آموزش گام به گام ساخت زیرنویس برای فیلم

به هر زبانی که صحبت کنید، همه شما از دیدن انواع فیلم‏‏ها لذت می‏برید. مشکل این است که بیشتر فیلم‌سازها سرمایه کافی برای ترجمه فیلم به چندین زبان را  ندارند، یعنی شما با توجه به موقعیت مکانی خود ممکن است نتوانید فیلم مورد علاقه خود را که در کشور دیگر و به زبان دیگر ساخته شده است، درک کنید. اضافه کردن زیرنویس به فیلم‌های مورد علاقه شما و یا ترجمه یک فیلم و ساخت زیرنویس برای آن، کار دشواری نیست، اما باید صبر و حوصله کافی داشته باشید. این مقاله درباره آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم است. همراه چیکاو باشید.

آموزش ساخت زیرنویس - چیکاو

هنگام آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم هدف از نوشتن زیرنویس را درک کنید. زیرنویس ترجمه است و در واقع یک علم هنری است که نمی‏توان با ترجمه google translate مقایسه کرد. اگر خودتان زیرنویس را می‏سازید، چندین مورد وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • هدف دیالوگ‌های فیلم چیست؟ صرف نظر از کلماتی که آن‌ها به کار می‌برند، شخصیت می‌خواهد چه احساسی را تجربه کند؟ این اصل راهنمای شما در هنگام آموزش ساخت زیرنویس است.
  • چگونه می‌توانید کلمات زیرنویس را در مدت زمانی که شخصیت صحبت می‌کند هماهنگ کنید؟ برخی از نویسندگان چند خط گفتگو را یک‌باره به نمایش می‌گذارند یا کمی زود شروع می‌کنند و با تأخیر به پایان می‌رسانند و به بینندگان فرصت می‌دهند همه چیز را بخوانند.
  • چگونه می‌توانید ادبیات عامیانه و شکل‌های گفتاری را مدیریت کنید؟ این نوع ادبیات اغلب ترجمه خوبی ندارند، بنابراین شما باید زبان عامیانه یا مجازی را با زبان مادری خود جایگزین کنید. با این حال، این امر مستلزم این است که شما به ترجمه عبارات و اصطلاحات عامیانه بیگانه بپردازید. رعایت این نکته هنگام آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم خیلی بسیار حیاتی است.

شیوه‏ های آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم

فایل‏های زیرنویس معمولاً با پسوند SRT هستند. یک آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم این است که از یک وب سایت ایجاد زیرنویس برای افزودن زیرنویس مناسب برای هر فایل فیلم استفاده کنید. سایت‌هایی مانند DotSub، Amara و Universal Subtitler به شما امکان می‌دهند فیلم را هنگام نوشتن زیرنویس ببینید، در نهایت یک فایل SRT متناسب با فیلم شما ارائه می‏دهند. در حالی که همه سایت‌های زیرنویس متفاوت کار می‌کنند، همه آن‌ها از یک قالب مشابه پیروی می‌کنند:

  • زمان شروع عنوان را انتخاب کنید.
  • عنوان را بنویسید.
  • زمان ناپدید شدن زیرنویس را انتخاب کنید
  • برای کل فیلم این کار را تکرار کنید، وقتی تمام شد “compelet” را علامت‌گذاری کنید.
  • فایل.SRT را دانلود کرده و در همان پوشه فیلم خود قرار دهید.

 

علاوه بر این روش می‏توانید زیرنویس خود را با استفاده از Notepad و دستی بسازید. اگرچه یک برنامه روند ساخت زیرنویس را تسریع می‌کند، اما ممکن است بخواهید زیرنویس را با دست خود بنویسید. برای آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم به طور دستی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • برای این کار، یک ویرایشگر متن را مانند Window’s Notepad یا Apple’s TextEdit که هم رایگان هستند و هم از قبل روی سیستم عامل شما نصب شده اند، باز کنید و مطمئن شوید که قالب مناسب زیرنویس را می‌دانید.
  • قبل از شروع، روی “save as” کلیک کنید و آن را عنوان “” YourMovie.SRT قرار دهید.
  • سپس کدگذاری را برای زیرنویس انگلیسی روی ” “ANSI و برای غیر انگلیسی “”UTF-8 تنظیم کنید.
  • سپس عناوین خود را بنویسید. پس از نوشتن هر بخش enter” ” را بزنید. به عنوان مثال شماره زیرنویس 1 عنوان اول، شماره 2 عنوان دوم و غیره خواهد بود.
  • مدت زمان زیرنویس در قالب ساعت نوشته شده است: دقیقه: ثانیه: میلی ثانیه <– ساعت: دقیقه: ثانیه: میلی ثانیه. به عنوان مثال: 00:01:20:003 <– 00:01:27:592
  • متن زیرنویس همان عنوان است.
  • یک خط خالی قبل از شماره عنوان بعدی بگذارید.

آموزش ساخت زیرنویس - چیکاو

برای جلوگیری از بخش بندی فایل‏های.SRT زیرنویس را در ویرایشگر فیلم مورد علاقه خود ایجاد کنید. این روش آموزش ساخت زیرنویس به شما امکان می‌دهد عناوین را هنگام افزودن مشاهده کرده و مکان، رنگ و سبک آن‌ها را به طور دستی تنظیم کنید. فایل فیلم خود را در ویرایشگر فیلم مورد علاقه خود مانند Premier، iMovie یا Windows Movie Maker باز کنید و فیلم را به timeline خود منتقل کنید (بخش work). از این بخش، روی منوی “” Titles کلیک کنید و سبکی را که دوست دارید انتخاب کنید. عنوان خود را بنویسید، آن را در یک بخش مناسب، بالای قسمت فیلم بکشید و تکرار کنید.

می‌توانید روی عنوان کلیک راست کرده و آن را کپی و پیست کنید تا تنظیمات مشابه شما در هر عنوانی تغییر نکند و در وقت شما صرفه جویی شود. تنها اشکال در این قالب این است که فیلم باید به عنوان یک فایل جداگانه ذخیره شود. نمی‌توانید عناوین را خاموش کنید، زیرا عناوین اکنون بخشی از فیلم هستند.

پس از آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم قصد داریم نحوه ا.ه کردن زیرنویس به فیلم را به شما آموزش دهیم.

اگر لازم است هنگام تماشای فیلم زیرنویس را روشن کنید، باید بدانید که تنها وسیله اضافه کردن زیرنویس به فیلم خود کامپیوتر است. اگر DVD شما زیرنویس خاصی ندارد، در بخش‏های “setttings” یا “language” در منوی DVD می‏توانید زیرنویس را پیدا کنید، اما بدون نرم افزار و تجهیزات پیشرفته نمی‌توانید آن‌ها را اضافه کنید. روی DVD ها نمی‏توان دو بار فیلم یا فایل را رایت کرد و DVD Player شما نمی‌تواند زبان‌های جدیدی را به فیلم شما، هنگام پخش فیلم با DVD اضافه کند. با این وجود رایانه شما ابزار متفاوتی است و شما می‌توانید زیرنویس‌های جدیدی به فیلم خود در رایانه خود اضافه کنید.

  • اگر فیلم را از طریق دستگاه پخش DVD تماشا می‌کنید، دکمه “titles” یا “subtitle” را از روی ریموت Player DVD خود امتحان کنید.
  • پس از پیدا کردن فیلم مورد نظر برای اضافه کردن زیرنویس، آن را در یک پوشه جداگانه قرار دهید.
  •   باFinder  یا Windows Explorer پوشه یا فایل فیلم مورد نظر خود را می‏توانید پیدا کنید. به احتمال زیاد یک فایل با پسوندهای.mov،.avi یا.mp4 پیدا خواهید کرد. خوشبختانه، لازم نیست فیلم را  ویرایش کنید؛ اما باید برای اضافه کردن زیرنویس جدید پیدا کنید. فایل‏های زیرنویس معمولاً با پسوند.SRT هستند.
  • برای یافتن فایل مناسب، به صورت آنلاین در موتور جستجو نام فیلم خود و زبان و زیرنویس  تایپ کنید. به عنوان مثال اگر زیرنویس فارسی را برای فیلم  the last duelمی‌خواهید، می‌توانید “زیرنویس فارسی فیلم the last duel” را جستجو کنید. اولین سایتی که پیدا کردید احتمالاً به اندازه کافی خوب است، زیرا این فایل‌ها کم هستند و احتمالاً حاوی ویروس نیستند.
  • فایل زیرنویس SRT را دانلود کنید. اطمینان حاصل کنید که فایل اضافی را دانلود نمی‏کنید و فقط فایل‌های.SRT یا.SUB را دانلود می‌کنید.
  • نام فایل زیرنویس را به نام فیلم خود تغییر دهید تا با آن تناسب داشته باشد. اگر عنوان فیلمthe last duel است، عنوان فایل زیرنویس شما باید the last duel نوشته شود.
  • پس از پیدا کردن فایل دانلود شده مطمئن شوید که نام آن به نام فیلم تغییر داده اید. سپس با قرار دادن فایل.SRT در پوشه فیلم می‏توانید فیلم را به زیرنویس متصل کنید. اگر پوشه ای برای فیلم وجود ندارد، یک پوشه اختصاصی و جدید برای فیلم خود بسازید. با این کار فیلم در همه دستگاه‏های پخش فیلم با زیرنویس نمایش داده می‏شود. یکی از دسترس‏ترین پخش کننده‏های ویدیو VLC است که بیشتر فرمت‌های فایل را مدیریت می‌کند.
  • برای اینکه زیرنویس‌ها هنگام مشاهده فیلم  فعال باشد روی دکمه “” CC  را کلیک کنید.

در پایان این مقاله هم شما با آموزش ساخت زیرنویس برای فیلم و هم نحوه اضافه کردن زیرنویس به فیلم آشنا شدید. امیدواریم با ارائه این آموزش‏ها فیلم‏های مختلف خارجی را به راحتی تماشا کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. برکتی می گوید

    یکم سخته اما ارزشش رو داره و میشه باهاش تو یوتیوب درآمد زایی کرد
    مرسی

    1. چیکاو می گوید

      سلام دوست عزیز
      بله همینطوره. برای دانلود ویدئو های موجود در یوتیوب می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
      13 روش برای دانلود ویدئو از یوتیوب