب :

برای برقراری ارتباط با دیگران باید آن ها را بشناسید و اطلاعات زیادی از آن ها داشته  باشید تا تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود بگذارید.

در رابطه با مخاطبان بزرگتر باید گروه های مختلفی که با آن ها ارتباط دارند را بشناسید این مورد به شما کمک می کند. اگر شما اطلاعات پیچیده یا اطلاعاتی که کسی از آن خبر ندارد را در اختیار دارید باید با توجه به سواد و آگاهی مخاطبان بنویسید.

حجم نوشتار نباید خیلی طولانی یا کم باشد :

اگر نوشته ی شما خیلی طولانی باشد خواننده از آن خسته می شود و اگر اطلاعات زیادی از یک موضوع بنویسید خواننده دچار سوء برداشت می شود. هم چنین اگر نوشتار شما خیلی کم باشد مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند و ابهاماتی در ذهن خواننده ایجاد می شود زیرا مطلب کوتاه است و خواننده هیچ درکی از آن نخواهد داشت. هم چنین لحن نوشتار هرگز نباید تهدید آمیز یا تند باشد سعی کنید از دستور زبان مناسب و کلمات مناسب استفاده کنید.

نوشتار باید ساده و مختصر باشد :

نوشته ی شما باید طوری باشد که همه ی افراد آن را متوجه شوند. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما کودکان باشند که نمی توانند متوجه کلمات پیچیده شوند و دوست دارند زودتر به مطلب اصلی برسند.

نوشتن در زمان مناسب :

هرگز زمانی که عصبانی هستید یا استرس دارید ننویسید. زمانی که روحیه ی شما خوب نباشد نمی توانید یک نوشتار خوب تهیه کنید. پس قبل از این که بنویسید یک موسیقی آرام گوش کنید و بعد از این که حالتان خوب شد شروع به نوشتن کنید.

تعیین کردن زمان برای نوشتن :

اگر شما زمان زیادی برای نوشتن داشته باشید ممکن است بارها نوشته ی خود را بخوانید و آن را تغییر دهید و نوشته را بی کیفیت کنید. پس بهتر است یک زمانی مشخص کنید و در آن مدت نوشته تان را تمام کنید.

نوشتار خود را با صدای بلندی بخوانید :

پس از این که نوشته ی خود را تمام کردید آن را با صدای بلند بخوانید تا متوجه مشکلات خود شوید. شاید شما پس از خواندن نوشتار متوجه شوید که جملات خیلی بلند یا کوتاه هستند.

دوری از عوامل حواس پرتی :

در هنگام نوشتن سعی کنید از عواملی که موجب حواس پرتی شما می شود دوری کنید. نور محیط و سرو صدا را تنظیم کنید و با تمرکز شروع به نوشتن کنید.

پایان بندی :

همان طور که شما در آغاز با مقدمه شروع کردید باید پایان مطالب خود را نیز مشخص کنید. در پایان از جملات پیچیده استفاده نکنید و پایان را واضح بنویسید. در آخر نیز یک بار دیگر نوشته را بخوانید و اگر غلط املایی داشتید آن را تصحیح کنید.

در پایان…

نوشتن یک مهارتی است که همه ی افراد با به کارگیری اصول آن می توانند مهارت های نوشتن خود را تقویت کنند. در مطالب بالا چند مورد از راهکارهایی که موجب تقویت  مهارت نوشتن می شود را به شما ارائه دادیم. امیدواریم این مطالب در تقویت مهارت نوشتاری شما تاثیر زیادی بگذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.