هرآنچه که در مورد تیرآهن باید بدانید

تیرآهن که به واسطه عملیات نورد گرم در ابتدای کار با شمش فولادی مانند خود، درون کوره حرارتی ریخته می شود در یک درجه حرارت مشخص مقطع کاهش و طول آن را افزایش می دهند که شما می توانید در نهایت تیرآهن را مشاهده کنید. کاربرد این محصول را در بسیاری از ساختمان ها برای پل های لانه زنبوری، ستون و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد را می توان مورد بررسی قرار داد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

وزن تیرآهن یکی از مهم‌ترین معیارها برای برآورد قیمت است و جزء مصالحی است که در بسیاری از پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر تحمل نیرو و بار باید استانداردهای متفاوتی را درون خود جای دهد. جان تیرآهن به بخش اصلی و میانی این وسیله گفته می شود که قطورترین بخش در ساختار آن است. بال تیرآهن ولی به لبه‌ها و کناره‌های این وسیله گفته می شود.

 

انواع تیر آهن چگونه مشخص می شوند؟

بر حسب شکل ظاهری در گروه بندی خاصی جای می گیرند که  به آن تیرآهن‌های بال پهن،تیرآهن‌های لانه زنبوری گفته می شود و البته مدل های بال پهن خود به سه دسته سنگین HBE، سنگین TPB و سبک HEA گروه بندی می شوند. ضخامت این این نوع مدل معمولا در حدود ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر براورد می گردد. مدل های لانه زنبوری در ساختمان قسمت اصلی خود، حفره‌های توخالی را به شکل حفره‌های کندوی عسل به نمایش می گذارد.

 

استاندارد انواع تیرآهن چگونه است؟

تیرآهن‌های IPE یا هاش  براساس استانداردهای کشورهای اروپایی و ایران تولید می شوند که شکل ظاهری این نوع، به شکل حرف I انگلیسی و ضخامت بال‌ها و ثابت و اگر از دو سر به تیرآهن نگاه کنید، بال‌های آن مساوی است.این مدل در ایران و کشور های اروپایی روند ساخت خود را ادامه می دهد.

تیر آهن  INP طبق استانداردهای کشورهای چین و روسیه تولید می شوند و فرم این محصول مانند حرف I انگلیسی، با این تفاوت که ضخامت بال‌های آن، با فاصله گرفتن از جان آن، کمتر می شود یعنی اگر از دو سر این مدل به آن نگاه کند شیب ملایمی در بال‌ها وجود دارد. تیر آهن  IPB فرمی به شکلH انگلیسی که طول بال‌ها عریض‌تر و بیش‌تر از نوع IPE برآورد می گردد.

تیرآهن‌های استاندارد IPBدر دو گروه سبک یا سنگین تولید می شوند و از حروف L و V برای نامگذاری استفاده می شود که حرفL یعنی نوع سبک و حرف V یعنی نوع سنگین این محصول را نشان می دهد.

 

تیر آهن دوبل چیست؟

تیرآهن‌ دوبل یا ستون دوبل از دو تیرآهن I شکل جهت بابری ساختمان مورد استفاده است که این دو تیرآهن به خاطر وصله‌ها و صفحات خود، به باله‌های این محصول متصل می‌شوند  و به آن ستون دوبل گفته می شود.

انواع ستون دوبل بر حسب شکل ظاهری خود به تیرآهن دوبل نیمرخ نورد شده و حتی تیرآهن دوبل مرکب از نیمرخ‌های نورد شده و تیرآهن دوبل ساخته‌شده از ورق آهن تبدیل شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.

ستون دوبل  را در سه دسته متفاوت برای جفت کردن و یا برای ورق پوشش دهی شده برروی بال تیرآهن و یا  با استفاده از بست‌ هایی که به شکل  موازی و مورب (پا باز) هستند دسته بندی و مورد استفاده قرار داد.

 

تیر آهن ۱۸ چیست؟

تیرآهن ۱۸ از نوع استاندارد IPE و تولید کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان است، شماره‌های متفاوتی برای این محصول وجود دارند که به آن سایز تیرآهن گفته می شود این محصول را به صورت  سبک و سنگین تولید می کنند و در حال حاضر انواع مختلف از شماره ۱۲ تا شماره ۳۰، در دو مدل سبک و سنگین تولید که نوع های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ جزء پرکاربردی ترین ها هستند.

 

تیر آهن ۱۴ چیست؟

نوع ۱۴ جزء اندازه های پر استفاده است که در ساخت آن کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان از آلیاژهای فولادی ST37، ST44 و ST52 استفاده می کند و  این آلیاژها، سبب کیفیت بالا و خواص مکانیکی بینظیری است. در ساخت ستون، ساخت خرپا، ساخت نعل، پوشش سقف، پل و… از این سایز می توان استفاده نمود. قیمت این مدل به بالا و پایین شدن قیمت دلار و کیفیت مواد اولیه مربوط می گردد. این مدل در کارخانه ذوب آهن اصفهان در ابعاد شاخه‌ای ۱۲ متری و وزن ۱۵۵ کیلوگرم ساخته می شوند. نوع گفته شده می تواند به شکل خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

 

تیر آهن ۱۶ چیست؟

برای ایمن سازی ساختمان‌ها  از این نوع استفاده می کنند. در ساخت این مدل از آلیاژهای گوناگون و ترکیب عناصر در آلیاژها سبب شده است که این ترکیب یک رفتار مافاوت دیده شود در خصوص آلیاژهای فولاد ویژگی‌های فیزیکی مانند استقامت کششی، دوام خمشی و … به راحتی قابلیت دستکاری  دارد.

یکی از محصولات پر فروش در این صنعت ، پروفیل می باشد . شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

از این نوع می توان برای ساخت و اجرای سقف و ستون‌ها بهره برد.

وزن این نوع ۱۴، ۱۶ و ۱۸، یک شاخه ۱۲ متری به ترتیب برابر با ۱۵۵ کیلوگرم، ۱۹۰ کیلوگرم و ۲۳۰ کیلوگرم براورد می شود با توجه به ساختار این نوع، وزن مدل ۱۶ از وزن مدل ۱۴ بالاتر و از وزن مدل ۱۸ پایین‌تر مشخص می شود و وزن بیان شده برای تمام تیرآهن‌ها به ازای هر شاخه با طول ۱۲ متر است.

معمولا وزن تیرآهن اگر بیش‌تر باشد به خاطر مصرف بیش‌تر مواد اولیه در حین ساخت، تولید محصول قاعدتا با قیمت بالاتر محاسبه می گردد. هزینه‌ی هر شاخه نوع ۱۶ حدودا همانند نوع ۱۸ و ۱۴ برآورد شود.

 

چکیده

دسته بندی تیرآهن های بال پهن چگونه است؟

در سه دسته سنگین HBE، سنگین TPB و سبک HEA گروه بندی می شوند. ضخامت این این نوع مدل معمولا در حدود ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر براورد می گردد.

وزن تیرآهن یکی از مهم‌ترین معیارها برای برآورد قیمت است. بالا و پایین شدن قیمت دلار، کیفیت مواد اولیه به کار برده شده در ساخت و برند تولید کننده از جمله دلایلی هستند که بر روی قیمت تاثیر بسیار واضحی می گذارند.

تیر آهن  INP طبق استانداردهای کشورهای چین و روسیه، تیرآهن‌های IPE  براساس استانداردهای کشورهای اروپایی و ایران تولید می شوند. جفت کردن و یا حتی استفاده از روش های دیگری مانند استفاده از ورق های یکنواخت می تواند برای ستون دوبل بسیار کاربردی باشد و یک روش دیگر یعنی استفاده از بست های موازی را نیز می توان برای ستون دوبل مورد استفاده قرار داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.